Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Stasjonær PC starter ikke opp etter flytting

Anbefalte innlegg

Flyttet PC'n fra et hus til et annet i helgen, ingen unormale dunk e.l. Får nå en feilmelding rett etter at jeg startet opp:

Reboot and Select proper boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key.

Googlet en del i går og har prøvd følgende:

- Sjekket alle kabler til disker, koblet fra og koblet de på igjen.

- Prøvd å starte opp uten noen USB-saker tilkoblet (dette har jeg fått samme feilmelding på før, da fikk jeg ikke startet opp pga. en usb til en printer...)

- Sjekket bootingalternativer i BIOS, står i rett rekkefølge og HDD med OS på er listet her også.

- Det siste jeg prøvde nå var å boote fra en Win7 USB, får samme melding. Har sjekket at boot fra USB står på førstevalg i bootlistinga også. Ser i tillegg at minnepennen er registrert når jeg ser oversikten over HDD'er i BIOS. Har prøvd USB-sticken i en annen PC - booter rett fra den da.

Jeg har 4 HDD'er i PCn, og jeg håper og tror at det bare er OS som ligger på den som feiler.

Er det noen som har forslag til hva jeg kan sjekke videre? Ble litt forundret av at jeg ikke kom noe videre med USB-sticken...?

Her er specs:

ASUS Maximus III GENE, Socket-1156

Intel Core? i5 Quad Processor i5-760

Husker ikke merket på HDD i farten.

Setter stor pris på hjelp da hovedoppgaven til fruen ligger på denne PC'n....!!! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som at du har et vagt CMOS-batteri og at innstilligene har blitt cleared. Dobbeltsjekk om du installerte med SATA mode IDE eller ACHI. Forsøk å ta ut alt som ikk er OS-disk (minnepenner, CD-ROM, andre disker, diskett? osv). Fungerer det ikke fremdeles ville jeg tatt ut disken og forsøkt den i en annen maskin. Får du tilgang, så kjør en chkdsk, evt last ned WinDLG eller SeaTools (iht. disk-type) og kjør full generic/long test.

Lenke til kommentar

Ok, skal prøve med nytt batteri. Har sjekket i BIOS, det er satt opp SATA mode IDE <- er det rett? Har jo ikke endret på noe her, så antar det. Fikk til å boote fra USB 2-3 ganger nå uten at jeg vet hvordan, da fikk jeg et valg om å fikse en gammel installasjon, men da fant den ingen disker med OS på...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...