Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Konflikt mellom utleier og leietaker

TheyStoleMyName

Anbefalte innlegg

Heisann,

jeg har kjøpt meg en leilighet og har latt tidligere leietakere leie videre.

Her om dagen så ringte leietakeren meg om at varmekabel på badet ikke funker.. Jeg var innom og skikket litt på det, selve termostaten var "slitt" og noen av knappene var litt løse. (Men skjønte ikke hva som var problemet og hvorfor varmen på badet ikke funket)

Det jeg lurer på da er om det er jeg som skal fikse dette og betale for dette, eller om det er leietaker som skal fikse det.. Siden de har bodd der i litt over 1 år. Og leiligheten har vært i mitt eie i ca. 4 - 5 mnd. (Jeg har ikke bodd i leiligheten selv)

Tusen takk for alt av svar! :)

Endret av Khiladi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første; kva står i leigeavtalen?

Dersom dette ikkje er regulert av leigeavtalen så går vi til husleigeloven.

Der står det blant anna:

§ 5-3. Vedlikehold

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd.

Så då vil dette være avhengig av kva som er grunnen til at varmekabelane ikkje virker. Dersom det berre er brytaren så kan leigetaker ta dette sjølv. Ein kan nok kan argumentere med at termostaten må skiftast ut og at det derfor er utleiger som skal ta rekninga, men då kan nok du argumentere med at feilen skyldes manglande vedlikehold.

Ligger feilen i sjølve varmekabelane så er det utleiger som må utbedre dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...