Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan kan jeg slutte å tisse hele tiden?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg er altså en ung mann Jeg har ikke diabetes, nyreproblemer eller noen annen sykdom.

Saken er at jeg går på en veldig restrektiv diett ca 1500kcal om dagen og drikker mye vann pga. metthetsfølelse og for å kompensere for den fuktigheten jeg ikke lenger får igjennom maten. Det er bare det at jeg må tisse hele tiden. Cirka én gang i timen. Og jeg tisser store volum gjennomsiktig urin. Det som plager meg er frekvensen på urineringen.

Er det noen måter å gjøre så jeg tisser med større mellomrom? Jeg klarer meg ikke engang igjennom en kinofilm nå uten å gå minst én eller to ganger. Da må jeg passe på ikke å drikke noe et par timer i forveien.

Skjer dette pga. dietten? Mangler jeg salt eller no? Eller er det vannvekt? Jeg føler meg tørst hele tiden. Kan det være at jeg egentlig er sulten? Anonym poster: 2c0afa6710975ac1079aead8d9931928

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Jeg slår meg selv i hodet med en hammer mange ganger om dagen. Det gjør vondt. Finnes det noe lurt triks for å forhindre denne smerten? :hmm: "

Det første du bør prøve er å spise normalt noen dager. Hvis problemet da blir borte vet du i alle fall at det er knyttet til dietten.

Det andre åpenbare rådet er å snakke med en lege. Og/eller en psykiater... Gjør det klart at det haster. Det er mulig du nettopp har gjort dette, siden du så skråsikkert sier du ikke "har diabetes, nyreproblemer eller noen annen sykdom". Men jeg tviler. ;)

(For eksempel passer symptomene dine noenlunde på diabetes insipidus [noe helt annet enn "vanlig" diabetes]. Diagnose krever en del testing.)

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk for svar :)

Jeg skjønner at det kan virke som om jeg slår meg selv i hodet med hammer, men jeg gjør altså ikke det. Og jeg er overhodet ikke anorektisk. Jeg har litt over 70kg fett på kroppen og er altså svært overvektig. 1500kcal har jeg hørt og lest flere ganger er det minste en voksen mann bør ligge på.

På grunn av størrelsen min har jeg hatt regelmessige tester for bla. diabetes og nyresykdommer og de har alltid kommet tilbake negativ. Sist for cirka tre uker siden.

Men diabetes insipidus har jeg aldri hørt om så det må jeg undersøke.

Denne eksessive urineringen begynte når jeg startet på dietten. Jeg tror rett og slett jeg har mye vann bundet opp i kroppen. Den har deflatert omtrent som en ballong. Jeg spiste tidligere veldig mye ferdigmat med høyt saltinnhold blandt annet.

Er det ikke sånn når man går på diett at man mister vannvekt som er bundet opp i kroppen og av karbohydrater og salt? Er det i så fall noen som vet hvor lenge noe slikt vil vare? Anonym poster: 2c0afa6710975ac1079aead8d9931928

Lenke til kommentar

Det du mister i ''vannvekt'' kommer ikke ut gjennom blæra di. Du drikker rett og slett for mye. Prøv andre alternativer istedet for å drikke sinnsyke mengder med vann, f.eks sukkerfrie pastiller og tyggis kan få i gang din spyttproduksjon, og på apoteket kan du også få relativt billige piller du sutter på som er sure og som virkelig setter i gang spyttproduksjonen (de er over disk, no worries, de er bare veldig, veldig sure!).

Ellers, hvis det ikke gir seg ved at du drikker mindre, så vil jeg anbefale å prate med fastlegen din. Det kan være hensiktsmessig å få time hos urolog for undersøkelse av blæra di, og vurdere medisinering (ja, det finnes medisiner mot å måtte pisse konstant..).

Lenke til kommentar

En ganske basic diett. Ikke lavkarbo. Heller høykarbo. Mest frukt, grønt, helkorn.

