Gå til innhold

Dritdårlig fart på bredbåndet... Alternativer?


Anbefalte innlegg

Har hatt veldig dårlig hastighet alltid, men har ikke plagd meg noe nevneverdig, inntil jeg har begynt å bruke skype. Da er det dritt å ha dårlig hastighet. Ringte telenor idag, og de kunne ikke øke hastigheten pga det var det kjappeste jeg kunne få.. Har da 1,3M ned og 0,03 opp etter mange tester på speedtest.net. Dette er jo et stykke under telenors minstemål, men gikk likevel ikke an å øke..

 

Finnes det noen alternativer? Er vel ingen andre aktører jeg kan ringe til, når den sentralen er så langt vekk?

 

Det er heller ikke kabeltv her, og mobildekningen er sånn at det er ikke alle rom jeg har dekning i, må ofte gå på loftet for å bruke mobil..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mobilt bredbånd med trådløsrouter og ekstern antenne kan kanskje være en løsning som fungerer.

Da setter du opp antennen på det stedet du får inn 3G best og kan motta bredbånd i huset via wifi.

 

Vær også obs på at Telenor og Netcom har sendere på forskjellige plasseringer, du kan dermed få inn godt signal fra den ene og dårlig fra den andre... Dette kan du sjekke med mobiltelefon.

 

ICE er også en mulighet, men det er mange som klager på dårlig hastighet hos de.

Lenke til kommentar

Styr unna ICE! Har kun dårlige erfaringer med dem. Dersom du skulle velge mobilt bredbånd, sjekk om du har god dekning hos Netcom. Har veldig gode hastigheter (og ikke minst ok ping, dersom nettet skal brukes til gaming). Ulempen med mobilt bredbånd er selvfølgelig kvotesystemet. Dvs. at du kun kan bruke en gitt datamengde før hastigheten strupes. Hos NetCom strupes den til 130 kB/s, som er helt latterlig. Det som er bra er at kvotene blir større og større, og NetCom tilbyr idag 100 GB/mnd.

 

Siden jeg har brukt opp kvoten min får jeg ikke vist hvilke hastigheter vi får via modemet. Men jeg har Chess på mobilen så det er samme datanettet. Her er hastighetene jeg får når jeg deler internettilkoblingen via min Samsung Galaxy S3: http://www.speedtest.../2487182758.png

 

Får mye bedre hastigheter med modemet.

 

Kanskje Direct connect kan levere hos deg? En kollega har dette og det er en del dyrere såklart, men veldig stabilt og du får hastigheten du velger.

 

Er dette kvotebasert? :hmm:

Endret av MFleksnes
Lenke til kommentar

"et er også viktig å merke seg at satelitt bredbånd har vesentlig høyere responstid enn feks ADSL (ca 600 ms). Dette er akseptabelt for å vise websider, nettbank, video og e-post, men enkelte (live) nettbaserte løsninger som onlinespill og IP-telefoni kan ha begrenset funksjonalitet over satelitt bredbånd."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt veldig dårlig hastighet alltid, men har ikke plagd meg noe nevneverdig, inntil jeg har begynt å bruke skype. Da er det dritt å ha dårlig hastighet. Ringte telenor idag, og de kunne ikke øke hastigheten pga det var det kjappeste jeg kunne få.. Har da 1,3M ned og 0,03 opp etter mange tester på speedtest.net. Dette er jo et stykke under telenors minstemål, men gikk likevel ikke an å øke..

 

Finnes det noen alternativer? Er vel ingen andre aktører jeg kan ringe til, når den sentralen er så langt vekk?

 

Det er heller ikke kabeltv her, og mobildekningen er sånn at det er ikke alle rom jeg har dekning i, må ofte gå på loftet for å bruke mobil..

 

Ville sjekket pakketap internt i nettverket ditt. 1.5mbit skal holder i massevis til skype,ip-telefoni osv.

