Gå til innhold

Nybegynnerkamera vår 2013

Anbefalte innlegg

Hei!

Har planer om å kjøpe meg et speireflekskamera. Har et Olympus EPM1 fra før men ønsker nå å ta steget opp.

Pris blir et viktig punkt, men jeg kan fint kjøpe brukt. Er student så lommeboken er ikke fet.

Har sett på følgende:

1100D m/IS II - 2989,-

D3100 18-55 kit - 2790,-

D3200 18-55 kit - 3690,-

D5100 18-55 VR kit - 3995,-

Brukt

EOS 500d 2500-3000

Så på 600d/650d men disse ble dyre. Har også forstått det slik at det ikke er enorme forskjeller på 500/600d?Har en grense ca 4000, og desto mindre jeg bruker på kamera desto mer kan brukes på optikk etc.

På Olympus'n savnet jeg VF, samt manuelle knapper. Køddete å måtte inn i menyen hele tiden. Litt lite også for mine hender.

Skal ta bilder av mye rart, alt fra fest til ferie. Forsøkt en del stjernebilder nå i vinter, meget kjekt. Kunne tenke meg å knipse star-trails, og timelapse. Blir endel bevegelige motiv også, spesielt utover sommeren.

Dere geniale mennesker her inne, har dere noen tips og anbefalinger til meg ift. anskaffelse av nytt kamera?

Ps: tråden kan jo stickies og brukes til å oppdatere nye brukere ift. aktuelle innstegskamera, for å lokke nye medlemmer inn i fotoverden :)

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fine start kamera du har satt opp der, og de tilbyr så si det samme bortsett fra noen små forskjeller som for enkelte kan være veldig viktige punkter.

1100d er e veldig lite og plastikk kamera som for mange gjør at dette er uaktuelt. Det har også dårligere bildekvalitet enn 500/600 serien. For meg har vekt og størelse mye og si, spesielt når man setter på objektiv i høyere klasse, 1100D vil bli veldig framtung når man setter på større objektiv.

500D mangler video modus, så hvis dette er viktig så er 550D og 600D noe man bør vurdere. Hvis video er viktig bør du vel også tenke etter om vribar skjerm er noe du har behov for, dette gir noen fordeler når man driver med video.. 550d/600d gir også noen flere megapixler (ikke at det har så mye og si hvis du ikke skal printe ut store eksemplarer)

Nikon D3100 blir vel kanskje noe likt med 1100D , mens D5100 vil være en oppgradering på lik linje med 550/600D.

Som de fleste vil si så anbefaler jeg deg og dra ned på en foto butikk og kjenne på kameraene. Lover deg at det blir mye lettere og velge etter man har kjent hvordan de ligger i hånden.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Som de fleste vil si så anbefaler jeg deg og dra ned på en foto butikk og kjenne på kameraene. Lover deg at det blir mye lettere og velge etter man har kjent hvordan de ligger i hånden.

Må si meg enig. Dra ned i en butikk å kjenn på de. Så fremst det er en fotobutikk i nærheten.

Har selv prøvd 1100d av en kompis, og siden du ikke er helt fersk ville jeg styrt unna det. Jeg kjenner bare til Nikon verden(etter som ikke har eid eller prøvd noen canon/andre merker.)

Nikon 5100 som har samme sensor som D7000, og det er en flott sensor.

Hvist f.eks. du bare kjøper hus + f.eks en 35mm eller 50mm sparer du penger samt har et konge objektiv. Men kommer vell ann på om man vil ha fast objektiv eller zoom. :)

D5100 hus koster 2994.- hos JP.

Har du kikket hos f.eks. foto.no etter brukte dslr's ? Du kan være heldig å finne noe billig der.

Endret av Jann.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig med Jann. at det er en ide og kjøpe D5100 hus og et fast objektiv. Da vil jeg anbefale 35mm ettersom 50mm fort blir for trangt; så anskaffer du en bedre zoom når økonomien tilsier det. Regner med at du beholder E-PM1, den har zoom så det duger lenge der zoom er "nødvendig". Ny E-PM1 koster kun 1500,- for tiden, så du kan ikke regne med at du får noe særlig for den om du skal selge den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Har en grense ca 4000, og desto mindre jeg bruker på kamera desto mer kan brukes på optikk etc.

