Gå til innhold

Hund og katt,kaos i hjemmet

Anbefalte innlegg

Gjest Harley Quinn

Vel, bryter den nei'et så er det bare å ta tak i hunden og hindre den, og trene mer på nei ;) Ting tar tid, men etterhvert så går det faktisk seg til! Må du gjøre det tusen ganger, så da må du gjøre det tusen ganger!

Hva slags hjernetrim får den hver dag da? Godbit søk? IQ-leker? Godbit ball? Oppgaver den må løse?

Og hvor mye mosjon får den? Har dere vurdert å lære den trekk? Kjøpe en skikkelig sele og begynne med kjettingtrekk o.l? Har nettopp begynt dette på min selv nå og han er en helt annen hund når det gjelder aktivitetsnivå inne nå :)

Alt i alt ville jeg fortsatt meldt meg på et kurs hvis jeg var dere! Og pass på at det er en dag hvor både du og samboeren din kan være med slik at begge får lært metoder og kan få trent på kurset! Grunnkurs er gjerne det samme som valpekurs, bare med fokus på eldre hunder som kanskje har lært seg disse uvanene. Jeg starter selv på et neste uke, og selv om samboer ikke er 100% enig om at han vil være med så må han bare, for det hjelper lite om jeg bruker all min tid på å trene bikkja og han ikke vet hvordan han skal gjøre det!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er et generelt problem, at du ikke dresserer dyra dine! Selv katter går det til en viss grad, å dressere. Men her er problemt hunden. Virker som om det er lite dressur i hunden og at den muligens er understimulert. Og en 2 år gammel udressert hund, av dette slaget, kan by på store problemer i årene som kommer, uten god dressur. Så kom dere på et anerkjent kurs, enten det er klikk metoden eller den tradisjonelle. Der får du sansynlig best hjelp med hunden også. De ser hunder ("live") og kan gi råd deretter.

Selv starter jeg med innlæring av "nei", med en gang en hvalp kommer i huset. Og det er for meg naturlig å starte med dette, av praktiske grunner. Og som eksempel, er innkalling ferdig dressert inn, før en hvalp kan løpe fra meg! Så, du har ingen tid å miste.

Hunden lærer så lenge den lever, men når den har levd 15 - 20 % av sitt liv med uvaner (og få viljen sin) så blir det gradvis vanskeligere å få avvent unotene. Det er i alle fall min erfaring, med bekjentes hunder.

At din samboer er sjef over hunden, tror jeg ikke på! Du skriver selv, at hunden ikke respekterer din samboer på gåtur og da respekterer ikke hunden din samboer! Dette skjer nok i andre sammenhenger også. Dere må lære å se uheldige "signaler" og andre uheldige "ting" på hunden og korrigere dette.

Angående fysisk aktivitet. Denne hunden kan dere lære til å trekke. Da kan dere "snørekjøre" om vinteren og sykle med den om sommeren. Kan jo også brukes til pulktrekking, på tur. Å gå tur med en aktiv hund, er lite morsjon/trening.

Dette ble jeg rett og slett provosert av å lese!

JEG dresserer dyrene mine! hunden får nok av mosjon, den både er glad i å gå,løpe tur å sykle!

Den kan alt av Sitt, ligg, rull, og til og med å spille død. den er flink til å vente når jeg sier den skal BLI! og det er egentlig lite den ikke klarer!

Kattene er også ganske smarte ( og det mener jeg er pga at JEG har lært dem div...) de kan SITT, GI LABB. osv.. det synes ikke jeg er verst av en katt!!!

JEG synes en hund skal kunne være med deg overalt du skal! ikke at den skal stå hjemme og være alene hele tiden... det er nok av den slags!

Hunden får ikke gjøre som den vil!

Lenke til kommentar

Vel, bryter den nei'et så er det bare å ta tak i hunden og hindre den, og trene mer på nei ;) Ting tar tid, men etterhvert så går det faktisk seg til! Må du gjøre det tusen ganger, så da må du gjøre det tusen ganger!