Lenke til kommentar

Har hatt veldig dårlig hastighet alltid, men har ikke plagd meg noe nevneverdig, inntil jeg har begynt å bruke skype. Da er det dritt å ha dårlig hastighet. Ringte telenor idag, og de kunne ikke øke hastigheten pga det var det kjappeste jeg kunne få.. Har da 1,3M ned og 0,03 opp etter mange tester på speedtest.net. Dette er jo et stykke under telenors minstemål, men gikk likevel ikke an å øke..

 

Finnes det noen alternativer? Er vel ingen andre aktører jeg kan ringe til, når den sentralen er så langt vekk?

 

Det er heller ikke kabeltv her, og mobildekningen er sånn at det er ikke alle rom jeg har dekning i, må ofte gå på loftet for å bruke mobil..

 

 

fortsett å klage til telenor du betaler for en vare du ikke får. 0.4 ut er laveste linja di har men vest du får 1.3 ned regner jeg med du har 16mbit linja å dermed SKAL ha du ha 0.6 ut

Endret av mna
Lenke til kommentar

Høres ut som om han har Bredbånd 2, og ikke noe mere: http://www.telenor.no/privat/bredband/

 

Les også punkt 6 her:

http://www.telenor.n.../vilkaardsl.jsp

 

For å sikre at kunden får en stabil og pålitelig bredbåndstjeneste,, forbeholder derfor Telenor seg retten til å redusere hastigheten, innenfor hastighetsintervallet for tjenesten som kunden har bestilt

 

dette betyr ikke at de kan sette farte ned fra 0.4 til 0.03

 

ifølge forbrukerombudet skal det oplyses om. "Forbrukeren skal få tydelige opplysninger ved avtaleinngåelsen om hvilke netto opp- og nedlastningshastigheter han eller hun vil få. Forbruker skal også få opplysninger ved avtaleinngåelsen om hvilke faktorer som kan påvirke hastigheten"

Lenke til kommentar

Så da kan jeg klage, men vil det hjelpe? Er det noe de kan gjøre med det, utenom å bytte linjene? Har sjekket på diverse telefonnummer (på søke om bredbånd siden til telenor), alle naboene her har anledning til max 2 eller 5 muligheten, men har søkt på noen som bor i nermeste "bygd", og der får alle jeg har søkt på mulighet for 40... Er det ikke meningen at alle kobberkablene skal byttes til fiber i løpet av et visst tidspunkt? Mulig å pushe på å få oppgradert det som henger i stolpene?

Lenke til kommentar

Så da kan jeg klage, men vil det hjelpe?

 

Det vil ikke hjelpe hvis telenor ikke finner noe feil på linja.

 

Er du sikker på at det er noe feil med linja? Grunnen til at jeg spør er at det finnes "ondsinnet programvare" (malware) som kan ha blitt installert på din datamaskin og som kan bruke av opplastingshastigheten din til å sende f.eks. spam. Normalt så vil telenor fange opp dette og varsle deg.

 

Jeg foreslår at du publiserer resultatet av testen på speedtest.net her i denne tråden og opplyser nøyaktig hvilket bredbåndsprodukt du abonnerer på. Da blir det lettere å gi råd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg antar at du har produktet "Bredbånd 2" fra Telenor med ned-/ opplastningshastighet på 2/ 0,4 Mbit/s. Dvs at du har 65-70% av nedlastingshastigheten, men bare 7-15% av opplastingshastigheten.

 

Jeg vil først forsikre meg om at du forstår at en evt. pc som er infisert med noe som bruker av opplastingsbåndbredde må være fjernet fra nettverket/avskrudd ved testingen av hastighet. Dvs. skru av alle pc'er og test hastigheten fra nettbrett/mobil.

 

Videre så regner jeg med at du har forsøkt en "hard reset" av adsl modemet (dette kan løse problemet). Hvilket utstyr har du (adsl-modem/trådløs router)? Bruker du splitter? Hvor gammelt er utstyret?

 

Det kan også være en ide å sjekke ledningene fra veggkontakten via evt. splitter, til adsl-modemet og evt. trådløs router. Det er mye rart som kan skje med delvis defekte ledninger.

 

Hvis ikke noe av det som er foreslått over løser problemet, så er det bare klage til Telenor og si at du bare har 7% opplastingshastighet jfr. 65% nedlastingshastighet.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...