Gå til innhold

Fotosekk for dagstur og håndbagasje


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er ute etter fotosekk som skal brukes på tur (3 uker i sørøst-Asia) nå rundt påsketider (og selvfølgelig ved senere anledninger). Blir nok ikke så mye fotoutstyr som skal med, men det må i alle fall beskyttes godt:

- Canon 6d m/ 24-105mm

- Canon 70-700 f/4

- Sigma 530 Blitz

- lader, et par batterier og noen minnekort

- Tripod (mulig den skal med, kommer litt an på innveiingen som gjøres)

 

I tillegg blir sekken min håndbagasje og tursekk på dagsturer vi skal ta. Det er derfor litt viktig at det er plass til litt ekstra ting som:

- Drikkeflaske (evt camelback-system)

- Headset

- Lesestoff

- Tablet/Kindle

- Ekstra tøy (i alle fall en skalljakke)

- Div.

 

Det finnes utallige forskjellige modeller av foto-beholdere generelt, men jeg finner få som oppfyller det jeg vil, så langt har jeg sett Lowepro Rover Pro og Dryzone og "Vanguard Skyborne". Har mest lyst på Rover Pro 45l, veldig praktisk at den er såpass universiell som den ser ut til å være (kan jo ta ut alt foto-beskyttelsen og brukes som vanlig sekk), men den store ulempen er at foto-utstyret ikke er så lett tilgjengelig.

 

Er det noen som har erfaringer med noen av disse, eller som har andre modeller som kan anbefales? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det skulle jeg sikkert nevnt noe om. Vi har ca 10 dager byferie og 10 dager "backpacking" så det blir ganske blandet. Noen av dagene kommer vi til å gå hele dagen (med bare fotosekk), andre dager blir det mye reising med den større sekken med fotosekken festet på.

 

Når jeg tenker over det kan det faktisk være veldig greit å ha den Rover sekken der man kan ta ut hele fotoveska og bare legge den i den store sekken. Og heller ha et feste for kamera på stroppen på sekken når det blir litt hyppigere brukt :)

Lenke til kommentar

Den var jo ganske rimelig og fin den, jeg savner derimot litt plass til kamera og stropp til hofta, veldig greit å ha om man skal ha med 2-3kg kamerautstyr, 3kg tripod, 1-2l vann og diverse en dagstur.

 

EDIT: Jeg er ganske kresen her, jeg vet det. Men det er så mange alternativer at jeg føler jeg kan tillate meg det :)

 

Er det forresten noe bruktmarked for denne type utstyr? Er jo mange "gearheads" som har mange sekker som støver ned har jeg inntrykk av.

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Lowepro Flipside! https://www.google.c...eJoK24ASfn4CIDQ

 

God plass til foto og/eller turutstyr, med mulighet til å komme til hele sekken uten å sette den ned (fint i periferien). I tillegg er åpningen inn mot ryggen når du har den på, noe som gjør det vanskeligere å stjele utstyret ditt.

 

Lowepro_Flipside-400AW_00.jpg

 

Jeg har en slik sekk, en 400 AW. Der har jeg plass til EOS 7D m/15-85, Tamron SP 70-300 DI VC, Sigma 30mm f/1.4, Sigma 10-20mm f/4-5,6 og Canon EF 50mm f/2.5. Batterier, minnekort og filtre har egne små innvendige lommer. Med dette utstyret får jeg en tynn jakke og en stor vannflake på tvers nedest. Det er plass til en liten vannflaske (inntil 0,7liter) i hver av de to sidelommene. Den har feste til stativ og regntrekk

Lenke til kommentar

Takker for tips :) Har sett en del på flipside, er smart det at man kan ha den hengende på hofta mens man har tilgang til utstyret og får skiftet objektiv.

 

Jeg tenker at for turen nå blir det kanskje litt lite plass til andre ting (må ha med mat også i tillegg til alt som nevnes i førstepost), sånn sett er Rover Pro bedre ettersom det er en fullverdig tursekk med kamerabeskyttelse. Ulempen er at ved senere turer som bare varer 2-4 timer så blir det voldsomt å traske rundt med 35/45l på ryggen, og at den ikke har noen enkel løsning for tilgang til utstyret.

 

Tar en tur innom Japanphoto senere for å kikke på disse modellene der. Føler ikke pris er en så viktig faktor ettersom jeg vil ha sekken i mange år, men det er jo klart det merkes at Flipside koster under halvparten.

Lenke til kommentar

Jeg har Rover Pro 45 og det er en veldig god sekk. Den er litt stor, så kanskje du får problemer med å ta den som håndbagasje på flyet. Du vil trenge begge kameraveskene for å få plass til utstyret ditt. Som du skriver er ikke utstyret veldig tilgjengelig når det ligger i sekken, så jeg regner med du vil ende opp med kameraet rundt halsen for det meste. Da blir det mye plass i sekken som ikke brukes. Se også på 35-versjonen av sekken, men jeg valgte 45 da jeg synes det var mest praktisk å kunne ha muligheten til to kameravesker inni.

