Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] medikament for å få bedre kondis?

frankhaugen

Anbefalte innlegg

Etter dagens treningsøkt snaket jeg med en dude i badstua. Jeg kommenterte at jeg slet med å forbedre kondisjonen til tross my trening som burde forbedre den. (kondisjonen min er ekstremt dårlig), duden nevnte navnet på noe jeg burde teste om hjalp, men jeg husker det ikke. Noen som har hørt om noe slikt?

-frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kreatin kan også øke prestasjonen i øvelser med høy intensitet og med varighet på

5-8 minutter (Hespel et al. 2001, Greenhaff 2000), men mekanismen bak denne

påståtte effekten er ikke kjent. Det er ikke vist at kreatin medfører prestasjonsøkning

i utholdenhetsøvelser (varighet over 60 minutter)

kilde (side 52)

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Vanskelig å komme noen vei om en er overvektig. Tror slanking vil virke like bra som trening.

Hvis du f.eks veier 150 kg, og så slanker deg til 75, uten å trene, men bare gå tur, vil du trolig mer enn doble det maksimale oksygen opptaket i forhold til ml/ min/kg ) kg er mye lettere å endre enn ml... Det er ikke sikkert at ml tallet ditt er dårlig.

Og intervalltrening, gjerne spinning, 4x 4 intervaller tror jeg er det som anbefales. Tenk på hvor mye de som kanskje veier 90 kg betaler for å få en topp moderne sykkel eller lignende for å spare et par kg, når de like gjerne kunne slanket seg 15 kg og fått mye bedre resultat med en dårligere sykkel. Jeg tror også det vil hjelpe deg om du bruker en pulsklokke. Og trene på det som er omkring 80 85 % av maksimal puls. Har du veldig dårlig kondisjon kanskje du tror du har høy intensitet når du har lav.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

4x4 intervall 2-3 ganger i uka hjelper :) Evt. 1 gang med 4x4 og 3 med styrke. Det er alt etter hva du ønsker.

Tabeletter og lignende har jeg desverre lite tro på. Du skal tross alt gjøre hjertet ditt større og trene den opp på periodevis krevende øvelser som anstrenger hjertet mer enn vanlig.

Jeg har personlig erfart at 4x4 intervall f.eks på tredemølle gir stor effekt. Og du trenger ikke springe heller for å klare det. Det krever viljestyrke men det er absolutt verdt det.

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar

ATP eller kreatin bruker man opp de første 6s i en sprint. Kreatin har ingen ting å gjøre med kondisjon/oksygenopptak.

Som andre sier; ikke let etter medikamenter for å øke kondisjonen. Kom deg på trening å tren 4x4 3 ganger i uka, gjerne kombinert med maksstyrketrening så vil du se effekt. "Casual jogging" hjelper minimalt på kondisjon så dropp det.

Lenke til kommentar

Leste et innlegg på et forum. Det er nok beregnet for noen som er i bedre form, men det gikk ut på at det var f.eks 175-185 som var rett puls, for noen med makspuls på 195, for 4x4 intervall, altså 90 til 95 %. Tror og jeg leste at under 85 % belastning ikke var effektivt for å øke kondisjonen. Mulig det er farlig hvis en er i for dårlig form og gå noe særlig over 85 %. Ville heller ikke stolt på slike oppskrifter som brukes for å beregne maksimal puls, det kan raskt gi 20 slag feil maks puls, men samtidig er det ikke sikkert det er trygt å teste maksimal puls hvis formen er veldig dårlig.

Jeg tror det mest effektive er noe sånn: Først slanke seg mest mulig. Selv sank hvilepulsen og blodtrykket mitt mye når jeg slanket meg. Deretter bruke intervalltrening 4x4 for å få best mulig kondis til det stagnerer, og så holde på med mer langkjøring på lavere puls, for å ikke bare trene opp hjertet, men også nettverket av fine blodårer, osv, ut til musklene og få mer rett type muskler for kondisjon idrett.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Under 4x4 trening skal man ligge mellom 85-95% av makspuls og i de aktive hvilepausene skal man ligge på rundt >60% som rolig gange eller lett jogg. Hvis man ikke har målt makspuls kan man måle den ved å bruke pulsklokke og kjøre 4x4 der man kjører siste drag 100%. Eventuelt bruke tommelfingerreglene at under dragene skal man kjøre så høy intensitet at man ikke klarer å prate og man skal det siste minuttet av draget kjenne at man kunne klart et minutt til. På slutten av siste drag skal man kjenne at man kunne klart et drag til. Hvis man ikke har kjørt 4x4 før kan man starte med rask gange/lett jogg i oppoverbakke(>5-8%) for å få opp pulsen.

Det er ikke farlig for en i dårlig form å kjøre 4x4 med puls over 85% i dragene. For mange overvektige er det gunstig å kjøre 4x4 på spinnsykkel i starten for å avlaste kner.

Endret av fenele
Lenke til kommentar

Det er en formel jeg har sett på nettet for beregning av oksygen opptak. Jeg vet ikke om den fungerer? Men det er 15.3 x (Makspuls/Hvilepuls) Jeg går ut ifra at intervalltrening er den mest effektive måten å senke hvilepulsen på og at det, spesielt sett i forhold til makspuls er en enkel måte å se hvordan form en er i.

Endret av festen
Lenke til kommentar

15.3*(HRmax/HRrest) er Uth–Sørensen–Overgaard–Pedersen formelen ja. NTNU har også en kalkulator her. Jeg vet ikke hvilken formel den bruker.

Ja er nok studier som viser at 4x4 eller HIIT har best effekt på VO2max. Der langkjøring(jogging) har nesten ingen effekt som bildet under viser:

c0c21a31-af47-4cc0-a76d-b5682eec543f.jpg

LSD er kontrollgruppen, LT er langkjøring og 15/15 + 4x4 er HIIT.

Lenke til kommentar

Har du noe greie på hvor mye den formelen er til å stole på?

De konkluderte i studien med at man kan regne ut VO2max med +-4.5% sikkerhet. Det er en av de beste indirekte testene men ikke nødvendig for å "måle" kondisjon. Det at man merker fremgang og fortsetter å øke intensitet(fart/motbakke) holder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...