Hva slags hjernetrim får den hver dag da? Godbit søk? IQ-leker? Godbit ball? Oppgaver den må løse?

Og hvor mye mosjon får den? Har dere vurdert å lære den trekk? Kjøpe en skikkelig sele og begynne med kjettingtrekk o.l? Har nettopp begynt dette på min selv nå og han er en helt annen hund når det gjelder aktivitetsnivå inne nå :)

Alt i alt ville jeg fortsatt meldt meg på et kurs hvis jeg var dere! Og pass på at det er en dag hvor både du og samboeren din kan være med slik at begge får lært metoder og kan få trent på kurset! Grunnkurs er gjerne det samme som valpekurs, bare med fokus på eldre hunder som kanskje har lært seg disse uvanene. Jeg starter selv på et neste uke, og selv om samboer ikke er 100% enig om at han vil være med så må han bare, for det hjelper lite om jeg bruker all min tid på å trene bikkja og han ikke vet hvordan han skal gjøre det!

Vi har vært på valpekurs.. og lærte noen teknikker.. men jeg synes dette var litt rart.. for der lærte vi SITT,LIGG å bli å sånn.. å det kunne han jo allerede fra før!

Jeg tror jeg må bite i det sure eplet og melde oss på et kurs alikevel!

Ja jeg har tenkt på å starte med noe sånn selv.. vi har tilgang på et stort jorde, der han kan løpe fritt.. der hadde det jo vært perfekt å dra noe :D

Lenke til kommentar

Dette ble jeg rett og slett provosert av å lese!

JEG dresserer dyrene mine! hunden får nok av mosjon, den både er glad i å gå,løpe tur å sykle!

Den kan alt av Sitt, ligg, rull, og til og med å spille død. den er flink til å vente når jeg sier den skal BLI! og det er egentlig lite den ikke klarer!

Kattene er også ganske smarte ( og det mener jeg er pga at JEG har lært dem div...) de kan SITT, GI LABB. osv.. det synes ikke jeg er verst av en katt!!!

JEG synes en hund skal kunne være med deg overalt du skal! ikke at den skal stå hjemme og være alene hele tiden... det er nok av den slags!

Hunden får ikke gjøre som den vil!

En hund som gjør ulovlige "ting", er ikke dressert! Selv om du tror den er det. Bl.a. et "nei", er nei og det skal hunden respektere. Så din dressur tror jeg lite på. Du har selv beskrevet, at den bryter kommandoen.

Det du skriver om en hund SKAL være med over alt, er uvesentlig. Mine hunder er også med "over alt", når det passer. Men de skal også kunne være hjemme aleine, uten å "rase" og hyle.

Hvis den var så dressert som du forsøker å påstå, så forstår jeg ikke problemet ditt. Da er det bare å kommandre, så gjør den ikke ulovlige "ting". Så, du "vaser". Bra at den provoserte, kanskje du revurderer din dressur og hva som menes med trening. Leik, er leik og trening, er trening!

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Vi har vært på valpekurs.. og lærte noen teknikker.. men jeg synes dette var litt rart.. for der lærte vi SITT,LIGG å bli å sånn.. å det kunne han jo allerede fra før!

Jeg tror jeg må bite i det sure eplet og melde oss på et kurs alikevel!

Ja jeg har tenkt på å starte med noe sånn selv.. vi har tilgang på et stort jorde, der han kan løpe fritt.. der hadde det jo vært perfekt å dra noe :D

Den skal IKKE løpe når den trekker tungt! Da kan den få store skader! Ta det når du går vanlig tur! Kun i vanlig gangfart! Og ikke mer enn fem min om gangen og pass på å varm opp hunden og kjøl den ned i ettertid!

Og et voksenkurs tar tak i ting som du sliter med, derfor ville jeg meldt meg på!