For ditt utstyr vil jeg faktisk anbefale Photo Sport 200 istedet (som jeg også har). Den har akkurat plass til fotoutstyret ditt når du legger blitsen i hovedrommet og du får lett tilgang til kameralomma. I tillegg er det overraskende god plass til andre ting i sekken, både drikkeflaske/pose, tablet, jakke osv. Av det du har listet er det kun stativet som kan bli en utfordring å få med og Lowepro har ikke listet at den kan ta et stativ. Det er festestropper under sekken, og det kan også settes i drikkelomma på siden av sekken, så det er mulig likevel. Søk etter noen tester så ser du bilder av hvordan det kan gjøres.

Lenke til kommentar

Hmmm... Der var det enda et godt forslag ja! Liker at den har litt farge, blir litt trist med ren sort. Likte også størrelsen på den, lett tilgang til fotoutstyr og tilsynelatende bra bæresystem :)

 

Når det gjelder Rover 35/45l så tror jeg 35l er en bedre størrelse, men det føles så dumt å ikke gå for 45l når det bare er et par hundrelapper imellom og de ekstra 10l kan man jo bare "komprimere" om man ikke trenger de.

Lenke til kommentar

Hmmm... Der var det enda et godt forslag ja! Liker at den har litt farge, blir litt trist med ren sort. Likte også størrelsen på den, lett tilgang til fotoutstyr og tilsynelatende bra bæresystem :)

 

Når det gjelder Rover 35/45l så tror jeg 35l er en bedre størrelse, men det føles så dumt å ikke gå for 45l når det bare er et par hundrelapper imellom og de ekstra 10l kan man jo bare "komprimere" om man ikke trenger de.

 

Ja, bæresystemet på Photo Sport 200 er veldig bra. Har sett noen har klaget over spinkelt hoftebelte, men jeg synes det fungerer godt nok til den vekta en får i sekken. Jeg hadde valgt den om jeg skulle på tilsvarende tur med det utstyret du har listet.

Jeg også synes prisdifferansen gjør at Rover Pro 45 er et bedre alternativ enn 35-versjonen. Mer plass i sekken og en ekstra kameraveske er absolutt verd det. Den har også egen laptoplomme. Det fine med disse sekkene er jo at en har kameravesken(e) og kan bruke dem i andre sekker/kofferter etter behov, i tillegg til at en har en fin sekk til turer uten kamera også.

Lenke til kommentar

Takker for tips :) Har sett en del på flipside, er smart det at man kan ha den hengende på hofta mens man har tilgang til utstyret og får skiftet objektiv.

 

Jeg tenker at for turen nå blir det kanskje litt lite plass til andre ting (må ha med mat også i tillegg til alt som nevnes i førstepost), sånn sett er Rover Pro bedre ettersom det er en fullverdig tursekk med kamerabeskyttelse. Ulempen er at ved senere turer som bare varer 2-4 timer så blir det voldsomt å traske rundt med 35/45l på ryggen, og at den ikke har noen enkel løsning for tilgang til utstyret.

 

Tar en tur innom Japanphoto senere for å kikke på disse modellene der. Føler ikke pris er en så viktig faktor ettersom jeg vil ha sekken i mange år, men det er jo klart det merkes at Flipside koster under halvparten.

 

Flipside finnes bl.a også som en 500AW, men da blir den diger... :eek:

 

I 400AW påstår Lowepro at det er plass til "1 pro DSLR with lens attached (300mm f/2.8) plus an additional body, 4-6 additional lenses, chargers and cords, filters, flash unit and 3 memory cards", og den tror jeg på.

 

6D med 24-105 er ikke veldig mye større enn 7D med 15-85, 70-200 f/4 er omtrent på størrelse med min 70-300. Med dette, blits og lager har du antageligvis brukt omtrent halve plassen inne i sekken. Jeg har fått plass til en 15,3" bærbar "oppå" alt kamerautstyret, men da er den for tykk som håndbaggasje.

 

Jeg har prøvd en del andre ryggsekker, og jeg må si at det er ergonomien i stroppene jeg liker best.

Lenke til kommentar

Er ute etter fotosekk som skal brukes på tur (3 uker i sørøst-Asia) nå rundt påsketider (og selvfølgelig ved senere anledninger). Blir nok ikke så mye fotoutstyr som skal med, men det må i alle fall beskyttes godt:

- Canon 6d m/ 24-105mm

- Canon 70-700 f/4

- Sigma 530 Blitz

 

Ja, bæresystemet på Photo Sport 200 er veldig bra. Har sett noen har klaget over spinkelt hoftebelte, men jeg synes det fungerer godt nok til den vekta en får i sekken. Jeg hadde valgt den om jeg skulle på tilsvarende tur med det utstyret du har listet.