Husk at du må få plass til timer til timelapsen og stativ i den prisen. Da er det egentlig bare ett eller annet brukt kamera jeg vil anbefale. Canon 40D/Nikon D90 eller lignende gjerne med kitobjektiv og kanskje 50/1,8 eller lignende. En billig kina-timer og et billig stativ er nok til å komme i gang. Veske og minnekort har du kanskje fra før.

Lenke til kommentar

Vil vel kanskje si at sony har litt mer å tilby i den helt nedre delen av markedet. Da f.eks. A37, innebygget bildestabilisator ++ Selv har jeg D5000, men er blitt litt negativ til Nikon. I praksis må du nok opp på d7000, da de billigere utgavene hverken har fokusmotor eller fjernblitz. Nikon har veldig dyre linser, da spesielt på de rimeligste modellene pga AF-S krav (hvis du skal ha autofokus). Har planer om å bytte til Sony selv. Eventuelt kan du vente til A38 dukker opp, bør nok ha apps + touchscreen + wifi -som jo er litt i det området du interresserer deg for.

Kort fortalt har nok Nikon mest bildekvalitet for pengene, canon litt rimeligere linser til de billigste utgavene og sony mest for pengene.

Lenke til kommentar

1100D er fint og billig. Synsast det er feil å si at 1100D har dårligare bilete kvalitet enn 600D. Broren men har den og eg ser ikkje noko forskjell og eg trur det er få som gjer. Største forskjellen er vel betre video, fjernstyring av blits og litt betre ISO på 600D. 1100D er bra om du ikkje vil bruke mykje peng men kvaliteten på bileta er topp.

Det som er viktigast er jo å ha bra optikk på dårlig hus enn dårlig optikk på bra hus. Så om du vil ha pengar igjen til 1 billig prime linse så er vel det beste å kjøpe billig hus og 50mm F/1.8, så har du noko å starte med. IS utgåva av Kit Linsa til Canon skal også vere bra så om du får med dette så er det også 1 bra start :).

Mine råd: (Om det er mulig, prøv å sjå om du kan prøve desse i butikken).

Spare mest mulig? 1100D eller D3100 (Prøv å få dei med IS eller VR som Kit Linse). D3100 har betre video funksjonar trur eg.

Spare, men bruke litt meir pengar? D5100 er også ein veldig bra start på DSLR verda.

Sjekk ut DX.com for billig timelapse kontroller. Bruker sjølv YoungNuo sin til 1100D og fungerer bra!

Endret av MPC
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil vel kanskje si at sony har litt mer å tilby i den helt nedre delen av markedet. Da f.eks. A37, innebygget bildestabilisator ++ Selv har jeg D5000, men er blitt litt negativ til Nikon. I praksis må du nok opp på d7000, da de billigere utgavene hverken har fokusmotor eller fjernblitz. Nikon har veldig dyre linser, da spesielt på de rimeligste modellene pga AF-S krav (hvis du skal ha autofokus). Har planer om å bytte til Sony selv. Eventuelt kan du vente til A38 dukker opp, bør nok ha apps + touchscreen + wifi -som jo er litt i det området du interresserer deg for.

Kort fortalt har nok Nikon mest bildekvalitet for pengene, canon litt rimeligere linser til de billigste utgavene og sony mest for pengene.

Alle nye objektiver fra Nikon har innebygd fokusmotor idag, det er noen få uten og de fra den analoge tiden. Nikon 35/1.8 og 50/1.8 koster under 1400kr. Nye 85/1.8 koster 3600.

Canons 15-85 koster 5300, Nikons 16-85 koster under 4000kr.

Sony har mye billig, men flere av Sony's fastoptikk er f/2.8 og ikke f/1.8

Bruktmarkedet på foto.no anbefales. Ikke kjøp kamera, kjøp deg inn i et system.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for mange gode svar. Var innom japanphoto igår, men hadde litt dårlig tid, så ble ikke noe annet enn kikking.

