InToRv Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 (endret) Hei. Etter en rimelig elendig valgoppslutning i 2011 (Min personlige mening) Syntes jeg det er på tide å vurdere om konkurranse demokratiet (Representasjon ved aggregering) er den beste løsningen her i Norge? Sett at vi kan se bort i fra at det vil være både tidkrevende og trolig dyrt å ha en mer direkte form for politiske beslutninger (Sveits) Eller ihvertfall en mer deliberativ modell for avgjørelser. Ville dette ført til en høyere valgoppslutning Vil det føre til en mer aktiv politisk deltagelse blant det norske folk? Det er en haug av spørsmål man kan stille seg ved en slik endring av styresettet her til lands. Hvilke tanker har dere rundt dette? Merk; Jeg tenker da på nasjonalt nivå, da vi faktisk har hatt flere folkeavstemninger på kommune nivå. Endret 4. februar 2013 av InToRv Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Etter en rimelig elendig valgoppslutning i 2011 (Min personlige mening) Jeg derimot gleder meg over den utmerkede valgfraværet. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 (endret) Etter en rimelig elendig valgoppslutning i 2011 (Min personlige mening) Syntes jeg det er på tide å vurdere om konkurranse demokratiet (Representasjon ved aggregering) er den beste løsningen her i Norge? Jeg var en av de som ikke stemte i 2011. Dagens byråd gjør en elendig jobb i Oslo og alternativet er verre. Ergo, jeg gadd ikke å dra med bussen for å komme meg til stemmelokalet. Ikke bor jeg i Oslo heller. Jeg synes dagens ordning er bedre enn f.eks. USA sin ordning eller England sin ordning hvor man kan bare stemme på 2/3 partier. Men Norges demokrati trenger mer direkte demokrati. Det bør være vanskelig å få igjennom folkeavstemninger, men ikke umulig. Det bør ikke være opp til politikerene om vi har folkeavstemning eller ikke. Vi bør være glade for at politikerene spurte nordmenn om å bli med i EU. De fleste land hadde ikke en slik folkeavstemning. Sett at vi kan se bort i fra at det vil være både tidkrevende og trolig dyrt å ha en mer direkte form for politiske beslutninger (Sveits) Eller ihvertfall en mer deliberativ modell for avgjørelser. Ville dette ført til en høyere valgoppslutning Vil det føre til en mer aktiv politisk deltagelse blant det norske folk? Det er ikke dyrt i det hele tatt. Det er bare politikerene som ikke liker direkte demokrati, fordi det overstyrer dem. I tilegg har de lav tiltro til sine egne velgere. Endret 4. februar 2013 av Camlon Lenke til kommentar
Anaio Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Noen er for late (/ingen kan passe ungene/turnusjobb blabla), vil tro digital stemming vil øke oppslutningen blant disse. Innvandrerne må integreres bedre inn i samfunnsmodellen, så de vet hva et reellt demokrati innebærer. Ellers er det vel mangel på tiltro som gjør valgdeltakelsen så lav, type "det har ikke noe å si hva jeg stemmer på", men flere vil nok aktiviseres mer om det er fokus på enkeltsaker som differensierer partiene bedre. Det er en grunn til at vi velger representanter på vegne av oss, de færreste ser politiske debatter om styringsrenta og Syria. Give them some Maria Amelie eller renteøkning og plutselig mener folk alt mulig, melder seg inn i partier, demonstrerer, ytrer seg til media osv. Så, ja, konkretiseringer. Utfordringer? Elitisme, kanskje. Ser samme tendensene i bruk av andre kanaler, people don't give a shit, then don't get a shit to say. Ellers er det vel ikke så lett å få folk til å bry seg i et land hvor økonomien er såpass stabil og de store samfunnspregende tendensene uteblir. Så hadde det jo kanskje vært en demokratisk ide å la partiet med flest stemmer få flest mandater også. Bixit? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå