Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Installert seagate 3tb. Disken forsvinner plutselig i windows.. (for liten psu?)

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte meg en Seagate Barracuda 3TB lagringsdisk. Installerte den og brukte discwizard for å få frem all lagringsplassen, slik som beskrevet av seagate.

Disken er der og jeg kan bruke den, men plutselig så bare forsvinner den midt i en film så filmen stopper. Dette skjer stadigvekk nå og jeg får den bare opp igjen hvis jeg restarter pcen. Noen ganger må jeg restarte flere ganger for at den skal dukke opp på oppstartsbildet.

Dette er en "urgammel" pc som jeg bruker som HTPC i stua, og sist jeg formaterte var før windows 7 kom, så da skjønner dere hvilket nivå vi er på =P

Har en 500gb og en 1000gb disk i pcen i tillegg til den nye. Prosessor er AMD athlon 64 X2 4200+ og pcen har 2 gig ram. Skjermkort er et vifteløst radeon 4650 1024mb om jeg ikke husker feil.

Så kom jeg til å tenke på at jeg bare har en ræva 400W psu inni der. Kan det være det som gjør at disken faller ut?

Hvor ville dere startet feilsøkingen her?

Kjører forresten Vista enn så lenge :hm: Blir win7 når jeg gidder å formatere!

Mvh Tomzern

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er bekymret for strøm, så er det mulig å sjekke dette i BIOS, om spenningen er for lav.

Det kan være du har fått en disk som er DOA. Jeg ville dobbeltsjekket i OS at slik som HDD spindown er skrudd av. Dette er under avanserte strøminnstillinger.

Edit: typo

Endret av dbass
Lenke til kommentar

Leste av spenninger i windows via speedfan:

Vcore1: 1,33v

Vcore2: 2,67v

+3,3V: 3,33V

+5V: 3,52V

-5V: 1,89V

+12V: 1,97V

-12V: 2,24V

Disse tallene virka jo helt ville for meg.. Skal ikke 12V ligge på rundt 12V konstant for eksempel?

Edit: De går jo forresten litt opp og ned, men 12V er aldri i nærheten av 12V for å si det sånn. Ny PSU?=P

Endret av Tomzern
Lenke til kommentar

Hvis +5V og +12V målingene er riktige så skulle ikke pcen kunne startet.

Denne referansen skal fortsatte stemme ganske greit selv om den begynner å bli noen år gammel.

1384450.jpeg

-5V og -12V er så og si ikke brukt lenger så målingene hovedkortet gjør av disse er relativt ofte feil. Jeg får ikke opp de alternativene engang med mitt HK.

EDIT: Beklager, glemte helt å anbefale noen alternative programmer :)

CPUID Hardware Monitor

Endret av Bjoolz
Lenke til kommentar

Hvis den PC'en er "urgammel" så kan det jo også hende at BIOS ikke henger helt med når det er snakk om en 3TB disk. Kommer jo selvsagt an på hvilket HK og hvilken BIOS versjon det er snakk om.

Glemte en ting, maks hard disk størrelse for Vista 32 bit er visst 2TB. Så tror ikke Vista greier helt den 3TB disken. Ikke Win 7 heller som en enkel partisjon pga MBR begrensninger. Går fint med GPT disker.

Litt mer forklaring om dette:

This limitation is caused by 32‐bit definitions, which have been used for partition sizes and logical block addresses (LBAs) since the 1980s, and affects the BIOS, the partition table, the operating system and drivers. These 32 bits are used to describe the size of a hard drive, which is made up of 512‐byte sectors, resulting in 2.2TB being the largest size addressable with 32 bits (512‐byte sectors x 2^32 = 2.199TB).

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Om han har et 32-bit operativsystem, så får han lov til å formatere men disken vil ende opp som en 2,2TB disk, istedenfor en 3TB disk. Den resterende plassen vil ikke være brukbar.

Begrensningene i 32-bit forklarer ikke hvorfor han kan bruke disken, og så at den detter ut over tid/under bruk.

Lenke til kommentar

Det gjør heller ikke PSU'en da jeg har lest om folk på nettet som har problemer med 3TB disker og noen av dem har en 1200W PSU, så tvilsomt det er PSU, selv om det er mulig.

TS burde sjekke spenninger i BIOS hvis det er mulig da den burde være mer pålitelig enn software program i OS. Men alt kommer jo an på hvor mye futt den PSU'en har på 12V railen da. :hmm:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

hei igjen! Sliter fortsatt med dette her. Om det ikke er disken som er problemet, så holder jeg egentlig en knapp på bios siden pcen som oftest stopper opp på det svarte bildet helt i starten der man får opp diskene nedover etter jeg har restartet pga. at disken har blitt borte i windows. Da må jeg slå pcen fysisk av og på igjen for at det skal fungere.

Lurer på å returnere disken til komplett som DOA, men det er jo kjipt for har allerede lagret mye på den som jeg ikke har plass til noe annet sted, og hvis det ikke er noe galt med disken så er det ihvertfall kjipt:P

What to dooo?!

Lenke til kommentar

En annen ting jeg vil legge med til framtidige folk som lurer på hva som kan være galt.

Hvis du ser harddisken i bios men ikke i windows kan det ofte være så enkelt som at den ikke har fått en stasjonbokstav som kan enkelt fikses med å gjøre som så:

Høyre klikk på Datamaskin>Velg Behandle>Velg Diskbehandling>Høyre klikk på harddisk uten stasjonbokstav>Sett stasjonbokstav til den bokstav som er ledig og som du vil ha.

Her kan du endre stasjonbokstavene på alle disker.

Endret av Kman3107
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...