Enig i at bæresystemet på Photo Sport 200 er bra - veldig komfortabelt, men det er ikke designet for så mye vekt. Synes bærebeltet er solid nok, men med så kort sekk synes jeg det er det vanskelig å få noe særlig vekt på bærebeltet. For meg fungerer det mer for stabilisering enn at det tar så mye av vekten. Bæreremmene er flotte så lenge vekten ikke blir for høy, men "bøyer seg" med mye vekt i sekken. Jeg tror Photo Sport 200 er helt på grensen i størrelse med utstyret du vil ha med. Du får nok huset med objektivet inn i fotodelen uten problemer, sannsynligvis får du også plass til det andre objektivet i fotorommet, men det kan bli trangt. Både blits og objektiv kan godt få plass i topprommet, men det begrenser litt hva annet du får plass til. Paden kan gå i drikkesystemrommet. Jeg ville prøvd i butikk med ustyret for sikkerhet skyld.

 

Rover Pro 45 har mer enn nok plass til det du trenger, har et mye solidere bæresystem og er lengere i ryggen så det er lettere å få vekt på bærebeltet. Rover Pro 45 blir mer kronglete som håndbagasje pga høyde, og går ikke under setet foran, noe Photo Sport 200 gjør hvis den ikke er stappfull. Utstyret er mye vanskeligere tilgjengelig med Rover Pro 45, men det går an å legge kameraet i toppen av sekken, eventuelt bare ha med en av fotobeholderene. Det er også litt rart at Lowe har laget åpningen til fotorommet på forsiden av sekken slik at den må ligge på ryggen for at du skal komme til rommet - ikke ideelt i regnvær. Fotobeholderene kan også tas ut fra toppen, men da må sekken tømmes først.

 

Rover Pro 35 er en mellomting i størrelse, men har ikke sett den i virkeligheten så jeg kan ikke kommentere så mye. Jeg liker imidertid designet på Photo Sport 200 så godt at jeg neppe ville valgt Rover Pro 35 selv om den er litt større, men er det akkurat det som skal til for å få plass til alt er det sikkert også en god sekk.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Jeg slenger meg på her. Hvor stor er den Lowepro Flipside 400 AW?

 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg skal ut og reise litt med fly. Det er ikke særlig lange turer, men det er fortsatt såpass lange turer at jeg må ha mulighet for å ha med et skift eller to (eller tre). Har den plass til det?

Lenke til kommentar

***snip***

 

Takk for godt svar :) Må sjekke opp det med 45l og håndbagasjestørrelsen. Når jeg skal ha den på fly vil den uansett veie under 7kg som er grensen til AirAsia, så da kan den nok komprimeres ganske mye. Jeg har bedt JapanPhoto ta inn Photo Sport her nå, så da får jeg sammenlignet. De får den inn til uka så da drar jeg innom med litt utstyr jeg tenker å ha med og sjekker hvordan det føles tenker jeg :)

 

Bæresystemet på Rover er bedre, men for 1500,- ekstra i prisen bør det gjerne være litt mer enn det man får med ^^

 

Hva med Lowepro Fastpack 350 AW?

 

http://products.lowe...-AW,2283,16.htm

 

Syns den så rett og slett kjedelig ut. Dessuten har den ikke noen skikkelig hoftestropp som kan bli slitsomt på lengre turer med noen kilo oppi :)

Lenke til kommentar

Syns den så rett og slett kjedelig ut. Dessuten har den ikke noen skikkelig hoftestropp som kan bli slitsomt på lengre turer med noen kilo oppi :)

Tror nok det forslaget var myntet på ehauger, som slang seg på.

 

Jeg er enig i at fasttrack bagene er kjedelige, og uegnet til lange vandringer. Men som håndbagasje og til kortere turer er de ypperlige. Har en FB200 selv ... På en tur til Asia fikk jeg med EOS 30D, Olympus E-420, 5 objektiver, en telekonverter og en 10" nettbook. Samt en del småstæsj. Kommer nok til å oppgradere til en VB 350 etter hvert.

Lenke til kommentar

Jeg slenger meg på her. Hvor stor er den Lowepro Flipside 400 AW?

 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg skal ut og reise litt med fly. Det er ikke særlig lange turer, men det er fortsatt såpass lange turer at jeg må ha mulighet for å ha med et skift eller to (eller tre). Har den plass til det?

 

Det ligger relativt mange bilder av denne sekken på nett, bl.a flere forskjellige måter å plassere utstyret - kanskje til og med noen som har tilsvarende utstyr som en selv. Dette rådet gjelder vel egentlig alle populære bagger. Lengre opp linket jeg til Google-bildesøk. Hva du får plass til i tillegg til foto-utstyret er avhengig av hvor mye og stort fotoutstyr du har.

 

 

EDIT: La til det som er merket i grønt.

Endret av Cilleron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...