Gå til innhold

Er det software eller hardware raid?


johanf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, tenkte det. Takk.

 

Er det noen hensikt å kjøre raid (raid 0) på hovedkortet? Er det like greit å kjøre raid i OSet? Er det kanskje enda bedre å bare drite i raid uansett?

 

Jeg har to disker på 2 TB jeg gjerne skulle hatt til å vise bare ett volum, men det er ikke så farlig om jeg taper ytelse på det. Jeg vet det er skummelt og at jeg kan tape data, så jeg er litt...skeptisk. :)

Lenke til kommentar

Det stemmer!

 

Hvis man setter opp et SW-RAID (fra OS-et), og OS-et ryker, så vil også diskene ryke fordi en evt. frisk installasjon av OS ikke vil gjenkjenne RAID-oppsettet, og dermed mister man alle data.

 

RAID0 er sweet som OS-disk med 2x eller flere SSD-er. Men ikke kjør RAID0 (HW/SW) på datadisker.

Ryker en av diskene, mister man alt. Imo; no-go.

Skal man ha RAID på datadisker, noe som i mine øyne er tullete for en helt vanlig maskin, så kjør i det minste RAID1.

Lenke til kommentar

Skal du sette opp RAID på det HK'et, bruk Intel brikkesettet sin "fake" Raid, det støtter RAID 0, RAID 1, RAID 5, and RAID 10 og er meget bra til å være integrert på HK. Du skal faktisk opp i en god del penger for å finne en Raid kontrollerkort som slår Intel sine Raid brikkesett.

Kjører selv Raid 5 på en X79 HK. Funker konge og har brukt Intel "fake" Raid i over 5 år uten problem. Dessuten kan du flytte Raid diskene dine til en annet Intel brikke basert HK uten store problemer og det vil funke der også. Har selv gjort det flere ganger.

 

Bare ligg unna SW Raid, som det sies, ryker OS, ryker Raid også. Med "fake" Raid vil ikke dette skje, da kan du fikse OS igjen vel hjelp av Windows repair. For data disker bør du velge RAID1, RAID5 eller RAID10.

Lenke til kommentar

Som sagt, dataene er ikke viktig, så det blir eventuelt raid 0. Det som er greiest for meg er at det er ett synlig volum. :)

 

Hvordan er ytelsen i forhold til å la diskene bare være "for seg selv"? Det er desverre to WD Caviar Green disker... :(

 

Trenger jeg egne drivere til dette, eller fikser Win 7 dette selv?

 

Takk for alle tilbakemeldinger så langt - much appreciated! :)

Lenke til kommentar

"Problemet" ved å sette opp disker i RAID, er enten at du taper diskplass eller at du risikerer å miste alt av data hvis du ikke tar forhåndsregler.

 

Jeg ville beholdt begge diskpartisjonene uten å lage for mye styr for å få begge partisjonene til å vises som en enkelt :)

 

I RAID0 med mekaniske disker vil hastigheten bli tilnærmet lik en fordobling av lese-/skrivehastighet.

Mitt råd uansett hva du velger å gå for er; ta backup! Alltid!

Lenke til kommentar

Ytelsen til 2 x WD Caviar i Raid0 er en god del høyere enn om du kjører dem hver for seg. Du må ha Intel RST driver for RAID oppsett, og disse må installeres under Win 7 installasjonen. Du finner dem på siden til Intel For installsjon en av de to øverst, alt etter som du har 32 bit eller 64 bit Win 7. Deretter laster du ned iata_cd.exe når Win 7 er ferdig installert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For windows bruk så bruker du heller fakeRAID løsningen på hovedkortet ja, hadde du hatt Linux så benytter du heller deres mdadm, mens Windows sitt innebygget software RAID driter du i å røre under alle omstendigheter.

Hastigheten er relativt laber, og stabiliteten er også ganske så som så.

Skal du ha det beste så må du forberede lommeboka på å blø, inngangsprisen begynner ganske stivt på 2-3k for ekte hardware RAID, og enda dyrere opp til 20k om du vil ha muligheten til å oppgradere cachen selv (Ny minnebrikke)

Lenke til kommentar

Ja, om jeg setter opp raid, har jeg tenkt å bruke det på HK. :)

 

...er fortsatt i tvil om jeg skal bruke raid. Har bestilt et MSI H77MA-G43 istedenfor det GigaByte-kortet. Kommer vel til helgen eller noe.

 

Begynte å kopiere tilbake filer i dag, til de to diskene jeg har og skal lagre alt på, men når det ikke er ett stort volum, føles det bare feil. :p

Lenke til kommentar

Ja, om jeg setter opp raid, har jeg tenkt å bruke det på HK. :)

 

...er fortsatt i tvil om jeg skal bruke raid. Har bestilt et MSI H77MA-G43 istedenfor det GigaByte-kortet. Kommer vel til helgen eller noe.

 

Begynte å kopiere tilbake filer i dag, til de to diskene jeg har og skal lagre alt på, men når det ikke er ett stort volum, føles det bare feil. :p

 

Ikke noe å si egentlig, det har et H77 chipset som støtter RAID 0, 1, 5, 10 så bare husk å sette SATA til RAID i BIOS hvis du vil kjøre RAID, Hvis ikke, sett SATA til AHCI. Stort volum er konge, har selv RAID5 med 3 HDD'er, 1,7TB. Ikke så mye, men det hjelper når jeg har masse filmer og spill som skal på det volumet. :w00t:

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...