Gå til innhold

Boligpriser, leiepriser....

Anbefalte innlegg

Nettopp fått meg ny jobb i Oslo. Ser nå på leiemuligheter og er ganske fortvilet.

Altså, jeg må ut med MINST 10,000 kr mnd for at jeg og kona skal få noe somhelst. Og så må vi opp i 13-14,000 for å i det heletatt ha noe bra med kun et soverom.

Det er jo helt sinnsykt at jeg må betale opp mot 14 tusen i mnd uten strøm. Hva er det som skjer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vært slik i Oslo i mange mange år nå. Det blir dyrere og dyrere for hvert år som går. Har dere noe egenkapital? Jobber kona di også fast? Hvis du svarer ja på begge deler, så råder jeg heller at dere kjøper enn å leie. Jeg og kona var i samme situasjon i 2011, kunne ikke alltid bo hos mamma heller. Så vi valgte å kjøpe. Har ikke angret på det.

Lenke til kommentar

Det som skjer er at innflytting til byene (der arbeidsplassene er) møter to-inntekts-familiene. Løsningen, bo utenfor byen og pendle. (Da blir du avhengig av NSB, som er straff nok i seg selv, men...) Jeg vet ikke hva slags inntekter dere har, men 13-14 tusen er nok til å betale renter og avdrag på over to millioner i lån, selv om renta stiger til over 6%, og om dere ikke må bo på innenfor bygrensen så burde det kunne holde til to rom og kjøkken selv i Oslos omegn? Og da blir den deres etterhvert. Så jeg er enig med samye83.

Må ta forbehold om at jeg flyttet fra Oslo i 93, den gangen en 4 roms på Holmlia gikk for 2-300 000 pluss husleie.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Det er norsk distriktsvennlig politikk. Egentlig burde det vært kalt byfiendtlig, men det høres vel ikke like flott ut. Oslo, som mange andre byer, har hatt mye større tilflytting enn vekst i antall boliger. Da stiger selvsagt prisene og det har de gjort i 15-20 år nå.

Man kan jo lure på hvorfor boligbygging handler om politikk. Svaret er at det er politikerne som vedtar hvilke områder det kan bygges på og hvilke krav som stilles til blant annet boligtetthet. Når behovet for boliger kommer i konflikt med jordbruk så sitter det svært langt inne hos politikerne å bestemme at området skal tvangskjøpes fra bonden og omgjøres til boligområde. Det såkalte jordvernet er sterkt og bøndene vet hvordan de skal uttrykke seg som overkjørt av storsamfunnet. Selv i saker der jorda produserer mat for 10 000 kr/år per dekar og tomteprisene ved salg kunne ligget på 1 million. Det har rett og slett vært et politisk vepsebol og politikerne har vært for feige til å ta nok tak i problemet.

Bedre veier og bedre jernbane kunne forbedret mulighetene for litt pendling inn og ut av byen, men særlig veier har også vært politisk betent av de samme grunnene. Bedre jernbane har vært politisk vanskelig å få til grunnet de enorme kostnadene.

Utbygging av Oslomarka har vært et tema, men også det er betent. Mange vil bevare markagrensa som i dag, selv om byen vokser og prisproblemet vokser.

Fortetting av boligområder har også vært et tema for å ta unna innflyttingen og befolkningsveksten, men atter en gang, det møter sterk motstand fra de som bor i eneboliger og ikke vil ha blokker som nærmeste nabo. Eneboliger er forsåvidt en svært ineffektiv måte å utnytte arealet på. Hadde alle bodd sånn ville Oslo vært 2-3 ganger større i utstrekning. Høyblokker er arealeffektivt, men alle ønsker ikke å bo sånn. Det fører til at visse grupper av samfunnet gidder å bo i blokk, noe som skaper en del sosial uro i de bydelene med mest blokker.

Det har til og med vært diskutert muligheten for å bygge en kunstig øy i indre Oslofjord med mange tusen boliger for å avhjelpe problemet uten å støte bønder, naboer og andre interessenter.

Kort og greit er det politikk det handler om. Politikere som har skjøvet problemene foran seg i stedet for løse de med upopulære metoder.

Summen av tiltakene politikerne ser ut til å sette inn dekker til sammen ca 1/3 av veksten i behovet for boliger. Dermed ser det for meg ut som at boligprisene vil stige ytterligere de nærmeste årene. Ennå færre får økonomiske muligheter til å kjøpe og da stiger leiemarkedet også. Det er en slags balanse mellom leiemarked og eiemarked.

Det eneste som kan redde boligprisene fra å ta ennå mer av er fortgang i verdensøkonomien og dermed høyere rentenivå. Fra ca 6% rente regner jeg med mange vil slite med huslånet. Mange nok til at tvangssalg og frivillige salg vil stige markant og bringe boligprisene ned. Det setter i gang en ond spiral der folk vil sitte gjen med mer gjeld enn huset er verdt. Boligkrakket blir et faktum.

Det er selvsagt vanskelig å spå framtiden, men jeg ser ingen løsning (6% rente, eller massiv boligbygging) de nærmeste årene. En massiv boligbygging vil forresten kreve mange flere arbeidere i byggebransjen, mye flere enn det er tenkelig at vil utdannes eller arbeidsinnvandre, så dette scenarioet virker minst sannsynlig. Da tror jeg mer på at renta vil "redde" boligmarkedet.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Heller betale renter og avdrag enn leie. Med dagens rentesats, så kan man låne opp til 2.7millioner med 14000. Men det kan fort endre seg når renta går oppover. Nye regler på 15% egenkapital kan være vanskelig for de som nettopp har flyttet til Oslo. Alt koster jo penger. Det er mulig å finne 2 roms til 2 millioner hvis man unngår sentrale strøk.

Lenke til kommentar

Nettopp fått meg ny jobb i Oslo. Ser nå på leiemuligheter og er ganske fortvilet.

Altså, jeg må ut med MINST 10,000 kr mnd for at jeg og kona skal få noe somhelst. Og så må vi opp i 13-14,000 for å i det heletatt ha noe bra med kun et soverom.

Det er jo helt sinnsykt at jeg må betale opp mot 14 tusen i mnd uten strøm. Hva er det som skjer?

Vær glad for at dere er to til å dele på det. Jeg skal straks flytte til Oslo (eller evt i nærheten) som enslig. På bare en inntekt er det nok betydelig verre.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Kan ikke skjønne at folk skal syte sånn over høye boligprisen i byene, det er da ikke en menneskerett å bo helt i sentrum.. Bo i utkanten og ta tog/buss inn da. Evt søk ny jobb.

Ser nå at det var en sak om at de skulle få bygge mindre leiligheter til under milionen, flott ide. Man klarer seg fint på 25 kvadratmeter. Så kan folk velge om de vil bo der eller flytta litt utenfor å få dobbelt så mye for pengene.

Selv har jeg kjøpt en halvtime utenfor oslo, ca 1,5mill for 42kvadrat. Men må si jeg stortrives med å slippe all traffikken.

Lenke til kommentar

Ser nå at det var en sak om at de skulle få bygge mindre leiligheter til under milionen, flott ide. Man klarer seg fint på 25 kvadratmeter. Så kan folk velge om de vil bo der eller flytta litt utenfor å få dobbelt så mye for pengene.

Enig med det uthevede der, men så er det jo faktisk ikke lov å bygge nye boliger under 40kvadratmeter....

Når kjøpte du leiligheten din og hvor er den?

Jeg kjøpte nylig rett utenfor Oslo, selv om det er veldig nære sentrum. Men ikke helt samme pris som det du ga.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...