Svigermors drøm Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Hei Jeg leker meg litt rundt med HTML og CSS og vil gjerne ta steget videre. Hva er det JavaScript og PHP tilfører en side? Hva er den beste måten å plassere tekst osv slik at det omtrent ser likt ut i alle webbrowsere og oppløsninger? Jeg er litt lei av å bruke position:absolute samtidig som det kun blir bra i min nettleser. Kan man plassere flere <div> tagger inni en "stor" <div> ? La oss si at jeg går innpå fotball.no , og der står det "regler". Når jeg trykker på regler så kommer det opp en ny side. Betaler eierene for denne nye siden? Kanskje et dårlig eksempel, håper dere forstår hva jeg mener. Takker for alle svar Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Jeg leker meg litt rundt med HTML og CSS og vil gjerne ta steget videre. Hva er det JavaScript og PHP tilfører en side? Dynamisk innhold. Muligheten til å ha innholdet du skal vise liggende i en database, muligheten til å hente oppdatert innhold ifra andre kilder/websider etc. Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 6. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2013 Okei, takk for svar Noen som vet svaret på mine andre spørsmål? Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 (endret) PHP: dynamisk innhold på serversiden. Med det kan du lage gjestebok, lage onlinespill, chatte/forumsoftware, nettbutikk osv. Med kun HTML/CSS så kan brukeren ikke gjøre annet enn å lese det du har skrevet. Javascript: dynamisk innhold på klientsiden. Med det kan du få fancy snøflak som faller ned på siden, fancy animasjoner, sperre høyeklikking, endre scrollbar-fargen, og lage effekter på musepekeren. Når det gjelder plassering av tekst for at siden skal bli lik i alle nettlesere, så anbefaler jeg deg å ta en titt her: http://dowebsitesnee...rybrowser.com/. Ellers er det viktigste at du validerer sidene dine (google w3c validator). Ja, du kan plassere en div (som er et block-element) inni en annen div, og du kan ha en span (som er et inline-element) inni en annen span eller inni en div. Men du kan ikke ha en div inni en span. Nei, sålenge du lager nettstedet selv, så betaler du kun for domenet og hosting, og da kan du ha så mange sider du vil. Endret 6. februar 2013 av MikkelRev 3 Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 7. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2013 Tusen takk for bra svar Satser på å lære meg JavaSript snart Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Javascript lar deg koble deg til DOM'en (Document Object Model) hvor alle elementene ligger på klientsiden. jQuery f. eks er et Javascript-basert rammeverk som lar deg gjøre hva du vil med elementene. Og som også inneholder en god del fancy stuff som animasjoner, hide and fade etc. Du kan også endre css-stiler via javascript. Php er som skrevet over, mest rettet mot å lese og skrive data mot databaser. Og du kan også outputte data på nettsiden når spesifikke ting skjer. F. eks "hvis ditten og datten, skriv ny tekst på siden" Kombinert kan php og javascript gjøre svært mye. Du kan f. eks hente data fra databaser via PHP, skrive output'en til en div som fader inn via jQuery. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå