Bark1Steinar Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Hvis Dropkmurphy/failern skriver hvor tung de tyngste tømmerstokkene en gjennomsnittlig woodchuck må hanskes med, er det jo kanskje enklere å si noe i forhold til det. Men jeg er med på tanken om at det er mest teknikken det går på. I militæret (hvor vi også løfta tømmerstokker, tenk!!) hadde vi en del transportering av sårede, og det å få med seg en på 90kg når jeg selv veide 75kg var MYE lettere med en gang teknikken begynte å sitte. Kan ikke se for meg at det skal være så mye annerledes med en tømmerstokk (teknikkmessig). Den er kanskje litt hardere/vondere å ha på skuldern, men så fremt en vet hvordan en kontrollerer den, så burde det ikke være store problemer involvert med å trene seg opp til dette. Det er imidlertid flott at dette er et tema som blir tatt opp. Dagens tømmermenn får alt for lite oppmerksomhet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Ser at denne tømmerstokken får mye oppmerksomhet. Det handler vel ikke bare om den, men... Å bære er en helt annen bevegelse og krever en helt annen kraftanstrengelse enn å løfte. Du snakker om epler og bananer. For å løfte tømmerstokken må man knytte et tau eller rep rundt for å ha noe å gripe i uten å få fliser i hendene, men da skal man klare å løfte tilsvarende vekt i tre som i metall. En tømrer vil være mer vant til å håndtere tømmerstokker, men det skyldes teknikk, ikke styrke. Når en skal slepe en stokk kan en bruke tau. Når en skal løfte så kan en ikke bruke tau. Da er det rå muskelkraft/teknikk. Å få flis av tømmerstokker er ikke et utbredt problem Så har vi det på plass. Jeg gidder ikke å påstå så mye om hva som er "best". Men jeg drister meg til å påstå at å løfte tømmerstokker er bedre trening enn den du gjør på treningssenteret. For det første får du mer balansetrening, du trener opp koordinasjon/teknikk. Jeg trente selv på treningssenter i to år, og ble mer "langsliten" av en økt i skogen enn en økt på treningssenteret. (Skjønner at dere som bor i byen kan ha et problem med tilgjengelighet på skog). Har heller ikke tro på dette med å "isolere" muskelgrupper osv. men kan ikke kildeføre dette. (Gidder ikke heller ) Kommer vel til å bli sabla ned nå, men siden jeg først er i gang kan jeg bare skrive nøyaktig hva jeg mener! Tror rett og slett at noen vil tjene penger, og de har funnet ut at dette er en god måte å gjøre det på. Det har på en måte blitt "in" å spise riktig og trene riktig osv. Jeg tror flere parter innvolverer seg i å lure forbrukerne til å tro at du må ha proteiner og kreatin for å yte bedre. Hvem vil yte bedre? Hvem trenger dette skvipet? Svaret er enkelt. Bare de som har dette som levebrød trenger å spesialisere seg på hva de har i seg. For oss normale gjelder egentlig god gamaldags sunn fornuft. Du er i fysisk aktivitet hver dag og du spiser usunt kun på lørdag. En trenger ikke å gjøre det verre enn det. NB! Merk at nå kommer jeg ikke med noen kilder. Dette er ikke fordi jeg sitter og holder på dem, klar til å slå i bordet når dere kommer med ørten sider med vitenskapelige analyser. Jeg baserer meg kun på synsing og sunn fornuft. Lenke til kommentar
Bark1Steinar Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Flott at du er hakket mer ydmyk enn enkelte andre. Jeg er helt med på at teknikken og koordinasjonen som trengs for å drive med løfting av tømmerstokker best kan tilegnes ved å gjøre nettopp dette, men om en på treningssenteret fokuserer på baseøvelser (som jo majoriteten av dette forumet gjør), burde det ikke være noe problem å bygge den (kjerne-)muskulaturen som trengs for å ta hånd om stokker. Ei er det heller ikke usannsynlig at en med gode rutiner fra tunge løft på senteret vil være i mye bedre stand til å ikke gjøre unaturlige bevegelser med stokken, men heller unngå skader. Og angående delen om kosthold: Synes du virkelig det virker som den gjennomsnittlige personen i Norge (et land der hver femte person er overvektig) er generelt fornuftig angående kosthold? Påstanden din om protein og kreatin...eh... du vet på barneskolen når de sa at kroppen trenger Lego-klosser for å bygge muskler? De trenger du fortsatt. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 5. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2013 Ser at denne tømmerstokken får mye oppmerksomhet. Det handler vel ikke bare om den, men... Når en skal slepe en stokk kan en bruke tau. Når en skal løfte så kan en ikke bruke tau. Da er det rå muskelkraft/teknikk. Å få flis av tømmerstokker er ikke et utbredt problem Så har vi det på plass. Jeg gidder ikke å påstå så mye om hva som er "best". Men jeg drister meg til å påstå at å løfte tømmerstokker er bedre trening enn den du gjør på treningssenteret. For det første får du mer balansetrening, du trener opp koordinasjon/teknikk. Jeg trente selv på treningssenter i to år, og ble mer "langsliten" av en økt i skogen enn en økt på treningssenteret. (Skjønner at dere som bor i byen kan ha et problem med tilgjengelighet på skog). Har heller ikke tro på dette med å "isolere" muskelgrupper osv. men kan ikke kildeføre dette. (Gidder ikke heller ) Kommer vel til å bli sabla ned nå, men siden jeg først er i gang kan jeg bare skrive nøyaktig hva jeg mener! Tror rett og slett at noen vil tjene penger, og de har funnet ut at dette er en god måte å gjøre det på. Det har på en måte blitt "in" å spise riktig og trene riktig osv. Jeg tror flere parter innvolverer seg i å lure forbrukerne til å tro at du må ha proteiner og kreatin for å yte bedre. Hvem vil yte bedre? Hvem trenger dette skvipet? Svaret er enkelt. Bare de som har dette som levebrød trenger å spesialisere seg på hva de har i seg. For oss normale gjelder egentlig god gamaldags sunn fornuft. Du er i fysisk aktivitet hver dag og du spiser usunt kun på lørdag. En trenger ikke å gjøre det verre enn det. NB! Merk at nå kommer jeg ikke med noen kilder. Dette er ikke fordi jeg sitter og holder på dem, klar til å slå i bordet når dere kommer med ørten sider med vitenskapelige analyser. Jeg baserer meg kun på synsing og sunn fornuft. Jeg mente ikke at man skulle bruke tau til å slepe tømmerstokken. Jeg mente at man kan bruke tau av rent praktiske årsaker til å lage en løkke som lar seg gripe fatt i med hendene hvis man skal løfte stokken rett opp slik du løfter ei vektstang. Alternativet er å gripe fatt i et far utstikkere eller prøve å føre underarmene sine rundt hele stokken, men det kan fort bli vrient. Jeg er ikke uenig i at en tømmerstokk gir bedre trening i balanse og koordinasjon. Det er styrken jeg mener at man vil ha en fordel i på treningssenteret. Isolasjonsøvelser har ikke jeg heller tro på for styrkeøkninger. Der er forskning enig med deg. Du har sikkert rett i at produsentene overdriver behovet folk har for kosttilskudd, men effekten er ikke fullstendig fraværende. Noen, spesielt de som trener styrke, kan ha nytte av enkelte tilskudd. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 (endret) Jeg mente ikke at man skulle bruke tau til å slepe tømmerstokken. Jeg mente at man kan bruke tau av rent praktiske årsaker til å lage en løkke som lar seg gripe fatt i med hendene hvis man skal løfte stokken rett opp slik du løfter ei vektstang. Alternativet er å gripe fatt i et far utstikkere eller prøve å føre underarmene sine rundt hele stokken, men det kan fort bli vrient. Jeg er ikke uenig i at en tømmerstokk gir bedre trening i balanse og koordinasjon. Det er styrken jeg mener at man vil ha en fordel i på treningssenteret. Isolasjonsøvelser har ikke jeg heller tro på for styrkeøkninger. Der er forskning enig med deg. Du har sikkert rett i at produsentene overdriver behovet folk har for kosttilskudd, men effekten er ikke fullstendig fraværende. Noen, spesielt de som trener styrke, kan ha nytte av enkelte tilskudd. Tilbake fra trening.. Det er sikkert mulig for en Jern Ivar å løfte og bære en tømmerstokk i normal størrelse. Men du skal være bra stor og sterk før det går. Det er balanseissues, og det er vel hovedårsaken til at man bærer tømmerstokk to om gangen. Gjør du det som enmanns Jern Ivar så risikerer du at ryggen går til H... Har bært tømmerstokk før jeg, flere ganger i jobbsammenheng og for å hjelpe fadern. Men vi var alltid to, og ikke f om jeg ville begynt å balansere noe sånt 100meter alene. Jeg har respekt for ryggen og kroppen min. Jeg er ikke like stor som en Jern Ivar heller. At man kommer i en sånn form på to år fra null uten å bole? Jeg sier ikke at det er helt umulig, men da skal du ha gener som en Hercules. Endret 5. februar 2013 av Dropkmurphy Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Tsk. Trenger da ikke bol eller supergener for å få det til. Det er bare å trene hensiktsmessig og spise godt. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 (endret) Tsk. Trenger da ikke bol eller supergener for å få det til. Det er bare å trene hensiktsmessig og spise godt. Det kommer fra en som aldri har bært tømmer tenker jeg.... tsk Jeg har sett folk bære tømmer før, men at en bærer tømmer alene har jeg aldri sett- Det er vel grunn til at maskiner helst blir brukt tenker jeg... http://www.youtube.com/watch?v=Z3cQjuWXGlU http://www.youtube.com/watch?v=dPevbYuHZDs Ellers er det eneste jeg finner av skrytevideo og bæring av timber dette. Men det er altså en Jern Ivar, og han har garantert trent mer enn 2 år, bola eller ei. Før fler "bygutter" begynner å bjeffe og barske seg.. husk at tømmer gjerne er et helt tre, minus kvist. Dersom fler synes det var hensiktmessig for en mann å bære store lange tømmerstokker så er det rart at ingen har filma det... Mulig det finnes sef, jeg finner det ikke. Endret 6. februar 2013 av Dropkmurphy Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Hva har skjedd med denne tråden, hvorfor alt tømmersnakket? Du blir ikke så rå på tømmerbæring av armhevinger.. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 (endret) Hva har skjedd med denne tråden, hvorfor alt tømmersnakket? Du blir ikke så rå på tømmerbæring av armhevinger.. Noen som har påstått det? Det som skjedde var at en fyr sa. : Det er ikke å være sterk, Det å bære tømmerstokker 100meter er sterkt.. Da måtte sef "Aldri Trena!" påstå at det skulle være null prob!! Med to år fra null... Lmao Endret 6. februar 2013 av Dropkmurphy Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Jeg snakket mer om din påstand med at det å dra 150kg i markløft med to års trening er umulig uten bol. Det er tull. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Jeg snakket mer om din påstand med at det å dra 150kg i markløft med to års trening er umulig uten bol. Det er tull. har vel jeg aldri nevnt?? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Kanskje ikke, men du legger jo ord i munnen på andre så la oss si at du har sagt det... 2 Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Er det noen av dere som tar armhevinger på en arm med beina f. eks oppover trappa eller veggen? Det må man jo være sterk for å klare. Det er jo ikke sånn at "oh noes, jeg tar 15 standard armhevinger, nå finnes det ikke noe progresjon igjen i verden". 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 6. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2013 Det er mulig å være kreativ og få til progresjon med armhevinger, men den vil komme mye lettere på et treningssenter med tilstrekkelig utstyr. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Det er mulig å være kreativ og få til progresjon med armhevinger, men den vil komme mye lettere på et treningssenter med tilstrekkelig utstyr. Kan fint lage seg et eget treningsrom i garasje eller kjeller, selv synes jeg jeg får veldig uttelling de dagene jeg ikke rekker å trene, ved å ta 5 sett benk med manualer, noen 34 pushups først for å bli varm, skulderhevninger og skulderpress, biceps, triceps, knebøy med manualer osv. Er mange måter å trene på hjemme, dersom man handler utstyr. Kjøpte alt mitt billig på Europris. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Hva mener du med lettere? Fordi man kun "trenger" å trene benk og kanskje en støtteøvelse for å bli sterk i brystet (og ikke trenger å tenke kreativt) ? Jeg sier ikke at man ikke blir sterk av å trene på gymmet, for det kan man såklart bli. Syns bare det er feil å si at man ikke kan bli det av å trene hjemme/ikke på et gym. https://www.youtube.com/watch?v=vVJcZv6zHV8 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 6. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2013 Du kan så klart bli sterkere av armhevinger, men du vil få bedre og raskere resultater på et treningssenter. (Forutsatt at du trener riktig, altså fokuserer på baseøvelser, osv.) Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Herlig. La oss dra denne diskusjonen inn i "det kommer an på målene dine". Ja, selvfølgelig gjør det det ... Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 (endret) Herlig. La oss dra denne diskusjonen inn i "det kommer an på målene dine". Ja, selvfølgelig gjør det det ... Minner om at denne diskusjonen har rot i et forum for student med ekstrem dårlig økonomi. Tror det var snakk om 1000kr etter regninger osv. Da sier det seg selv at det er bedre å trene hjemme. Du er vel med på at om man sulter så er det ikke no vits med treningssenter? Da blir det for dumt å tipse om å låne dusj på treningsenter tørke med sokker og vrenge underbukser. Kjøp heller sunn mat for pengene og tren hjemme. Om man vil ha massiv økning i muskler så kan man heller fortsette pro når man er ferdig å studere/leve på fattiggrense. Endret 6. februar 2013 av Dropkmurphy Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Jeg mener man som student blir nødt til å gjøre prioriteringer. Dersom man ikke "har råd" til trening betyr det at man ikke prioriterer og setter noe annet over. I de aller fleste tilfeller i alle fall. Dessuten er treningstilbudet for studenter ofte svært regulert etter "studentøkonomi". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå