Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppussing. Skifte alt av elektronikk eller deler?

Anbefalte innlegg

I anledning oppussing er det et dilemma hva jeg skal gjøre med elektrisiteten. Jeg har ingen erfaring med slikt arbeid før, så hvilke behov jeg har vet jeg ikke.

Det jeg vet jeg skal ha er:

Kjøkken:

- Induksjonsplate(25Amp)

- Komfyr.

- Mikro.

- Varmtvannsbereder.

Stue:

- Div. lamper.

- TV

- Småelektronikk.

Bad:

- Vaskemaskin

- Smålys.

Soverom:

- Smålamper

- Småelektronikk.

- Veggovn(feks 1000W)

Det er sett ut fra kontaktene ikke jording i stue eller soverommene, kun på kjøkkenet og bad. I sikringskapet har jeg følgende (skrusikringer)kretser:

1.Hovedsikring. 35Amp. Ledningstverrsnitt: 2x6.

2.Komfyr. 20Amp. Ledning 2x4.

3.V. varmer og ovn, bad. 10Amp. Ledning 2x1,5.

4.Lys. 10Amp. 2x1,5.

5.-"- 10 Amp. 2x1,5.

Så er spørsmålet: Jeg har lyst til å skifte ut sikringsskapet til automat, og vet jeg iallefall trenger 25amp til kjøkkenet, som da må borres og legges opp. Alt er i betong, så alt utenom kjøkken/bad må trekkes opp nytt via eksisterende innmurt rør. Men hva trenger jeg? Bør jeg ha jording ellers i leiligheten? Trenger jeg høyere amp i stue/soverom, ellers? Hvor mange kretser ekstra på kjøkken?

Er ikke akkurat rik heller.

Elektriker som var innom ga et anslag for 25 000 for nytt skap, 2 nye kretser til kjøkken og nytrekk til stua(16Amp).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med et hoved-inntak på bare 35A, så kommer du ikke langt. Tipper du må skifte til et større inntak også. Ingen grunn til ikke å skifte hele sikringsskapet samtidig. Få elektrikeren til å se over kursene du har fra før og skift det som er slitt. Uttak og brytere som er brente er bare å kaste. Må du trekke nye kurser, så sats på 16A kurser dersom det er plass i rørene. Ikke tenk tanken på å gjøre noe selv, det er hverken lovlig eller forsvarlig. Spør heller om du kan få være hjelpegutt for elektrikeren. Den som henter materiell, rydder, trekker fram møbler og slikt.

Lenke til kommentar

Det vil installatøren kunne fortelle. Men som regel så betyr det at du må ha større kabler i mellom kraftforsyningens fordeleren og sikringsskapet ditt. Tipper du har et inntaksskap på bakken utenfor huset en plass, eller noen gedigne sikringer oppe på mørkeloftet (dersom det er luftkabel inn). Men kortslutter du dette så er det "game over" + at du risikerer å legge hele nabolaget mørkt.

Har du ikke ringt elektriker ennå? Eneste du har lov å gjøre i sikringsskapet er å lese av strømmen samt å skifte en deffekt sikring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du må også ha i bakhodet at uavhengig av om du har jordet stikk eller ei må du belage deg på at dersom du ønsker å gjøre vesentlige endringer / oppgraderinger av det elektriske anlegget må du bytte alle stikk i de rommene til jordet. Husker ikke hvor mange prosent endringsgraden var, men dette er et krav. Vil uansett anbefale deg å påkoste deg dette. I lengden er du tjent med dette i form av trygghet og funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Du må også ha i bakhodet at uavhengig av om du har jordet stikk eller ei må du belage deg på at dersom du ønsker å gjøre vesentlige endringer / oppgraderinger av det elektriske anlegget må du bytte alle stikk i de rommene til jordet. Husker ikke hvor mange prosent endringsgraden var, men dette er et krav. Vil uansett anbefale deg å påkoste deg dette. I lengden er du tjent med dette i form av trygghet og funksjonalitet.

Dette kan omgåes lett der tilsynet er trangsynt på dette men generelt kan du utvide etter samme standaren som er i rommet selv ved vesentlige utvidelser for man kan i følge normen argumentere for at det er vesentlig ombygging som må til for å få jord til det aktuelle rommet.

Med omgåelse mener jeg at den vesentlige utvidelsen kan taes i flere etapper og er egentlig ikke værre en at man deler jobben i 2 og da kan man ta halvparten på tirsdag og resten onsdag som et eksempel.

Lenke til kommentar

Det er vel opp til installatør og tilsynet å vurdere det er det ikke?

Nei, tilsynet kan ikke nekte for å utvide i flere omganger selv om de har satt et prosent krav for etter lovens bokstav har man ikke utvidet mere en prosenten tilsynet har satt pr. gang.

Jeg vet at i trondheim er det hver enkelt installatør eller ned til enkelt elektriker som vurderer dette.

I firmaet jeg jobber i ser vi det an etter forholdene.

Med små utvidelser følger vi rommets standar og med større gjør vi de også om det er mye arbeid å få fram jord til det aktuelle rommet.

Snakka med kopntrollører fra Røros for et par år siden.

Der var de ikke nødvendigvis overbegeistret for jording over alt for faren for lynnedslag øker ettersom man løfter jordpotensialet fra tidligere kjeller og 1. etg til nå selv på loftet.

Dette gjør at hus med jordpotensial høyt i boligen blir lettere truffet av lyn en hus uten jorpotensiale oppover i etasjene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...