Gå til innhold

Hund og katt,kaos i hjemmet


Anbefalte innlegg

Har alltid hørt at det er best å ha katt først, om man bestemmer seg for å få hund også. Kan dette egentlig ha noen betydning? Nå har vi hatt 2 katter i 3 år, å hunden kom inn for ca 1,5 år siden... Kattene kan ikke GÅ over gulvet uten å ha en hund i hælene.. Hva skal man gjøre for å roe ned dette, det er på høytid. ?? Hunden ser seg også nødt til å åpne dører, hopper på dørhåndtaket til døren går opp! Dette skulle jeg også gjerne hatt noen tips til å få bukt med_!! Håper noen der ute har noen gode råd og tips om hvordan jeg får hunden til å gi opp denne jagingen av katt!

 

 

Dette var det lille problemet, det store kommer her,

Når vi skal kjøre bil,så er hunden kjempe glad og ikke minst super klar for å være med. Den ligger i bur med et teppe over ( Fikk et tips om at det var beroligende, da hunden ikke så ut).

Vi rekker ikke å komme utenom innkjørselen engang før det er full opera i andre enden av bilen.. Den hyler ende ut, å helt til vi er fremme? Ingenting hjelper.... Det er veldig slitsomt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en vanlig skogskatt (Jente) og en kjempe stor Maine Coon (gutt) hannen er kastrert og hunnen er sterilisert. Hunden blir det litt vanskelig å "plukke" opp, da det er en stor schæfer gutt ;) Den løper etter kattene når de løper, det er somregel bare for å løpe etter! Sjelden er han slem mot dem, men er han det, får han seg somregel et slag over snuten av den store katten!

Jeg slår ikke hunden min med en avis, da jeg er redd den skal bli sint på aviser ;)

 

Det er ikke noe problem sånn egentlig da ingen blir skadet av dette, men jeg kunne tenke meg å plukke av gutten min disse uvanene. da han er straks 2 år gammel, og kommer i 2.pubertet, det sies jo at det man ikke har fått plukket av dem da, forblir der!!

Lenke til kommentar

Har alltid hørt at det er best å ha katt først, om man bestemmer seg for å få hund også. Kan dette egentlig ha noen betydning? Nå har vi hatt 2 katter i 3 år, å hunden kom inn for ca 1,5 år siden... Kattene kan ikke GÅ over gulvet uten å ha en hund i hælene.. Hva skal man gjøre for å roe ned dette, det er på høytid. ?? Hunden ser seg også nødt til å åpne dører, hopper på dørhåndtaket til døren går opp! Dette skulle jeg også gjerne hatt noen tips til å få bukt med_!! Håper noen der ute har noen gode råd og tips om hvordan jeg får hunden til å gi opp denne jagingen av katt!

 

 

Dette var det lille problemet, det store kommer her,

Når vi skal kjøre bil,så er hunden kjempe glad og ikke minst super klar for å være med. Den ligger i bur med et teppe over ( Fikk et tips om at det var beroligende, da hunden ikke så ut).

Vi rekker ikke å komme utenom innkjørselen engang før det er full opera i andre enden av bilen.. Den hyler ende ut, å helt til vi er fremme? Ingenting hjelper.... Det er veldig slitsomt..

 

Hvordan er aktivitetsnivået til dere (og hunden?) har den mye tid der den er ute å får rast fra seg?

Ellers kan jeg anbefale klikker trening. Om du får hunden til å lystre og skjønne klikkertrenig kan du få den til å gjøre veldig mye, også tåle katten.

 

på INGEN måte gjør noe slikt mot ett dyr!

Hvorfor ikke? Her er det snakk om en avis, og et klast på snuten for få hunden ut av det moduset den er i. Det er noe jeg vil tro de fleste skjønner, og det kan nesten ikke betegnes som fysisk avstraffelse. Ingen skanner om å skammslå dyret. Hundene selv går mye mer brutalt til verks selv når de leker, og i hvertfall mye værre når de viser dominans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- - Hunden er aktiv! den har et stort uteområde der den løper fritt! Ellers så er den på lange gå-turer hver dag faktisk! Det skal mye til for at den ikke får turen sin ;) Jeg har klart å lære han å gå pent i bånd! Der og er det problem, han er kjempe flink til å gå tur hos meg, men når samboeren min skal ta han med, så drar han av full makt! Hva er dette?! :p

Endret av Deva89
Lenke til kommentar

Ser man dyr slå hverandre med aviser for å vise dominans?

