Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Hvor lenge blir noe på rullebladet?

frankhaugen

Anbefalte innlegg

Jeg og noen venner vil overraske en i gjengen som skal gifte seg med en USA-tur til han og mannen som bryllupsgave, (de har måtte utsette bryllupsreise pga. stram økonomi), men kameraten min har en liten dom på seg, (måtte sone et par måneder for vold og narko, men det er noen år siden han sonet), som kan være et problem ved å anskaffe visum til USA.

Når 'forsvinner' noe ifra rullebladet (altså det som vil bli skrevet på en 'vandelsattest')? Ville være veldig kjipt hvis de ikke kan få visum

-frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligvis slettes bøter fra politiattesten etter to år. Dømmes du til betinget eller ubetinget fengselsstraff inntil seks måneder, står dette oppført i politiattesten din i fem år fra dagen da du ble løslatt. Lengre fengselsstraffer er synlige i politiattesten i ti år.

http://www.ung.no/lovbrudd/2857-Jeg-har-f%C3%A5tt-noe-p%C3%A5-rullebladet-n%C3%A5r-blir-det-fjernet.html#hva_sier_loven

Lenke til kommentar

Ta en titt på denne tråden. Den er kanskje gammel, men det som står der er fortsatt aktuelt.

Vanligvis slettes bøter fra politiattesten etter to år. Dømmes du til betinget eller ubetinget fengselsstraff inntil seks måneder, står dette oppført i politiattesten din i fem år fra dagen da du ble løslatt. Lengre fengselsstraffer er synlige i politiattesten i ti år.

http://www.ung.no/lovbrudd/2857-Jeg-har-f%C3%A5tt-noe-p%C3%A5-rullebladet-n%C3%A5r-blir-det-fjernet.html#hva_sier_loven

Riktig, men det lagres for alltid i den «uttømmende» politiattesten din.

Lenke til kommentar

(Ting på) rullebladet forsvinner ALDRI. Forskjellige politiattester, som henter data FRA rullebladet, har forskjellige begrensninger på hvor gamle oppføringer de skal ta med (2 / 5 / x år).

For USA gjelder det om du noensinne i ditt liv har vært siktet eller straffet for en forbrytelse. Har du det må du søke visum ved ambassaden. Og, etter det jeg vet (jeg husker ikke om det var en formell regel eller vanlig praksis) vil narkotikaforbrytelser automatisk tilsi avslag.

Endret av Iguil
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt forskjell på kva USA krever og kva du kan framlegge.

Det er ikkje hjemmel for å skrive ut uttømmande politiattest til bruk for visumsøknad. Så sjølv om USA krever at du oppgir om du nokon gong har blitt straffa, så kan dei berre få bevis (politiattest) på at du ikkje har fått straff dei siste X åra avhengig av alvorligheitsgrad.

Eg vil på ingen måte anbefale å lyge på visum søknaden sjølv om politiattesten ikkje inneheld lovbrudd. Det finnes også andre måter for USA å etterforske på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...