De siste par dagene har jeg spist salt mat og den verste tørsten har nå gitt seg. Kan det være at kroppen var dehydrert og ikke klarte å binde opp vann?

Men dette med medisiner mot konstant urinering tror jeg at jeg skal snakke med legen om, for på skolen må jeg tisse hvert eneste friminutt og det er jævlig plagsomt under f.eks prøver og eksamener når man må vente på tur.

Anonym poster: 2c0afa6710975ac1079aead8d9931928

Lenke til kommentar

Long story short: For å pisse mindre så må du drikke mindre. Eventuelt så har du ekstremt liten blære. Da kan du holde deg når du må pisse, som øvelse for å unngå å gå på do hele tiden. Trur også dette utvider blærekapasiteten.

Dette sammen med medisinering kan hjelpe stort, blæren er ett vanedyr det også.

Før du går for medisiner TS så vil jeg anbefale å kutte ned vanninntaket, kanskje ha mer salt i dietten din og alltid ha sukkerfrie pastiller og tyggis på deg som du kan sutte på når du føler deg tørr i munnen.

Jeg er ikke helt sikker på om dette kommer av lavt saltinnhold.. da en jeg kjenner kun spiste skinfri kylling og brokkoli en stund så kom all avføring ut i samme form med en del væske, noe som førte til ekstrem dehydrering og hallisunasjoner. Hun endte opp på legevakten, så dehydrering merker du fort.

Lenke til kommentar

Det du mister i ''vannvekt'' kommer ikke ut gjennom blæra di. Du drikker rett og slett for mye. Prøv andre alternativer istedet for å drikke sinnsyke mengder med vann, f.eks sukkerfrie pastiller og tyggis kan få i gang din spyttproduksjon, og på apoteket kan du også få relativt billige piller du sutter på som er sure og som virkelig setter i gang spyttproduksjonen (de er over disk, no worries, de er bare veldig, veldig sure!).

Ellers, hvis det ikke gir seg ved at du drikker mindre, så vil jeg anbefale å prate med fastlegen din. Det kan være hensiktsmessig å få time hos urolog for undersøkelse av blæra di, og vurdere medisinering (ja, det finnes medisiner mot å måtte pisse konstant..).

Tyggis og pastiller er idiotisk. Det trigger sultfølelsen.

TS: Om du har eit veldig lavt inntak av karbohydrat, vil kroppen binde veldig lite vann framfor eit "vanleg" kosthold der ein får i seg brød, poteter, pasta etc.

Så lenge urinen din er gjennomsiktig, har du iallfall fått i deg nok vann. Beste tipset eg kan gje deg, er å prøve å minske inntaket av vann.

Har du regna på kor mykje du vanligvis inntar i løpet av ein dag?

Lenke til kommentar

Tyggis og pastiller er idiotisk. Det trigger sultfølelsen.

Har liten til ingen effekt. Da jeg sultet meg da jeg var yngre var jeg veldig glad i tyggis, for å si det sånn.. Så det stemmer ikke i alle tilfeller. Til og med i dag kan jeg sutte på pastiller for å holde sulten borte hvis det ikke er anledning for ett måltid akkurat da.

TS burde også spise flere små måltider om dagen for å få mest utbytte av dietten, og dermed holde sulten unna lenger.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

"Natures solution to pollution is dilution"

Du bør egentlig være litt forsiktig med å framprovoserer for mye via vektnedgang uten at du svetter. Det er en belastning for nyrene. Du kompenserer jo ved å drikke vann, noe som kan være bra. Kroppen har det best om du drikker litt hvert 15 minutt istedet for å bøtte ned mye på en gang.

Om du kvitter deg med vannvekt kan du sjekke med elektronisk vekt som gir fett og vannprosent.

Du kan også vurdere å måle mengden urin opp mot det du drikker hver dag, gitt at vannvekten ikke er så vesentlig på det du spiser.

Noe av vannet svetter du sannsynligvis ut, noe puster du ut, noe går i avføringen og mye som du har erfart blir urin.

Husk at kroppen også produserer vann som en del av metabolismen din.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...