Gå til innhold

Dataingeniør/-tekniker

Audun0505

Anbefalte innlegg

Vurderer å søke meg på dataingeniør/-tekniker utdanninga på NTNU. Der står det at jeg trenger følgende bakgrunnskrav:

Generell studiekompetanse

Reform 94: 3MN eller 3MX og 2FY

Kunnskapsløftet: R1+R2 og Fysikk 1

Karakteren 4 eller bedre i 3MX, 3MN eller R2

Jeg har fra før av generell studiekompetanse, og slik jeg ser det da er det jeg trenger R1+R2 matte, fysikk 1 og enten 3MN, 3MX eller 2FY (med karakteren 4 eller høyere)

2FY er vel fysikk 2, men hva er 3MN og 3MX?

Er disse fagene vanskelige? Hvor lang tid må jeg regne med å bruke "per fag"? Og hvilket av de tre valgfire fagene er det lettest å få god karakter på/tar kortest tid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror 2FY er fysikk 1, og 3MX tilsvarer R2. Tidligere var tallet foran faget hvilket årstrinn man tok vanligvis tok faget på, altså er 2FY fysikken man tok på andreåret og 3MX er matten man tok på på tredjeåret.

Om fagene er vanskelige eller ikke kommer mye an på deg og dine interesser. Om du har lett for realfag er de ikke vanskelige i det hele tatt. For meg og mange jeg kjenner var disse de enkleste fagene, mens f.eks norsk og historie var mye mer krevende.

EDIT: Ser ut som om du har misforstått litt forresten; du trenger R1,R2 og Fysikk 1 og karakteren 4 eller bedre i R2. De andre kravene gjaldt t.o.m. kunnskapsløftet eller deromkring.

Endret av HansiBanzi
Lenke til kommentar
Tror 2FY er fysikk 1, og 3MX tilsvarer R2. Tidligere var tallet foran faget hvilket årstrinn man tok vanligvis tok faget på, altså er 2FY fysikken man tok på andreåret og 3MX er matten man tok på på tredjeåret. Om fagene er vanskelige eller ikke kommer mye an på deg og dine interesser. Om du har lett for realfag er de ikke vanskelige i det hele tatt. For meg og mange jeg kjenner var disse de enkleste fagene, mens f.eks norsk og historie var mye mer krevende. EDIT: Ser ut som om du har misforstått litt forresten; du trenger R1,R2 og Fysikk 1 og karakteren 4 eller bedre i R2. De andre kravene gjaldt t.o.m. kunnskapsløftet eller deromkring.

Takk for svar :)

Ser at det står reform 94 foran. Da var det ikke så ille som jeg hadde trodd!

Så da må jeg ta R1+R2-kurs med 4 eller bedre på eksamen i R2 (spiller det ingen rolle hva jeg får på R1? Og må jeg ta både R1 og R2 eller får man R1 bestått om man tar R2-eksamen?) og fysikk 1.

Lenke til kommentar

Slik jeg leser det må du ha bestått R1 også, men dette kan sikkert noen andre bekrefte/avkrefte. Hvis det er flere vurderinger i R2, f.eks eksamen og standpunkt, må snittet av karakterene være 4. For privatisteksamen er det bare eksamenskarakter. Karakter fra R1 spiller kun en rolle i karaktersnittet og følgelig konkurransepoeng du søker på studiet med og det er ingen krav til hvor høy denne må være.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...