Skal prøve å få kommet meg innom et større el-varehus iløpet av uken, så jeg kan få litt hands-on feeling.

Tanken var å kjøpe seg inn i et system, slik at evt. Optikk kan beholdes ved oppgradering av kamerahus senere. Ideen min var å begynne med hus og kit-objektiv, anser det som en grei start. Så vil stativ, optikk, kontroller, timer etc komme etterhvert. De gjør ikke fullt så grove innhugg i månedsbudsjettet.

Lurte på D3200 kit'et, noen som har erfaringer med dette? Er det verd 1000,- mer enn D3100, og 300,- mindre enn D5100.

Skal sjekke Sony sine modeller også, og følge jevnlig med på nettsidene dere linket til. :)

Avgir rapport etter butikkbesøket ;)

Lenke til kommentar

Lurte på D3200 kit'et, noen som har erfaringer med dette? Er det verd 1000,- mer enn D3100, og 300,- mindre enn D5100.

Det kan bare du selv svare på. Bildekvaliteten blir nok mer eller mindre lik, men de har litt forskjellige funksjoner og hva som er viktig må du selv bestemme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

og da har du litt bedre hjelp om du skulle få problemer.

Vil ikke påstå det, dustin.no er kjempeflinke på kundebehandling og reklamasjoner "påstand utifra egne erfaringer :) " Men at FotoVideo er mer inne i "foto" og kan dette bedre så en tur innom dem er ikke dumt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vil ikke påstå det, dustin.no er kjempeflinke på kundebehandling og reklamasjoner "påstand utifra egne erfaringer :) " Men at FotoVideo er mer inne i "foto" og kan dette bedre så en tur innom dem er ikke dumt.

Jeg kan vel egentlig ikke uttale meg om kundeservicen, for jeg har ALDRI fått svar på mine henvendelser til kundeservice der i gården... :ph34r:

Lenke til kommentar

Jeg kan vel egentlig ikke uttale meg om kundeservicen, for jeg har ALDRI fått svar på mine henvendelser til kundeservice der i gården... :ph34r:

Merkelig, jeg har hatt flere "tilfeller" hvor jeg måtte kontakte dustin.no for kjøpehjelp, support og reklamasjon, aldri oppfattet de som trege eller vanskelige og ha med å gjøre, har faktisk to ganger fått annen vare gratis grunnet dårlig informasjon på produktsiden til kjøpte vare som jeg bare kunne beholde.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle nye objektiver fra Nikon har innebygd fokusmotor idag, det er noen få uten og de fra den analoge tiden. Nikon 35/1.8 og 50/1.8 koster under 1400kr. Nye 85/1.8 koster 3600.

Canons 15-85 koster 5300, Nikons 16-85 koster under 4000kr.

Sony har mye billig, men flere av Sony's fastoptikk er f/2.8 og ikke f/1.8

Bruktmarkedet på foto.no anbefales. Ikke kjøp kamera, kjøp deg inn i et system.

Ja, men hvis vi antar for APS-C saa er vel vidvinkel + enten( kit + 50 .1.8 +( eventuelt 35.1.8 eller 20-24)) eller f2.8 normal zoom og en 70-200 f/4 mest interressant

paa alle disse er nikon dyrere med AF-S.. dessuten har du ikke mulighet for blitz fjernstyring uten ekstrautstyr, og du maa legge paa anti-vibrasjon paa alt. regn gjerne paa det, forbausende stor prisforskjell. I praksis naermere 2x dyrere med nikon enn sony, og rundt 1.7 med canon. Saa poenget er jo nettopp at man ikke oensker aa kjoepe seg inn i et kostbart system. I motsetning til hva kameramagasiner vil ha deg til aa tro er det ganske liten forskjell mellom samme linse paa forskjellige systemer (eks. 50 1.8, 70-200 f/4, 70-200 f/2.8). det viktigste er steget opp til gode linser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...