Gå til innhold

Du blir ikke sterk av armhevinger og situps er ikke optimalt for ryggen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man må ta steroider for å bli sterk nok til å løfte en tømmerstokk?

Du kan umulig være seriøs.

Fra null trening til to år ja.. Er du klar over hvor mye en tømmerstokk veier da?? Har du løftet en selv? Før man begynte å bruke laster så var det normalt å bruke 2-3 staute karer på en tømmerstokk.

Hva er denne barnslige greia med Diskusjon og bilder?

Jeg anser da alltid motpart for å være 14 år.

Ser ungutta på helsestudio som trener benk med 4?kg på hver side. At de skal løfte tømmerstokk på to år?? Uten Bol?? Lattis.

Det finnes faktisk planker, som er ganske tunge, særlig de tykkeste og benkeplater feks. En tømmerstokk er sånt du ser i verdensmesterskap i løft...

Endret av Dropkmurphy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra null trening til to år ja.. Er du klar over hvor mye en tømmerstokk veier da?? Har du løftet en selv? Før man begynte å bruke laster så var det normalt å bruke 2-3 staute karer på en tømmerstokk.

Det noe av det mest idiotiske jeg har lest i dag :mrgreen:

En impregnert lysstolpe klarer man fint å løfte selv. Det er dog INGEN som klarer å gå 100 meter med den som tidligere nevnt. OM man skal referere til denne som en tømmerstokk.

Det er forøvrig ingen generelle mål på en tømmerstokk...

Det tyngste man kan løfte på som håndverker er en limtredrager, selv ikke disse er tunge...

Nå: DO YOU EVEN LIFT???????????????

Lenke til kommentar

Et kjapt søk sa 118 kg. Det tar mindre enn to år å bli så sterk. Det er klart at det er tyngre å bære tømmerstokken, men man vil fortsatt bli fortere sterk av å trene på et treningssenter.

Du påstår at du trener styrke selv, men enten lyver du eller så gjør du noe feil når du har det bildet av tidshorisonter.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Eh nei, det er faktisk helt riktig.

Merkelig hvordan du unngår å se likheten imellom det å løfte en tung stang og en tømmerstokk.

Jeg jobber med å løfte mye tungt og arbeidsdagene mine nå er mye lettere, om jeg så må bære varer som veier 60 kg 100 meter, eller en vare som veier 60 kg opp på en hylle...

Edit: gjentok meg selv... and lief.

Det er vel få likheter med dette. Da tømmerstokken er av variabel form, tykkelse vekt osv. Stanga kan du selv bestemme hvor tung den er, du får en standard størrelse størrelse og du skal ikke bevege deg med den.

Og du tror ikke en person som har trent styrke, la oss si et par år, hadde klart det? Hehe.. LETT.

Nei, det tror jeg ikke. Men det er jo irrelevant fordi det er noe vi begge tror.

At man trenger progresjon for å bli sterkere er veldokumentert og dermed ikke broscience.

Det er ingen som sier at man ikke kan bli sterkere av hjemmetrening og fysisk arbeid, men de fleste er enige om at man vil ha bedre framgang på et treningssenter. Hvis man vil, kan man ha progresjon med armhevinger også, men da må man øke belastningen på et vis og det er begrenset hvor mange vektskiver, for eksempel, man klarer å balansere på ryggen.

Selvfølgelig. Tror ingen her inne er uenig med deg når du sier at progresjon er nødvendig for muskeløkning/styrkeøkning.

Poenget mitt er at med "min" metode vil en merke en stor progresjon frem til en klarer å løfte alle stokkene i skogen. Etter dette vil en kalle det vedlikehold. Og da er en jo i relativt sett god fysisk form. Er ikke det hele poenget?

Uansett orker jeg ikke å diskutere dette lenger. (Vet dette er det dårligste argumentet i boka :) )

Om dere er enige med meg i påstanden:

"En kan komme i relativt god fysisk form ved å trene/jobbe normalt hjemme ved hjelp av normale hjelpemiddel (herunder skogsarbeid, snekring osv.)"

Relativt i denne sammenheng er at en har en så god form at en ikke på noen måte blir hindret av sin fysiske form i de fleste tenkelige situasjoner.

Om dere er enige i den påstanden er vi stort sett enige i alt! :)

Lenke til kommentar

Et kjapt søk sa 118 kg. Det tar mindre enn to år å bli så sterk. Det er klart at det er tyngre å bære tømmerstokken, men man vil fortsatt bli fortere sterk av å trene på et treningssenter.

Du påstår at du trener styrke selv, men enten lyver du eller så gjør du noe feil når du har det bildet av tidshorisonter.

Vi snakker jo ikke om en vektstang heller, det er en tømmerstokk. Finne balansen også bære den også da. Det må være en liten tømmerstokk du har bært iallefall.

Lenke til kommentar

Det noe av det mest idiotiske jeg har lest i dag :mrgreen:

En impregnert lysstolpe klarer man fint å løfte selv. Det er dog INGEN som klarer å gå 100 meter med den som tidligere nevnt. OM man skal referere til denne som en tømmerstokk.

Det er forøvrig ingen generelle mål på en tømmerstokk...

Det tyngste man kan løfte på som håndverker er en limtredrager, selv ikke disse er tunge...

Nå: DO YOU EVEN LIFT???????????????

