Gå til innhold

Utskrift av egne bilder-tråden!

Anbefalte innlegg

Usikker på om jeg vil lage noen "skolebok" ut av dette...

Tenkte i tillfelle bare på en veldig kort beskrivelse av hvor bildet var tatt og kanskje med EXIF data i tillegg. Men fortsatt litt usikker på hva jeg vil ha med...

Av de jeg kjenner så er det nok et fåtall som gidder å lese exif data vil jeg tro, men disse er jo heller ikke i veien da jeg legger det utenfor bildet og med ganske liten tekst. men LITT oppmerksomhet vil det jo dra da, bort fra bildet...

Som sagt... litt usikker.

Poenget er vertfall å holde det enkelt, rent og pent uten effekter og rare skrifttyper i forskjellige farger. Jeg tror hvit bakgrunn blir penest da jeg ikek synes lysegrå/hvit teks er noe fint på sort bakgrunn. Teksten blir sliksom så lett synlig kontra når man har en grå tekst på hvit bakgrunn... Vertfall min mening da..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig fint å få litt mer info om fotobok fra LightRoom!! Det høres flott ut!! Jeg har brukt JapanPhoto, men det hadde vært fint å kunne benyttet bilder direkte fra LR.

Bruker ikke LR akkurat nå, men har lisens og venter på ny pc først,

Får du da bestilt direkte fra programmet, via utlandet??

Lenke til kommentar

Veldig fint å få litt mer info om fotobok fra LightRoom!! Det høres flott ut!! Jeg har brukt JapanPhoto, men det hadde vært fint å kunne benyttet bilder direkte fra LR.

Bruker ikke LR akkurat nå, men har lisens og venter på ny pc først,

Får du da bestilt direkte fra programmet, via utlandet??

Blurb er integrert i Lightroom ja og du bestiller via programmet. Du får også løpende opp priser på det du lager ut fra hvilken kvalitet/omslag/antall sider etc. du har valgt.

PS! Kommer snart en versjon 5 av Lightroom som har noen nye nyttige verktøy, så hvis du venter kan det lønne seg å ta en titt på denne :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg motatt papirene jeg bestillte fra fotovideo.no og testet dem.

Papirene jeg bestillte for å teste var:

- Canson Baryta Photographique 310gsm (CBP)

- Canson Rag Photographique 310gsm (CRP)

CBP er HELT 100% identisk med Ilford Gold Fiber Silk som jeg har fra før. Ja, disse kan man faktisk ikke skille fra hverandre. Selv ikke med lupe.

CRP er et HELT matt papir uten noe som helst gjennskinn og overflaten er LITT strukturert. Minner mest om baksiden på en melkekartong. Tror vel ikke dette er det papiret jeg kommer til å bruke mest, men ser for meg at noen bilder ter seg godt ut på dette arket også.

Jeg foretrekker nok en mellomting som CBP og Ilford Gold Fiber Silk. Disse er midt i blinken og et godt allroundpapir i høyeste klasse. Det stiller seg midt mellom glossy og matt og har en tydelig med veldig fin struktur. Absolutt mitt favorittpapir.

Så har vi Ilford Smooth Pearl. Dette her en LITT mer glossy overflate enn CBP og Ilford Gold Fiber Silk og har LITT mer struktur. Smooth Pearl er også en del rimeligere enn de to andre.

Til helgen skal jeg og en kompis ha en en liten "workshop" hjemme hos meg hvor vi skal skrive ut bilder som vi skal vise frem på fotoklubben neste uke. Det blir morsomt :)

Han tar med seg sitt eget papir og jeg spanderer blekket. Neste gang er vi hjemme hos han. han har helt lik skriveren min, så det her liten betydning for resultatet :)

Lenke til kommentar

Pixma pro-1 er en fantastisk skriver. Jeg blir like imponert hver gang jeg ser utskriftene. Jeg sier ikke at konkurrenter som Epson R3000 etc. skriver ut noe dårligere bilder, for det vet jeg ikke noe om, men Epsons store svakhet er at den bruker MYE blekk når man bytter mellom matt og glossy utskrift med tanke på den sorte patronen. Pixma Pro-1 har en egen blekkpatron samt eget "rør" til dette så her går ingen blekk til spille.

Men den er stor og tung!

Den er ca. 70cm. bred og omtrent like dyp med skuffer og bakdeksel utslått. Den veier også hele 28kg, mens Epson R3000 veier rundt 14kg. Hvorofr vekten er så forskjellig vet jeg ikke, men det oser kvalitet vertfall.

Den tar seg også bra ut på skrivebordet.

Epson sin R3000 ser mer ut som en gammel varmepumpe i mine øyne. :)

Canon har virkelig truffet blink med denne skriveren synes jeg :)

Lenke til kommentar

Jeg har en Canon pixma 9000 mk 2 som vel er en slags forgjenger/lillebror. Jeg er godt fornøyd med denne.

Selv med kalibrert wide-gamut skjerm, papir-produsentenes profiler for min printer og Lightrooms farge-management så er det betydelig avstand mellom soft-proof på skjerm og print.

Tilgjengelighet på rammer og passepartout er overraskende. Hvor vanskelig kan det være for norske forretninger å ta inn passepartout på 18.5"x12.5" (innermål) og 24"x18" (yttermål) og enkle, greie rammer som passer for alle som sitter på A3+ skrivere (og 3:2 format kamera)? Jeg fikk rammet inn 2 A3+ bilder profft til den nette sum av 1700,- per stykk. Det var med normalt glass, anti-reflektivt glass var 600,- til. De ser veldig bra ut, men det er en solid pris.

Min skriver kan skrive ut 13"x19" eller 14"x17" (35cmx43cm)

14"x23"?

http://photo.net/digital-darkroom-forum/00LJ92

-k

Lenke til kommentar

Forutsett at du bruker riktig papirprofil og papirprodusentens anbefalinger angående utskriftsinnstillingene så skal det bli likt.

Følgende punkter må også være i orden:

- Skjermen må være kalibrert. PS! Husk også lysstyrken på skjermen. Den er i 80% av tillfellene stilt ALT for høyt.

- Fargestyringen må slås av for skriveren. Dette gjøres i skriverdriveren. Funksjonen er noe bortgjemt, men den finnes.

Hvis du fortsatt får utskrifter som ikke ligner grisen i forhold til hva du ser på skjermen, så vil jeg tro skjermen din er utgått på dato.

Når jeg sitter forran min skjerm og ser på utskriften, så klarer jeg rett og slett ikke finne noe forskjell. Verken på farger eller noe annet.

Så det er nok noe du har gjort feil under veis vil jeg tro.

EDIT:

Regner med du bruker orginale blekkpatroner?

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at konkurrenter som Epson R3000 etc. skriver ut noe dårligere bilder, for det vet jeg ikke noe om, men Epsons store svakhet er at den bruker MYE blekk når man bytter mellom matt og glossy utskrift med tanke på den sorte patronen.

Er du sikker på det? Den første gangen opplevde jeg det som om den holdt på lenge og brukte mye, men etterpå har det gått temmelig fort å skifte. Den har separate patroner og rør, så det bør ikke ta lang tid eller bruke mye blekk.

Lenke til kommentar

Er du sikker på det? Den første gangen opplevde jeg det som om den holdt på lenge og brukte mye, men etterpå har det gått temmelig fort å skifte. Den har separate patroner og rør, så det bør ikke ta lang tid eller bruke mye blekk.

Tror jeg forklarte meg litt klønete her...

Epson har som Canon en svart patron for glossy og en for matt utskrift. Bakdelen er at disse to patronene bruker samme "rør" frem til skriverhodet. Så når man skal skrive ut en glossy utskrift etter en matt, så må dette "røret" tømmes først før den andre svarte fyller det opp.

Det går med rundt 3ml. blekk i denne prosessen og det er ganske mye. Fire slike bytter, så har man brukt opp samme mengde blekk som det finnes i en ordinær blekkpatron som man finner i vanslige fotoskrivere.

Eller tar jeg helt feil her?

Lenke til kommentar

Forutsett at du bruker riktig papirprofil og papirprodusentens anbefalinger angående utskriftsinnstillingene så skal det bli likt.

DSoft-proofing er ikke perfekt. Papir og blekk har en frekvens-avhengig reflektanse. Rommets belysning har en frekvens-avhengig respons. Skjermen har frekvens-avhengig response. Synet mitt har en frekvens-avhengig respons. Målinger av skjerm, papir/blekk er feilbarlige målinger. Modeller av synet vårt er basert på en gruppe test-personer.

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/why_are_my_prints_too_dark.shtml

- Skjermen må være kalibrert. PS! Husk også lysstyrken på skjermen. Den er i 80% av tillfellene stilt ALT for høyt.

- Fargestyringen må slås av for skriveren. Dette gjøres i skriverdriveren. Funksjonen er noe bortgjemt, men den finnes.

Opplagt.