 

Handler ikke om dominans dette .. Hva gjør bikkja med kattene? Bare følger etter, og jager om de løper? Det skulle ikke være en gjeterhundrase dette vel?

 

SCHÆFERHUND :)

 

Hvilket kjønn er kattene og hunden? Er noen av dem kastrerte? Hvor gamle er de alle?

 

en hunnkatt (sterilisert) 1 hannkatt (kastrert) og en hann hund som ikke er kastrert :)

 

hunnkatten er 4 år, hannkatten blir 3 og hunden blir 2

Endret av Deva89
Lenke til kommentar
Jeg har klart å lære han å gå pent i bånd! Der og er det problem, han er kjempe flink til å gå tur hos meg, men når samboeren min skal ta han med, så drar han av full makt! Hva er dette?! :p

 

Den ser antagelig på deg som lederen i flokken, men hunden ser antagelig på samboeren din som en med lavere rang enn ham selv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den ser antagelig på deg som lederen i flokken, men hunden ser antagelig på samboeren din som en med lavere rang enn ham selv..

 

Det er helt klart samboeren min som er sjefen i huset, og ellers.. men når vi går tur er det jeg? ikke er det jeg som går tur mest heller, vi prøver jo å dele på det...

Samboeren er heller ikke den som gir seg først! Han ER sjef over hunden.. ? skjønner ingenting jeg

Lenke til kommentar

Jeg har aldri prøvd klikker-trening. Vet egentlig ikke hvordan det foregår. jeg har en klikker, men er det noen som kan forklare her hadde det vært genialt :)

 

Klikker trening er ganske enkelt egentlig. Du lærer hunden at et klikk er en belønning. Når dette er innlært, så skjønner den at hver gang du klikker, så har den vært flink. Du kan da belønne den mye raskere og bedre hver gang den er flink, og den lærer mye bedre.

 

Det finnes _mye_ stoff om klikkertrening der ute, og det er bare å ta i bruk Google eller sjekke ut bøker om temaet på Amazon

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Det første jeg tenker er at dere må melde dere på et kurs!!!

 

Og hvorfor har ikke hunden lært nei? Jager den katter, stopp den og gi den en time out! Enkelt og greit. Her kan hunden min nei og jager den katten og får et bestemt nei så gir den seg. Prøver den å stjele mat e.l. og får nei så gir den seg! Nei og evt andre ord for å hindre hunden i å gjøre ting den ikke får lov til er veldig viktig.

 

 

Å derimot bruke fysisk makt kan enten føre til en hund som blir nervøs og får problemer senere i livet, eller en hund som etterhvert tar igjen! Ville du slått ungen din med en avis hvis hun/han gjorde noe feil? Neppe, hvorfor skal det da være greit mot en hund?

 

 

Du sier den har et uteområde å være på og få rast i fra seg, men hvor mye aktivitet får den? Hvor mye hjernetrim får den? Hvor mye tid bruker du hver dag hvor den bruker hodet og ikke kroppen?

Slik du beskriver hunden din beskriver du en hund som mest trolig alltid har fått vilja si, ikke har noen klare grenser og finner på ting selv fordi den rett og slett er understimulert!

 

 

At hunden drar/ikke drar har lite med rang i gjøre, i såfall skulle hunden gått bak TS for lederen skal gå først i flokken, men dessverre fungere ikke helt dette rang/ikke rang greiene lengre hos tamme hunder, sikkert noen av ur-hundene som har slike trekk enda, men hunder er såpass formet av oss at mye slikt er glemt. Og få av de ser på oss som hunder og dermed ledere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det første jeg tenker er at dere må melde dere på et kurs!!!

 

Og hvorfor har ikke hunden lært nei? Jager den katter, stopp den og gi den en time out! Enkelt og greit. Her kan hunden min nei og jager den katten og får et bestemt nei så gir den seg. Prøver den å stjele mat e.l. og får nei så gir den seg! Nei og evt andre ord for å hindre hunden i å gjøre ting den ikke får lov til er veldig viktig.

 

 

Å derimot bruke fysisk makt kan enten føre til en hund som blir nervøs og får problemer senere i livet, eller en hund som etterhvert tar igjen! Ville du slått ungen din med en avis hvis hun/han gjorde noe feil? Neppe, hvorfor skal det da være greit mot en hund?

 

 

Du sier den har et uteområde å være på og få rast i fra seg, men hvor mye aktivitet får den? Hvor mye hjernetrim får den? Hvor mye tid bruker du hver dag hvor den bruker hodet og ikke kroppen?

Slik du beskriver hunden din beskriver du en hund som mest trolig alltid har fått vilja si, ikke har noen klare grenser og finner på ting selv fordi den rett og slett er understimulert!

 

 

At hunden drar/ikke drar har lite med rang i gjøre, i såfall skulle hunden gått bak TS for lederen skal gå først i flokken, men dessverre fungere ikke helt dette rang/ikke rang greiene lengre hos tamme hunder, sikkert noen av ur-hundene som har slike trekk enda, men hunder er såpass formet av oss at mye slikt er glemt. Og få av de ser på oss som hunder og dermed ledere.

 

 

Hunden kan NEI. men i enkelte tilfeller faller fristelsen alikevel.

Den får mye aktivitet..!!!!! Jeg har brukt veldig mye tid på å lære den diverse ting. så den får hjerne trim hver dag! den er egentlig veldig lydig, og har et kjempe godt gemytt, både med små barn og vokse..

Har aldri vært redd for at den skal bite noen!

Den er kjæledyret vårt, og jeg har aldri skjønt meg på hvorfor folk skaffer seg hund, når den enten står i en hundegård døgnet rundt, eller ikke får gå inn i huset, og har en "strek" der den må holde seg innenfor.. hva er det? ikke en kjærlig hund. men en gjenstand som er bare på et sted i huset! Tror du den er lykkelig? Det tror ikke jeg!

Endret av Deva89
Lenke til kommentar

Tror det er et generelt problem, at du ikke dresserer dyra dine! Selv katter går det til en viss grad, å dressere. Men her er problemt hunden. Virker som om det er lite dressur i hunden og at den muligens er understimulert. Og en 2 år gammel udressert hund, av dette slaget, kan by på store problemer i årene som kommer, uten god dressur. Så kom dere på et anerkjent kurs, enten det er klikk metoden eller den tradisjonelle. Der får du sansynlig best hjelp med hunden også. De ser hunder ("live") og kan gi råd deretter.

 

 

Selv starter jeg med innlæring av "nei", med en gang en hvalp kommer i huset. Og det er for meg naturlig å starte med dette, av praktiske grunner. Og som eksempel, er innkalling ferdig dressert inn, før en hvalp kan løpe fra meg! Så, du har ingen tid å miste.

 

 

Hunden lærer så lenge den lever, men når den har levd 15 - 20 % av sitt liv med uvaner (og få viljen sin) så blir det gradvis vanskeligere å få avvent unotene. Det er i alle fall min erfaring, med bekjentes hunder.

 

 

At din samboer er sjef over hunden, tror jeg ikke på! Du skriver selv, at hunden ikke respekterer din samboer på gåtur og da respekterer ikke hunden din samboer! Dette skjer nok i andre sammenhenger også. Dere må lære å se uheldige "signaler" og andre uheldige "ting" på hunden og korrigere dette.

 

 

Angående fysisk aktivitet. Denne hunden kan dere lære til å trekke. Da kan dere "snørekjøre" om vinteren og sykle med den om sommeren. Kan jo også brukes til pulktrekking, på tur. Å gå tur med en aktiv hund, er lite morsjon/trening.

 

Lenke til kommentar

Hunden kan NEI. men i enkelte tilfeller faller fristelsen alikevel.

Den får mye aktivitet..!!!!! Jeg har brukt veldig mye tid på å lære den diverse ting. så den får hjerne trim hver dag! den er egentlig veldig lydig, og har et kjempe godt gemytt, både med små barn og vokse..

Har aldri vært redd for at den skal bite noen!

Den er kjæledyret vårt, og jeg har aldri skjønt meg på hvorfor folk skaffer seg hund, når den enten står i en hundegård døgnet rundt, eller ikke får gå inn i huset, og har en "strek" der den må holde seg innenfor.. hva er det? ikke en kjærlig hund. men en gjenstand som er bare på et sted i huset! Tror du den er lykkelig? Det tror ikke jeg!

Hjelper ikke om en hund kan en kommando, hvis den ikke lystrer! Da er den ikke dressert!

 

En hund er ikke ei leike, eller et kosedyr! Det er en hund og skal behandles deretter. Ikke noe galt å gi nærhet og kose med et dyr, men det må være på visse betingelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...