Gå til innhold

Mattilsynet vil tillate krypdyr i Norge

Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.10899219

Min mening er at dette er på tide og vel så det. Jeg ser ikke noen god grunn til å forby harmløse reptiler. Som nevnt i artikkelen er Norge og Island de eneste landene i Europa der disse dyrene er forbudt. Det er dessuten latterlig lett å få tak i reptiler som allerede er i omløp eller smugle nye dyr over svenskegrensa slik situasjonen i Norge er i dag. Forbudet oppnår med andre ord ikke noe annet enn å holde reptilene skjult og skape en haug med kriminelle.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge de ikke kan overleve i Norsk natur og på den måten ha potensiale for å ødelegge økosystemet så ser jeg ingen grunn for noe forbud.

Men når det er sagt så er det å innføre fremmede arter som kan overleve her et kjempeproblem. Og det har skapt store ødeleggelser tidligere og gjør det også i dag. Og det er vel også grunnen til at Australia er så ekstremt strenge med hva du kan ta inn i landet. Og en stor del av dette problemet er også båter som tømmer sine ballasttanker som kan inneholde fremmede arter i andre lands farvann.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at man bør ta vare på økosystemet. Siden det tydeligvis ikke er mulig å hindre at folk innfører fremmede arter, er det da også bedre å tillate de artene som er harmløse. Folk vil være mer tilbøyelige til å styre unna potensielt skadelige krypdyr hvis det finnes lovlige alternativer.

Lenke til kommentar

Om enda eierne kunne holde disse store krypdyrene innesperret... men fra tid til annen ser man i nyhetene at en stor slange har kommet seg opp i naboens toalettskål, eller en tropisk øgle er funnet, eller en slange eller en edderkopp er funnet.

Det virker derfor som at eierne ikke klarer å ta vare på dyrene sine. Slike skrekkopplevelser bør vi ikke ha i Norge.

Det er også litt ekkelt at hvis man skal gi bort kattunger, kan det være at en eier av et slikt eksotisk dyr ønsker å bruke kattungene som for til sine kjæledegger.

Lenke til kommentar

Jeg synes fortsatt ikke at det er grunn nok til å forby reptiler. Det ene tilfellet i Oslo hendte på tross av at reptiler var ulovlige på det tidspunktet. Siden det allerede anslås å være 100 000 ulovlige krypdyr i omløp i Norge, er det ingen grunn til å tro at man ofte vil finne dyr i avløpene sine. Hvis dyrene er lovlige, er terskelen for å melde fra om savnede dyr lavere, for man risikerer ikke å bli straffet for eierskapet. En annen ting er at tilfellene i de artiklene er hentet fra tre forskjellige land over en periode på seks år. Selv om biler kolliderer hver eneste dag, er det ikke ulovlig å kjøre bil.

Jeg tror fortsatt ikke på at eiere fôrer reptilene sine med kattunger. Uansett er det allerede så mange dyr i omløp at vi ikke kan hindre det fullstendig.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir ikke spesifisert hvilke arter de vil tillate, men det ville jo være fornuftig å tillate de artene som ikke er farlige for mennesker eller økosystemet, og la andre arter forbli ulovlige. Jeg håper at krokodiller og tilsvarende hører til den sistnevnte gruppa.

Lenke til kommentar

Nå har vel stort sett Mattilsynets skepsis mot reptiler i privat eie ikke dreiet seg om at noen skal bli spist av komodovarener eller kvelerslanger, men at reptilimport vil medføre en økt fare for at de tar med seg smittestoffer (særlig salmonella) og diverse parasitter som Norge i liten grad har vært plaget med tidligere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det blir lovlig å selge og eie de artene, vil man få bedre kontroll med hvem som selger, til hvem og smittefaren, istedenfor at folk i hemmelighet må kjøpe dyr som de ikke kjenner opprinnelsen til og ikke har noen kontroll over eventuell smitte.

Man selvfølgelig ikke kjøpe noen dyr i det hele tatt, men hvis folk gjør det uansett, så er det bedre at de er kvalitetssikret.

Lenke til kommentar

Nå har det vil ikke vært noe behov for kontroll over katter i Norge heller? Folk er ikke nødt til å skjule kattene sine, så hvis det hadde vært noen smitteproblemer i forbindelse med katter, ville det vært mer smertefritt enn ellers å få kontroll over situasjonen.

Lenke til kommentar

Jeg syns dette er et flott tiltak. Har lenge hatt lyst på en leopardgekko, men har ikke anskaffet meg det siden det er ulovlig. Håper forslaget blir vedtatt. Jeg skulle gjerne hatt hund eller katt, eller andre pelsdyr. Men jeg har dessverre pelsallergi. Fugl hadde sikkert gått, men de fuglene jeg er mest interessert å hatt er en kråke, måke eller skjære. Liten sannsynlighet at man får tak i en sånn i en dyrebutikk. Ja, jeg er er sær.

Lenke til kommentar

Er det lo å spesifisere at det ikke er lov med spesifikke dyr (slanger) om man leier ut en leilighet i huset man bor i, eller er man nøtt til å skrive att det ikke er lov med noen typer dyr, om man ikke ønsker å ha slanger i sitt eget hus.

Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/ny...orge/1.10899219

Min mening er at dette er på tide og vel så det. Jeg ser ikke noen god grunn til å forby harmløse reptiler. Som nevnt i artikkelen er Norge og Island de eneste landene i Europa der disse dyrene er forbudt. Det er dessuten latterlig lett å få tak i reptiler som allerede er i omløp eller smugle nye dyr over svenskegrensa slik situasjonen i Norge er i dag. Forbudet oppnår med andre ord ikke noe annet enn å holde reptilene skjult og skape en haug med kriminelle.