Lenke til kommentar

Den skal IKKE løpe når den trekker tungt! Da kan den få store skader! Ta det når du går vanlig tur! Kun i vanlig gangfart! Og ikke mer enn fem min om gangen og pass på å varm opp hunden og kjøl den ned i ettertid!

Hva mener du med "IKKE løpe når den trekker tungt"?

Så hunder som brukes som trekkunder, enten det er på hobbybasis/friluftsliv, eller i konkuranser løper ikke og ikke trekker de tungt? Tull! Trente trekkunder, veksler på å trave og rask skrittgang, når de trekker tungt. I lett terreng, går det i galopp. Min hund blir generelt ikke brukt til pulktrekking, men den galloperer med stram strikk, enten jeg sykler, eller snørekjører, på relativt flatt terreng. Min nåværende hund er en Vorsteh.

Hunden til TS, er også en god hundrase for trekking. Det var rasen, som først ble brukt til organisert hundkjøring. Og det startet Oslomarka, med "ambulansekjøring", av skadde skiløpere. Da ble det brukt en, til to hunder forran pulken, litt avhengig av terrenget og hundestørrelsen.

Men en starter ikke med full belastning, om en hund skal trekke pulker. Ellers kan en middelsstor/stor hund som egner seg til trekking (og er trent), greit trekke det dobbelte av sin engen vekt, i lettere terreng.

Hvor har du dette fra, at hunden ikke tåler lengere belastning, enn 5 min? Trente hunder går, traver, løper hele dagen igjennom.

Endret av geco5
Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Så du vil sette en hund, som aldri har trekt før, med tung vekt og i gallopp? Da ber du jo om at bikkja skal bli feilbelasta og så skader i ledd i muskler!

Jeg regner virkelig med at hunder som trekker tung har blitt trent gradvis opp til det og ikke satt i full sving fra dag en. For TS skrev faktisk over her, på mitt svar om trekk at da kan han få løpt litt med trekk! Og det kan faktisk gjøre stor skade.

Jeg har aldri sagt noe om at man ikke kan legge på vekt senere, men jeg snakket nå om hva hun skal gjøre nå, ikke om 5-6 måneder!

Og jeg basserte meg ikke på pulktrekking, eller slede trekking, men kjettingtrekk som er en enkel og lettvint måte å få hund til å trene på, bli sliten på, og faktisk få brukt seg selv på! Jeg driver det selv med min.

Vi varmer opp i 10-15 min, han får på kjetting i 5 min, så 1 min uten, så er det 5 nye min med trekking, 1 min uten, og siste 5 min med trekking, deretter kjøler han seg ned de siste 10-15 minuttene og jeg passer godt på at han er rolig og ikke sliten når vi kommer hjem!

Jeg baserte mitt svar på nivået til TS, jeg gidder ikke å forklare hvordan man skal gjøre det senere, for da regner jeg også med at TS kanskje faktisk har fått litt mer kunnskap om dette og melder hun seg på kurs kan hun alltids spørre der!

Lenke til kommentar

Så du vil sette en hund, som aldri har trekt før, med tung vekt og i gallopp? Da ber du jo om at bikkja skal bli feilbelasta og så skader i ledd i muskler!

Jeg regner virkelig med at hunder som trekker tung har blitt trent gradvis opp til det og ikke satt i full sving fra dag en. For TS skrev faktisk over her, på mitt svar om trekk at da kan han få løpt litt med trekk! Og det kan faktisk gjøre stor skade.

Jeg har aldri sagt noe om at man ikke kan legge på vekt senere, men jeg snakket nå om hva hun skal gjøre nå, ikke om 5-6 måneder!

Og jeg basserte meg ikke på pulktrekking, eller slede trekking, men kjettingtrekk som er en enkel og lettvint måte å få hund til å trene på, bli sliten på, og faktisk få brukt seg selv på! Jeg driver det selv med min.

Vi varmer opp i 10-15 min, han får på kjetting i 5 min, så 1 min uten, så er det 5 nye min med trekking, 1 min uten, og siste 5 min med trekking, deretter kjøler han seg ned de siste 10-15 minuttene og jeg passer godt på at han er rolig og ikke sliten når vi kommer hjem!

