Gå til innhold

[Løst] Hvilken 27" skjerm kan anbefales?


Eriond

Anbefalte innlegg

Vurderer ny skjerm.

Har lyst på en 27", men er ikke sikker på hvilken... Bruksområdet er egentlig alt mulig. Jeg jobber mye med cad, samt en del bildebehandling. I tillegg må den også fungere til spilling. jeg spiller mest strategi, men også spill som BF3. Pr i dag bruker jeg en Eizo 24" med va panel som jeg er veldig godt fornøyd med (s2432w). Jeg har meget godt fargesyn, og er kresen på fargene. Dell u2711 kunne kanskje være ett ok alternativ, men har hørt at denne ikke er noe bra til spill grunnet input lag. Er det noen som veit hvordan Eizo Sx2762w er på dette? Den er riktignok litt dyr, men jeg stoler på at den gir ett godt og riktig bilde. Skjermen kommer til å bli kjøpt gjennom jobb, så det er ikke mulig å bruke angrerrett dersom det skulle bli bomkjøp. Andre alternativ jeg har funnet er en fujitsu skjerm med ips panel, men aner ikke hvordan den er heller.

 

På jobb ble det kjøpt inn en Asus PA248Q, som har fått mye skryt for bildekvalitet. Denne syns jeg ligger en del under Eizo skjemene jeg har kjennskap til, men er ikke så værst prisen tatt i betrakning.

 

30" blir desverre for plasskrevende og dyrt. Jeg liker 16:10 formatet mye bedre enn 16:9 til pc.

Endret av Eriond
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eizo SX2762W har mye jevnere overflate, og har 12ms input-lag (som er bra), mot U2711s 28 ms. Eizo har også en suveren fot.

 

Input-lag er forsinkelse pga. bildeprosessering, og er forsinkelsen før bildet vises, dette må ikke blandes med pikselrespons.

 

U2713HM har fargegamut omtrent som et godt TN-panel, da kunne han like gjerne gått for et godt TN-panel.

 

Jeg ville tatt en titt på følgende Eizo-skjermer:

EIZO FLEXSCAN EV2416W 24.1" WIDE TFT LED BLACK TN

EIZO FLEXSCAN EV2436W 24" WIDE TFT LED BLACK IPS

Lenke til kommentar

Eizo SX2762W er klart bedre når man sammenligner alt men Efikkan hvis det er fra tftcentral du henter de tallene, burde du nevne at inputlag for u2711 ble funnet med en stoppeklokke og for SX2762W ble det brukt SMTT 2.0.

 

Mørke linjer = SMTT 2.0

Lyse linjer = stoppeklokke

http://www.tftcentral.co.uk/images/eizo_sx2762w/input_lag_1.jpg

 

 

Før noen nevner de nye 27" med LED baklys og Adobe RGB. Se på bildene nedenfor av LG 27EA83. Jeg er rimelig skeptisk til det kommer en god test av disse fra en anerkjent side. https://prisguiden.no/sok?pg-q=lg+27EA83&n=0.

Kilde: http://diy.pconline.com.cn/display/reviews/1212/3133321_all.html.

 

WideGamutLG2_zps7a913ba3.png

 

WideGamutLG_zpsacead2ba.png

Lenke til kommentar

120Hz får man vel bare med TN paneler, og det er helt uaktuellt for meg... Da skal jeg heller være i 1984 ;-)

Man får IPS med 120Hz og 2560x1440 også. Yamakasi Catleap :) Har en selv og det er en fryd. De har dog blitt en del dyrere siden de først dukket opp. Jeg betalte $400 for min og nå er vel prisene nærmere $800 for den samme skjermen.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1447332&st=0

Lenke til kommentar

De bildene merket LG ser jo rimelig fæle ut i forhold til referansen :)

 

Ser Eizo har en litt rimeligere modell i EV2736W, men finner ikke noe særlig tester eller tilbakemeldinger fra brukere på denne...

 

Selvsagt mulig å gå for en 24" i tillegg til den jeg har også, men da må de kalibreres til å gi samme bilde. Kanskje det er like fornuftig mtp. arbeidsflyt, selv om jeg har bruk for større areal og mer piksler også.

Lenke til kommentar

EV2736W er samme panel som Dell U2713HM, dvs ikke et topp IPS-panel. Men til gjengjeld gir EV2736W bedre jevnhet, bedre bildeprosessering og en bedre fot.

 

Jeg ville ikke gått for LG 27EA83, det er veldig tydelig overeksponert baklys der detaljene forsvinner, slik det ofte blir med litt dårligere paneler og et for kraftig baklys.

Lenke til kommentar

De LG bildene var svært avskrekkende. Kan da virkelig ikke være meningen at en skjerm skal presentere bilder på den måten. Dersom det er meningen at bildet skal se slik ut, gjøres dette i bildebehandlingen.

Heller mot sx2762w, men det er MYE penger selv om en god skjerm er en investering for flere år fremover, i motsetning til det meste annet innen pc verdenen. Blir litt jobb å overtale sjefen om at dette bør subsidieres litt...

Endret av Eriond
Lenke til kommentar

Etter mange år med Eizo FlexScan så vil ikke jeg tilbake til andre merker av litt lavere kvalitet, jeg synes jevnheten på panelet er ekstremt viktig, i tillegg til foten. Jeg har vurdert SX2762W selv, men kuttet det ut pga. 16:9-format. Hadde den hatt 2560x1600-oppløsning så hadde jeg kjøpt den på dagen uten å nøle.

Lenke til kommentar

Synd at det er 16:9 som dominerer markedet... 16:10 er definitivt bedre.

 

Jeg kunne godt tenkt meg en "gammeldags" 20" med 1600x1200 oppløsning også. Har sine bruksområder de og...

 

Eizo og Nec ser jeg på som skikkelig kvalitet. Selv de billigste skjermene til Eizo er bedre enn mange av de dyrere konkurrentene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...