Enig i at det burde tillates. Forstår ikke helt hvorfor det skulle vært ulovlig heller.

Jeg ville aldri hatt noe sånt selv.. Og ville vel vegret meg for å gå inn til noen som hadde noe sånt. Men jeg mener det er galt å forby noe bare fordi man selv ikke liker det.

Lenke til kommentar

Om enda eierne kunne holde disse store krypdyrene innesperret...

men fra tid til annen ser man i nyhetene at en stor slange har kommet seg opp i naboens toalettskål, eller en tropisk øgle er funnet, eller en slange eller en edderkopp er funnet.

Man kan ikke forby alt som kan virke skremmende på folk. Hva folk blir redde av er jo svært subjektivt. Forskjellige mennesker blir redd forskjellige ting. Du har folk som er livredd hunder, katter, mus, biler, tja, det meste i bunn og grunn.

Moren til en kamerat av meg, er livredd for å sove med soveromsvinduet åpent, siden hun frykter at en katt en eller annen dag vil komme inn å klore ut øynene hennes... Men ingen tenker at man skal forby katter av den grunnen. Og med god grunn også vil jeg tro...

Det virker derfor som at eierne ikke klarer å ta vare på dyrene sine. Slike skrekkopplevelser bør vi ikke ha i Norge.

Vi har skrekkopplevelser som sagt. Mange mennesker i Norge frykter enkelte av de husdyrene vi har. Så dette er intet godt argument i mot.

Det er også litt ekkelt at hvis man skal gi bort kattunger, kan det være at en eier av et slikt eksotisk dyr ønsker å bruke kattungene som for til sine kjæledegger.

Tja... Har man katter så vil man fort finne ut at det er omvendt: Katter dreper som regel slanger. Ikke omvendt...

Her er et eksempel på en katt som dreper en slange:

http://youtu.be/kFGvzA3I1KA

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det betyr det er helt greit for mattilsynet om jeg importerte en indonesisk komodovaran eller en australsk saltvannskrokodille i mitt private hjem?

Nei. De er farlige.

Det blir ikke spesifisert hvilke arter de vil tillate, men det ville jo være fornuftig å tillate de artene som ikke er farlige for mennesker eller økosystemet, og la andre arter forbli ulovlige. Jeg håper at krokodiller og tilsvarende hører til den sistnevnte gruppa.

Det ble utarbeidet en liste av Norsk Herpetologisk Forening på forespørsel fra Mattilsynet.

Følgende arter er satt på "positivlisten".

Slanger:

Kornsnok

Kongesnok

Grønn trepyton

Melkesnok

Kongepyton

Teppepyton

Kongeboa

Hagetreboa

Regnbueboa

Øgler:

Leopardgekko

Stor dag-gekko

Pigghaleagam

Perlefirfisle

Skjeggagam

Blåtungeskink

Dvergvaran

Kranset gekko

Yemenkameleon *

Panterkameleon *

Skilpadder:

Gresk landskilpadde

Leopardskilpadde

Rødpotet skogskilpadde

Kinesisk trekjølskilpadde

Amfibier:

Argentinsk hornfrosk

Orientalsk klokkerfrosk

Whites trefrosk

Rødbuket salamander

Ildsalamander

Klofrosk *

Melkefrosk *

Trefarget dvergfrosk *

* (Mindre sannsynlighet for godkjenning)

http://www.herpetolo...vliste-2008.pdf

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10046938

http://www.vkm.no/ew...:0:6655:1:::0:0

Nå har vel stort sett Mattilsynets skepsis mot reptiler i privat eie ikke dreiet seg om at noen skal bli spist av komodovarener eller kvelerslanger, men at reptilimport vil medføre en økt fare for at de tar med seg smittestoffer (særlig salmonella) og diverse parasitter som Norge i liten grad har vært plaget med tidligere.

Det er en av tingene de ser på. Men ved import så skal dyr plasseres i karantene for å avdekke disse tingene. Kun én av artene som står på "positivlisten" er forbundet med smittefare, og det er klofrosk.

Og den smittefaren er basert på en spekulasjon som Vitenskaps komiteen for mattrygghet selv sier.

To andre arter skiller ut giftige stoffer igjennom huden.

http://www.vkm.no/ew...:0:6655:1:::0:0

Nå har det vil ikke vært noe behov for kontroll over katter i Norge heller? Folk er ikke nødt til å skjule kattene sine, så hvis det hadde vært noen smitteproblemer i forbindelse med katter, ville det vært mer smertefritt enn ellers å få kontroll over situasjonen.

Villkatter er en smittekilde på lik linje med andre ville dyr (parasitter), og populasjonen av villkatter prøver man å utrydde ved å sterilisere og kastrere villkatter slik at de slutter å formere seg. Bla. kan stoffer i avføringen til katter få gravide til å abortere. Villkatter utgjør også fare for gårdsbruk.

Tamkatter som er gitt ormkur og vaksiner er derimot ikke noen stor risiko, men avføringen er fortsatt farlig for gravide.

http://www.fhi.no/ew...:5800:119:::0:0

en stor og sterk slange kan definnetivt være farlig for mennesker.

enten ved kveling/knusing eller ved gift

Derfor blir ingen farlige dyr legalisert.

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...