Jeg baserte mitt svar på nivået til TS, jeg gidder ikke å forklare hvordan man skal gjøre det senere, for da regner jeg også med at TS kanskje faktisk har fått litt mer kunnskap om dette og melder hun seg på kurs kan hun alltids spørre der!

Du svarer ikke på det viktigste! Hva er tung trekking?

En kjetting sier lite. Er det en meter, av de tynneste kjettinger på markedet (under 0,5 kg.) Er det en ankerkjetting (stort handelsfartøy) på 5 m, som veier 3 - 4 hundere kilo. Eller hva?

En begynner selvfølgelig aldri, med full belastning, beregnet for en trent hund. Men din anbefaling, er lattelig. Det kunne jeg benyttet på en hvalp, på 3-4 måneder. Selv da med lengere økter, eller intervaller og uten oppvarming. Vi prater vel ikke om en ekstrem kraftutfoldelse (alla OL), men kortere trening/ arbeid. Du mener kanskje at en person som arbeider tungt, må starte dagen med 10 - 15 oppvarming også du da? Selv ikke hundene som deltar i Finnemarksløpet, har oppvarming. Og jeg (og mine bekjente) har aldri drevet opvarming, før trening, en pulktur, eller et jaktsøk. Vi har ikke hatt nevnte skader, på våre hunder og det etter flere ti-år med aktivt bruk av hunder.

Ellers skriver jeg "trent hund" og ikke utrent. Så selvfølgelig må alle individer trenes gradvis. Men en skulle tro du "pratet" om hvalper, på noen måneder og ikke en hund på over to år. Det er bare å bruke sunn fornuft. Det er ikke farlig at en unge (menneske) arbeider, eller trener, så hvorfor skulle det være et større problem med hunder. Jeg kjenner folk i div. miljøer, som har overtrent både dyr og mennesker, men de har vært ekstreme og utolmodige.

Blandt vanlige folk har jeg aldri opplevd (eller hørt om), at allsidig arbeid/trening har ført til skader på mennesker , eller dyr. Så jeg undrer på dine råd, til et annet menneske. Kanskje du skulle lære litt mer om hunder og hvordan de kan trenes og brukes. Anbefaler deg å se litt på sidene til Norsk Trekkund Klubb. Metodene for å unngå skader, er de samme. Og er veldig relevandt for denne rasen.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Kan det være skadelig å trene med at hunden trekker et dekk ?

Det har jeg fått masse forslag om.. Men jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal begynne.. Er livredd jeg skal skade hunden min :/ Det er ingen i dens "familie" som har HD.. men det er jo en veldig utsatt rase.. jeg er livredd jeg skal kunne påvirke dette...

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Nei nei, ikke skadelig i heletatt, men man skal heller ikke starte med tung. Blir som at vi mennesker skulle gått fra ingenting, til heftig treningsopplegg, de fleste ville blitt ødelagt etter en stund :)

Men er din røntget for HD (usikker på hvordan krav det er på de forskjellige rasene gitt)? Og evt albuer? Eller var det ikke slike krav fra oppdretter når du kjøpte den?

Aller først må du ha en sele som er lagd for slikt. Enten en weight pull sele, eller en nomesele med veldig langt tau bak så krysset ikke blir dyttet unaturlig ned! I ditt tilfelle (og hvis du ikke skal bruke den til annen trekk enn dekk og kjetting) ville jeg invistert i en tilpasset weight pull sele :) Da er det ingen belastning på krysset i heletatt :)

Hvis du kikker litt inne på hundesonen (så du hadde lagt ut samme innlegget der) så ligger det en tråd om kjettingtrekk med mye info, og der går det jo også ann å bare spørre :)

Lenke til kommentar

Okey.. Da får jeg sjekke litt :)

Har ikke prøvd å latt den trekke enda, siden jeg ikke har hatt riktig sele.. kan sikkert forhøre seg litt også.. om hva som er best til hva :)

Den har vært for ung til å trekke, så det er først nå den skal få prøve seg såvidt :)

Lenke til kommentar

Kan det være skadelig å trene med at hunden trekker et dekk ?

Det har jeg fått masse forslag om.. Men jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal begynne.. Er livredd jeg skal skade hunden min :/ Det er ingen i dens "familie" som har HD.. men det er jo en veldig utsatt rase.. jeg er livredd jeg skal kunne påvirke dette...

Hunden kan trekke hva som helst, enten det er kjetting :) , dekk, eller andre ting. Men, Aniria nevner noen viktige ting over her! Personlig så ville jeg valgt noe annet. Og hvor belastning i strikken, er tilnærmet horrisontal. Men ditt valg. Husk da på at et dekk (på grusveg), har stor friksjon, i motsettning til en kjetting på samme vekt.

Trekking av dekk, blir mye brukt av de som trener traverhester. Men de skal kun løpe en kort distanse og blir trent, som en meneskelig sprinter. Stor muskelmasse og ekstrem intensitet. Men noen i trekkundmiljøet legger inn korte økter, med tung belastnig. Eks. egnet veg, med noen bakker.

Nå på vinteren, ville jeg ha startet løssnøtrening og lett snørekjøring. ((Ikke tvang (unødig press), trekking skal være morsomt)). Enten en kombinasjon samme dag, eller annen hver gang du trener. Ikke kjør belastningstrening hver gang dag. Første to ukene, ville jeg latt hunden fått to hviledager, mellom hver belastningstrening. På hviledagene, er det vanlig lufting, men kan med fordel trene noe dressur. Og har du et åpent område og god dressur i hunden, kan den løpe løs da også, enten det er fast bakke/snø, eller løssnø. Alle økter (fysisk/psykisk) avsluttes med noe positivt.

Vanskelig å anbefale belastning for en hund jeg ikke ser og kjenner. Men jeg vil tro at din hund kan starte med vekslende løping/traving/gåing, i dyp løssnø 5 - 10 min., to ganger i uken, de første 2 ukene. Og er det lite løssnø, 20 - 40 min. Etterpå kan du gradvis øke belastning (også trekking) og lengde på øktene. Personlig så forsøker jeg å veksle på økter med belastning og lett trening. Og avslutter med lett trening, eller leik.

Hvis overgang til trekking tar litt tid og det blir lite fysisk trening ut av det, kan dette gjøre på hviledager. Ved trening på trekking, kan det hende du trenger hjelp av samboeren. Kanskje du må gå, løpe forran.

Angående belastning så er det avhengig av forholdene (eks. dyp løssnø) og hundens intensitet, eventuelt hva den trekker på. Så bruk sunn fornuft og "se ann" hunden under trening. Ser du at hunden mister lysten, så avslutt og merk deg det. Da har du kanskje trent noe hardt! Men da hunden ikke er trent med trekking, må den først tilvendes sele, god dresur, holde til høyre i løyper/veg, kunne stoppe (på kommando) og kanskje opparbeide lyst til å trekke. Under all trening, skal hunden ikke hilse på andre hunder/folk, løpe etter andre "ting" (dyr, skiløpere, joggere, sykler, biler, m.m.) I denne fasen, vil den få noe lett trening. Korte økter og mye skryt når hunden trekker. Ikke overdriv skrytet, hvis hunden er trekkvillig/arbeidsvilling.

Dette var noen tips om hva jeg ville ha gått frem med en voksen, men utrent hund. Kanskje du også skal lese noe om trening under her. Det er ikke spesifikt på belasninger, men dette er "ting" du bør være klar over og trene på.

http://www.klubbinfo.no/ringen/fra-valp-til-slede.html

http://www.vorsteher.no/hoved/Trening.pdf

Men du bør vel få HD- og AD-rønket din først! Er den ikke "fri", så konferer med vetrinær om trening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...