Jeg makser 130 i benk, tar ikke markløft. Når jeg var yngre makset jeg 140kg, så åra tar på.

Men det tok mer enn 2år å komme til 140kg uten BOL.

I militæret som 18åring klarte jeg såvidt å løfte 60kg to ganger, som var et av kravene for å få et eller annet militærmerke.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Si meg, så denne benken slik ut:

abilica_jones.jpg

Eller kanskje slik:

3140-chest-press-68786-148783.jpg

??

Treningstudioet jeg brukte som ungdom med 140 var som den øverste ja. Treningstudioet hadde ikke annen benk/stang.

Men idag trener jeg vanlig fribenk. Vanlig fribenk er klart å foretrekke. Jeg synes den øverste varianten av tral er mye tyngre.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Ahaaaaa, du er en av de der ja... Benk på mandager regner jeg med? Og curls på fredager?

Jeg trener muskelgrupper separat ja, Jeg trener en eller to muskelgrupper hver dag etter hvor mange dager i uka jeg trener.

Nå trener jeg 5 dager i uken, noe jeg er ganske fornøyd med. Kjører basistrening på Mandag-Onsdag-Fredag-

På tirsdag og torsdag trener jeg cardio og småøvelser. Feks legger, mage, korsrygg etc..

Jeg forstår heller ikke hvorfor rådet om å trene hjemme som student vridde seg til å dreie seg om mine private treningsvaner? :D

Hvordan er det dere bolegutta som går opp fra null til å BÆRE tømmerstokk på to år trener da?

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Det kommer vel av du begynte å snakke om din egen trening.

Vi snakker jo ikke om en vektstang heller, det er en tømmerstokk. Finne balansen også bære den også da. Det må være en liten tømmerstokk du har bært iallefall.

Å bære er en helt annen bevegelse og krever en helt annen kraftanstrengelse enn å løfte. Du snakker om epler og bananer. For å løfte tømmerstokken må man knytte et tau eller rep rundt for å ha noe å gripe i uten å få fliser i hendene, men da skal man klare å løfte tilsvarende vekt i tre som i metall. En tømrer vil være mer vant til å håndtere tømmerstokker, men det skyldes teknikk, ikke styrke.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Det kommer vel av du begynte å snakke om din egen trening.

Å bære er en helt annen bevegelse og krever en helt annen kraftanstrengelse enn å løfte. Du snakker om epler og bananer. For å løfte tømmerstokken må man knytte et tau eller rep rundt for å ha noe å gripe i uten å få fliser i hendene, men da skal man klare å løfte tilsvarende vekt i tre som i metall. En tømrer vil være mer vant til å håndtere tømmerstokker, men det skyldes teknikk, ikke styrke.

Å få flis i fingrene ville vært min minste bekymring. Skjønner du er "bygutt". En tømmerstokk har som regel bark. (altså null flis)

Det var faktisk snakk om å bære tømmerstokken dere mente på ja..

De gutta som "bærte" tømmerstokker i gamle dager, bærte den på skuldra.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Nå begynner du å fortelle andre hva de har sagt igjen. Jeg har skrevet "løfte", ikke "bære". Bla tilbake og se selv. Og argumentum ad hominem er fortsatt lite overbevisende.

Presiseringen og beskrivelsen er allerede gitt, og dere mente på at det var ikke no problem å bære den stokken 100?m fra 0 trening til 2 år med trening.

Utklipp igjen....

Failern skrev 5. februar 2013 - 19:10:

Dette er jo faktisk helt feil. Men det er ikke en feil der jeg kan si "se på disse kildene! osv)

Styrke er noe vi ikke kan definere som en bestemt sum. For deg er styrke å løfte 150(+) kg i mark. For meg er det å løfte en tømmerstokk opp på skuldra, og bære den 100 meter i et strekk.

Derfor er det uinteressant å snakke om hva en blir sterk av.

SVAR Akse

Og du tror ikke en person som har trent styrke, la oss si et par år, hadde klart det? Hehe.. LETT.

SITAT SLUTT

Altså er dette dere har snakket om da. Løfte og bære ja..

Det er da jeg ser det for meg, ungutta på 17år på helsestudio, som løfter 8kg i benk. At de bærer tømmerstokker om to år.. lols

Da er dere flinke i så fall, "Ikke trena" heller tenker jeg.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

snip

Jeg holder regning på hva jeg sier. Når du svarer meg, så svarer du på hva jeg sier, ikke hva andre eventuelt har sagt.

Jeg vet ikke hvem du baserer tallene dine på, men de aller fleste 17-åringer klarer å løfte mer enn 8 kg i benkpress. Det er heller ikke benkpress som er avgjørende her.

Lenke til kommentar

Jeg holder regning på hva jeg sier. Når du svarer meg, så svarer du på hva jeg sier, ikke hva andre eventuelt har sagt.

Jeg vet ikke hvem du baserer tallene dine på, men de aller fleste 17-åringer klarer å løfte mer enn 8 kg i benkpress. Det er heller ikke benkpress som er avgjørende her.

Ok men premissene er lagt, når dere diskuterer så regner jeg med at dere ikke "modererer" dere vekk fra det det snakkes om... Altså Bæring av tømmerstokk 100m.

Nå stikker jeg å trener.

Hadet..

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...