Hvis du fortsatt får utskrifter som ikke ligner grisen i forhold til hva du ser på skjermen, så vil jeg tro skjermen din er utgått på dato.

Dell 2711s ultra-wide gamut. State-of-the-art i1 colorimeter. Har også en Spyder 3 express i skuffa.

Når jeg sitter forran min skjerm og ser på utskriften, så klarer jeg rett og slett ikke finne noe forskjell. Verken på farger eller noe annet.

Så det er nok noe du har gjort feil under veis vil jeg tro.

Bruker-feil er selvsagt en mulighet. Forskjeller i utstyr, syn, motiver, etc er kanskje en annen?

EDIT:

Regner med du bruker orginale blekkpatroner?

Selvsagt.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Det er tre personer som har sammenlignet utskriftene mine og sammenlignet dem med det jeg ser på skjerm og ingen av dem kunne finne noe som helst forskjell.

Skjermen er up to date og formodligen kalibrert.

Da skjønner jeg ikke hvorfor utskriftene dine ikke blir 100%.

Slått av fargestyringen i driveren?

Jeg bruker vertfall Lightroom og skriver ut direkte derfra.

Lenke til kommentar

Da skjønner jeg ikke hvorfor utskriftene dine ikke blir 100%.

En mulighet er at belysningen på hjemme-kontoret mitt (spare-pære fra Ikea) har uggen spektral respons. Dette påvirker fargene som blir reflektert fra papir, mens skjermen (som er transmittiv) ikke blir påvirket.

De virkelig seriøse bruker egne "bokser" med nøytral belysning.

-k

Lenke til kommentar

En mulighet er at belysningen på hjemme-kontoret mitt (spare-pære fra Ikea) har uggen spektral respons. Dette påvirker fargene som blir reflektert fra papir, mens skjermen (som er transmittiv) ikke blir påvirket.

De virkelig seriøse bruker egne "bokser" med nøytral belysning.

-k

Prøvd å se på bildet i et annet rom?

Lenke til kommentar

Prøvd å se på bildet i et annet rom?

Utskrift, ja. Skjermen, nei.

Jeg har ikke nok visuell hukommelse til å "huske" om utskriften får mer grønnskjær når jeg tar den inn i et annet rom. Uansett så endrer oppfattelsen av hvitpunkt etc seg når belysning (og veggfarge) endrer seg. Noe som er et argument imot soft-proofing: med mindre du kan henge lcd-skjermen opp der du har tenkt å henge bildet (med rett ramme og passepartout) så kan du uansett måtte lage en test-utskrift eller to før du blir helt fornøyd.

-k

Lenke til kommentar

Men hvis du flytter skjermen inn i et rom med "riktig" belysning og betrakter utskriften der og det ser bra ut, så er det feil fargetemeratur på skjermen som gjør utskriftene rare i forhold til skjerm på det opprinnelige rommet.

Hvis utskriften blir like ille i et annet rom med mer riktig belysning så vil jeg tro det fortsatt er brukerfeil.

Forutsatt at det ikke er noe galt med skriver/skjerm eller diverse innstillinger.

Lenke til kommentar

att: BjerkneZ

Papiret jeg brukte var Illford SP10 Silk 250g 42"x30m http://www.gregersen...lanset_359.html

Dette er matt nok til og unngå all vesentlig refleksjon.

Skal også senere prøve PP10 Pearl 255g 42"x30,5m Semiglanset fotopapir med perlemorstruktur.

http://www.gregersen...rlemor_385.html

og kansje prøve noen print med høyglans om jeg har rette motovet.

Jeg har ikke erfaring til og si at Illford som jeg bruker er noe bedre enn andre merker.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg slenger meg med på denne interessante tråden. Aldri har det vel blitt tatt flere bilder hver dag enn det gjøres nå, men færre og færre tar bildene sine ut på papir ser det ut til. Det er jo selvsagt helt greit det, men jeg synes det er flott å se gode bilder på papir. Fint papir. Bilder på en harddisk har for meg begrenset verdi.

Mitt ståsted må sies å være på spedbarnsstadiet når det gjelder utskrifter, men jeg lærer noe nytt hver gang jeg printer. Mitt favorittpapir så langt er Hahnemuhle Photo Rag. Jeg digger den matte overflaten, og den fine og glatte strukturen i dette papiret.

Når det gjelder passepartout, så har jeg nesten helt kutte ut dette. Jeg printer heller bildet på papiret med den hvitkanten jeg synes passer.

Jeg er nysgjerrig på Canson. Noen som vet om en butikk på sentrale østlandet som har et godt utvalg? Jeg bor i Hurum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...