Bobbylove Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Hei, Vi er 3 kompiser som skal kjøre til mongolia å trenger dermed endel visumer. Men Usbekistan og Turkmenistan har ikke ambasade i Norge å vi må derfor søke i London. Må alle da dra til London eller kan en person dra med alle sine pass og ordne det for alle? Vil holde visum kostnadene så lave som mulig. Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 4. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2013 Å hvis noen har noen erfaringer med visum til russland, kazakhstan eller Iran eller en lignende tur tar jeg gjerne imot noen tips på dette også. :-) Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Kan ikke svare på spørsmålene men lurer: Skal dere våre med på Mongol rally? Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 7. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2013 Ja, det skal vi. Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Ja, det skal vi. Så utrolig gøy! Har du sett på team Bachstad når de gjorde det samme? Utrolig gøy program som sikkert gir dere litt mer kunnskap Alle episoder her: http://tv.nrk.no/serie/team-bachstad/muhh48000111/sesong-1/episode-1 Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 7. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2013 Team Bachstad er en stor del av inspirasjonen for å gjøre dette. :-) Samt serien Long way round med Ewan McGregor. Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Har sett begge de seriene jeg også, og skulle gjerne noe av det samme selv. Hvor mye penger regner du med å måtte bruke på turen? Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 7. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2013 Vanskelig å si før litt mer er på plass, visum og bil er poster jeg er litt usikker på enda. Samt hjemveien, om det blir fly eller transibirske. Lenke til kommentar
ErikGA Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Hei, Vi er 3 kompiser som skal kjøre til mongolia å trenger dermed endel visumer. Men Usbekistan og Turkmenistan har ikke ambasade i Norge å vi må derfor søke i London. Må alle da dra til London eller kan en person dra med alle sine pass og ordne det for alle? Vil holde visum kostnadene så lave som mulig. Hei, Jeg bor i London og har vært noen ganger i Ashgabat i det siste. Jeg har møtt opp selv på konsulatet en gang og sendt en "administrasjonsassistenr" et par andre ganger. Har aldri hatt noen problem, de er svært hjelpsomme på konsulatet. Så vidt jeg forstår, trenger faktisk ingen av dere å møte opp personlig hvis dere tør å betro passene deres til posten... Se URL under...Tror ikke jeg ville gjort det, men sendt en av dere på London-tur. http://turkmenembassy.org.uk/consular_section.html Vanlig ekspressprosedyre på konsultatet er at dere leverer pass og dokumenter en dag og får igjen passet med visum dagen etter, etter kl. 14.00. Merk: onsdager er konsulatet stengt, så mandag til tirsdag og torsdag til fredag er de beste dagene. Visum betales KONTANT... Vanlig service tar betydelig lenger. Dere MÅ ha invitasjon fra Immigrasjonsmyndighetene i Turkmenistan. Som turister, får dere det gjennom et av de autoriserte reisebyråene på websiden. De ordner hotell, etc. Andre opplysninger: Ikke vær lenger enn 3 dager i Turkmenistan, utover det må dere registrere dere hos det lokale politiet og det er litt av en prosedyre... Bortsett fra på de største hotellene, er kjennskapen til engelsk nesten helt fraværende. Russisk er fremmedspråket. Valuta er "Manat", som ikke er tilgjengelig utenfor Turkmenistan. Ta med kontanter, kredittkort er ikke i bruk utenfor de største hotellene, det er kun bankautomater på et par hotell i Ashgabat. Totalt, - visstnok 14stk. i hele Turkmenstan.... NB! Mastercard funker ikke i det hele tatt! Dollar aksepteres overalt, prisene er skremmende lave, vi var 11 stykker på en russisk restaurant på Shaslik og en god del Baltika No7 og betalte USD80 (kontant...) Det er ikke internet-tilgang og mobiler funker kun på telefon- og sms-nivå. Turkmenistan har ikke "data roaming" avtale med noen utenlandske mobilselskap, så email, etc. kommer ikke gjennom. ErikGA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå