Drange_2000 Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Hei, Jeg har fått ett flott tilbud fra en leverandør i utlandet, og på grunn av sikkerhet er dette noe jeg ønsker. Ikke bare på grunn av sikkerhet, men også for "morroskyld" Prisen er noe stiv, men ikke umulig. Så, er dette lovlig her til lands? evt. hvor må jeg søke om dette må til? Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 hva faen skal man med det ? Kunne skjønt det om du bodde i Mexico city etc... Med mindre du driver med monkey buisniess da... 2 Lenke til kommentar
Drange_2000 Skrevet 4. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2013 Godt du svarte på det jeg lurte på flott! 4 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 (endret) Skuddsikkert glass er flere ganger tjukkere enn det som sitter i vanlige biler, så det er nok ikke bare å bytte. Spørsmålet er om du får godkjent ombyggingen. Endret 4. februar 2013 av Isbilen Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Tjaaaaa... om det kun er snakk om glasset så ser eg ikke problemet. Bare pass på at bilens egenvekt ikke overstiger det som står i vognkortet. Skuddsikkert glass veier tross alt mer. I tillegg vil naturligvis vekten på bilen øke, og deretter bilens kjøreegenskaper. Ofte til det dårligere, om du ikke bygger om bilen. Samtidig så er det naturligvis mer å flytte på, og farten går da ned. Sikkerhetsmessig er det nesten bortkastet. Er du uheldig nok så har motparten "feil" våpen som klarer å gå igjennom sidedørene. Da hjelper det ikke om glasset er skuddsikkert. I tillegg bør du ta i betraktning at ett skuddsikkert glass ofte knuses det også, selv om det ikke lar prosjektiler komme inn i bilen. Så etter at du har vært uheldig en dag så må fortsatt de fleste slike ruter byttes. 2 Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 lykke til. Håper noen ikke skyter på bilen din da. Kan heller velge seg en bil som ikke har skuddsikkert glass om de absolutt skulle finne på å åpne ild.. Lenke til kommentar
Drange_2000 Skrevet 4. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2013 (endret) Ja, det er tatt høyder for dette, og bil-typen er godkjent og de har erfaring fra samme type bil. Spørsmålet er bare om det er noen regler rundt dette? evt. hvilken "godkjenning" må man ha? Tjaaaaa... om det kun er snakk om glasset så ser eg ikke problemet. Bare pass på at bilens egenvekt ikke overstiger det som står i vognkortet. Skuddsikkert glass veier tross alt mer. I tillegg vil naturligvis vekten på bilen øke, og deretter bilens kjøreegenskaper. Ofte til det dårligere, om du ikke bygger om bilen. Samtidig så er det naturligvis mer å flytte på, og farten går da ned. Sikkerhetsmessig er det nesten bortkastet. Er du uheldig nok så har motparten "feil" våpen som klarer å gå igjennom sidedørene. Da hjelper det ikke om glasset er skuddsikkert. I tillegg bør du ta i betraktning at ett skuddsikkert glass ofte knuses det også, selv om det ikke lar prosjektiler komme inn i bilen. Så etter at du har vært uheldig en dag så må fortsatt de fleste slike ruter byttes. Dette er helt sant, skal forehøre meg litt rundt angående vekt. Nei, jeg sitter ikke med tanken om å bli skutt, bare så det er sagt. Er nok ikke i miljøet, eller faresonen for noe som helst av dette. Det er mer en gimmick Endret 4. februar 2013 av Drange_2000 Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Jeg lurer også på hvordan dette kan være en fornuftig investering, men det er dine penger... Nå er jeg ikke sikker på dette, men frontruta må vel være TÜV-godkjent? Er dette i orden? Ellers får du jo, som nevnt, vektøkningen på bilen. Jo mer du øker egenvekten på bilen, desto mindre last kan du ha med deg. For eksempel er det ikke sikkert du kan ha med deg fire passasjerer. Lenke til kommentar
Airdoodle Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Skudd vil jo fortsatt kunne penetrere døra selv om ruta er mer eller mindre skuddsikkert. Forstår godt hvorfor folk lurer på hvorfor du ønsker å bruke penger på dette. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 (endret) Kan jo være en artig måte å gangsterpimpe en bil på, selv om det ikke har noen praktisk nytte. Endret 4. februar 2013 av Isbilen Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Ser for meg et sted dette kan være kjekt HVIS det blir godkjent. På pickuper skal lasteplanet være adskilt coupe med gitter. De fleste har dette rett bak bakruta og pickuper som har dobbel coupe har gjerne gitteret inne foran baksetet. Vet det er et glass som har blitt godkjent som "gitter", dvs skal tåle x-antall kilo osv. Hvis du får godkjent det hos vegvesenet, så er det sikkert mange pickupeiere som er interessert i å bytte ut bakruta si med en slik og da fjerne gitteret. Lenke til kommentar
Fictivision Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Bedre å bruke penger på bilglass som minsker støy i kupeen enn skuddsikker glass i Norge. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 ...selv om det ikke har noen praktisk nytte. Skuddsikkert glass kan jo være en ekstra sikkerhet for mange slags fremmedelementer som kommer flyvende. Steiner fra sprengning, isklumper/gjenstander fra forankjørende biler, fotgjengere og elger. Lenke til kommentar
khaiern Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Vil bare nevne at avhengig av hvilket type skuddsikkert glass du kjøper, så vil de færreste av de kunne knuses med hånkraft, de er meget solide så et fremtidig bytte trenger du ikke å bekymre deg over. De fleste lages med et kompositt av forskjellige typer plast forsterket med laminert glass. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Noe som naturligvis kan være et moment å ta med i forhold til å kunne slippe ut av bilen om den havner i sjøen, ved en kollisjon osv.. Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Skuddsikkert glass veier jo sinnssykt mye mer enn vanlig glass. Ser for meg stor slitasje på hengsler i bildører og slikt dersom ikke hele bilens konstruksjon er forsterket for å ta høyde for det. Nå husker jeg ikke helt eksakt, men mener at de skuddsikre siderutene i IVECO'ene som Forsvaret bruker veier rundt 50 kg stykket. Synes det høres rart ut om det skulle være lovlig å bare bytte ut rutene i en vanlig bil med skuddsikre ruter sånn uten videre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå