Gå til innhold

Visum til Usbekistan og Turkmenistan

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi er 3 kompiser som skal kjøre til mongolia å trenger dermed endel visumer.

Men Usbekistan og Turkmenistan har ikke ambasade i Norge å vi må derfor søke i London. Må alle da dra til London eller kan en person dra med alle sine pass og ordne det for alle? Vil holde visum kostnadene så lave som mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Vi er 3 kompiser som skal kjøre til mongolia å trenger dermed endel visumer.

Men Usbekistan og Turkmenistan har ikke ambasade i Norge å vi må derfor søke i London. Må alle da dra til London eller kan en person dra med alle sine pass og ordne det for alle? Vil holde visum kostnadene så lave som mulig.

Hei,

Jeg bor i London og har vært noen ganger i Ashgabat i det siste. Jeg har møtt opp selv på konsulatet en gang og sendt en "administrasjonsassistenr" et par andre ganger. Har aldri hatt noen problem, de er svært hjelpsomme på konsulatet.

Så vidt jeg forstår, trenger faktisk ingen av dere å møte opp personlig hvis dere tør å betro passene deres til posten... Se URL under...Tror ikke jeg ville gjort det, men sendt en av dere på London-tur.

http://turkmenembassy.org.uk/consular_section.html

Vanlig ekspressprosedyre på konsultatet er at dere leverer pass og dokumenter en dag og får igjen passet med visum dagen etter, etter kl. 14.00. Merk: onsdager er konsulatet stengt, så mandag til tirsdag og torsdag til fredag er de beste dagene. Visum betales KONTANT... Vanlig service tar betydelig lenger.

Dere ha invitasjon fra Immigrasjonsmyndighetene i Turkmenistan. Som turister, får dere det gjennom et av de autoriserte reisebyråene på websiden. De ordner hotell, etc.

Andre opplysninger: Ikke vær lenger enn 3 dager i Turkmenistan, utover det må dere registrere dere hos det lokale politiet og det er litt av en prosedyre...

Bortsett fra på de største hotellene, er kjennskapen til engelsk nesten helt fraværende.

Russisk er fremmedspråket.

Valuta er "Manat", som ikke er tilgjengelig utenfor Turkmenistan. Ta med kontanter, kredittkort er ikke i bruk utenfor de største hotellene, det er kun bankautomater på et par hotell i Ashgabat. Totalt, - visstnok 14stk. i hele Turkmenstan....

NB! Mastercard funker ikke i det hele tatt!

Dollar aksepteres overalt, prisene er skremmende lave, vi var 11 stykker på en russisk restaurant på Shaslik og en god del Baltika No7 og betalte USD80 (kontant...)

Det er ikke internet-tilgang og mobiler funker kun på telefon- og sms-nivå. Turkmenistan har ikke "data roaming" avtale med noen utenlandske mobilselskap, så email, etc. kommer ikke gjennom.

ErikGA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...