Gå til innhold

Utskrift av egne bilder-tråden!

Anbefalte innlegg

En stund siden sist jeg postet her nå, men har fått opp noen bilder til siden sist.

Morsomt å fremkalle bildene sine selv :)

Tøft, det kan lett bli litt rotete, så det er viktig med god layout, og konsistente rammer/passpartour.

Synes du har gjort en god jobb, flott variasjon! Ser veldig bra ut når jeg ser bildet ditt så stort som mulig.

Det er utrolig viktig å få bildene på trykk, enten på vegg eller fotobok.

Det er jo liten vits å ta bilder hvis de bare blir liggende på en harddisk...

Jeg har litt jobb der, lenge siden jeg har printet ut, vi jobber innimellom med å lage fotobøker av de beste bildene. Veldig hyggelig å sitte og bla i...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for det kjelldell :)

Ja, det å skrive ut bilder fikk en HELT annen betydning når jeg byttet ut min gamle Canon multiskriver med en proff A3 skriver. (Canon Pixma Pro-1).

Når man ved siden av ny skriver også har lært seg det med å bruke riktig papirprofiler etc. samt invistert i ny skjerm og en kalibrator så går utskriftene som en lek og resultatet blir fantastisk! :)

Før så fikk jeg liksom aldri dreisen på utskriftene mine med den gamle skriveren. Bildene ble langt fra slik jeg så dem på skjermen og det ble liksom et sjansespill hver gang om utskriften ble bra eller ikke. En dårlig og ukalibrert skjerm bidro så klart heller ikke noe særlig i positiv grad :)

"riktig" papir er også viktig så klart og da går vel de fleste for papir fra tredjepart som Ilford, Hahnemuhle etc. i A3+. Er ikke gratis, men resultatet blir veldig flott :)

Lenke til kommentar

"riktig" papir er også viktig så klart og da går vel de fleste for papir fra tredjepart som Ilford, Hahnemuhle etc. i A3+. Er ikke gratis, men resultatet blir veldig flott :)

Kjempeviktig det du sier med papir. Jeg har alltid et godt utvalg med forskjellig kvalitet, det har enormt mye å si, mange har sikkert ikke sett hvor bra resultat man kan få hjemme!

De fleste skrivere kan gi temmelig bra resultat på skikkelig fotopapir.

Da koster det fort minst en tier pr ark, men er verdt det!!

Har brukt Premium Pro papiret til Canon, utrolig bra, men det krøller seg kraftig hvis det ikke rammes inn.

Skulle gjerne hatt A3 skriver også, men da må den brukes en del.

Lenke til kommentar

Jeg bruker stort sett kun Ilford Gold Fiber Silk A3+ papir og disse mener jeg kostet ca. 1.500,- for 50stk. ark. så vi snakker faktisk 30,- arket her :)

Papirene fra Canon liker jeg rett og slett ikke. Det finnes mange tredjeparts leverandører som er bedre en disse. Epson har jeg hørt har flere gode ark, men disse har jeg ikke testet.

har slått meg til ro med Ilford papir :)

Lenke til kommentar

Svelger litt det jeg sa i forrige post angående at jeg hadde slått meg til ro med Ilford papir. Jeg fikk litt lyst til å prøve andre eksklusive papirtyper fra feks. Hahnemuhle.

Dog er jeg usikker på hvilket papir jeg vil satse på, så det blir nok en tur til Interfoto i Oslo ganske snart tenker jeg :)

Noen her som bruker papir fra Hahnemuhle som kan si litt om de forskjellige papirtypene?

Jeg er i utgangspunktet ute etter noe som er ganske matt eller mellom matt og halvblankt. Papiret må være tykkere enn 300gsm og pris er ikke viktig. Kun det beste er godt nok :)

Lenke til kommentar

Har lest en del på nette i det siste da jeg kommer til å investere i printer selv, det jeg har fått med meg er at mange liker Hahnemuhle Museum Etching som har en del texture, hvis du vil ha mindre så kan man gå for Hahnemuhle german etching. Dette er papirer de hadde brukt på utstillinger.

Epson sine cold press papirer er det en del som liker, men veit ikke om du får ICC profil til canon skrivere med det papiret, er vel heller ikke laget optimalt for canon skrivere regner jeg med :) ..

Endret av tomme86
Lenke til kommentar

Det er hyggelig og se at det finnes noen som herr Bjerknez som faktisk får ut noen bilder fra HD-en.

Det er ironisk og se på div forum hvor mange det er som har FF på 20-36mp, men aldri skriver skriver ut noe idet hele, men er bekymret for 100% detaljer i crop på pc og hvor skarp linsen er. Slike bekymringer og debatter er jo bare meningsløse.

De fleste har aldri sett sitt DSLR kamera i ett bilde på et kvalitets print og har overhodet ingen anelse hva som skal til for pg få et STORT kvalitets print fra minnekortet til veggen.

Jeg har kun m43 skriver masse i A0 :) Jeg skal innrømme at A0 er litt på kanten for en 16mp GX1

En D800 er vurderes pga. 14,4EV, 4 ganger hastighet i ISO og 36 mp til noen bilder jeg har tenkt ut på ca 180*120cm

Noen tips og betraktninger fra en amatør.

Jeg er meget godt fornøyd med semi-matt Illford papir. Type papir kommer mest an på hvor bildet skal henge. Matt papir er absolutt best på steder der er dagslys og vinduer i nærheten.

Gloss gir mere pønsh i fargene og bedre 3D følelse, her får du den absolutte største wow effekten på kveldene med "spot" belysning, men det er ubrukelig med dagslys i nærheten, da blir det bare reflekser, jeg har gått vekk fra gloss i det hele.

Jeg printer til hovedsaklig bare A0 og litt i 70*100 og noen få små bilder i 50*70.

Av økonomiske hensyn så limes bildene på KapaFix dette er enkelt og billig.

Innramming blir uhyggelig kostbart i A0 med en ramme av fornuftig kvalitet, legger man reflxfritt glass også i rammen snakker vi 5k pr stykk.

Har prøvd og laminere bilder med både matt og blank laminat. Blank laminat gjør at fargene spretter ut av bildet, meget imponerende, men refleksene er for upraktisk til daglig bruk.

Jeg vil helst ha bilder som kan sees hele døgnet og da utgår alt som minner om gloss og blankt papir vekk.

Bildet her viser testing av print på A0, og det er fargene som er det vansklige her.

Prøver også litt forskjellige størrelser av samme bilde slik at man får det "ideelle" formatet i forhold til stedet de skal henge, mange ble tatt ned fra A0=118cmm til 110-113cm, det utgjør faktisk en god del på dette nivået.

Det koster tid & $ og få et godt resultat.

post-132889-0-32633600-1365922321_thumb.jpg

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er hyggelig og se at det finnes noen som herr Bjerknez som faktisk får ut noen bilder fra HD-en.

Det er ironisk og se på div forum hvor mange det er som har FF på 20-36mp, men aldri skriver skriver ut noe idet hele, men er bekymret for 100% detaljer i crop på pc og hvor skarp linsen er. Slike bekymringer og debatter er jo bare meningsløse.

De fleste har aldri sett sitt DSLR kamera i ett bilde på et kvalitets print og har overhodet ingen anelse hva som skal til for pg få et STORT kvalitets print fra minnekortet til veggen.

Jeg har kun m43 skriver masse i A0 :) Jeg skal innrømme at A0 er litt på kanten for en 16mp GX1

En D800 er vurderes pga. 14,4EV, 4 ganger hastighet i ISO og 36 mp til noen bilder jeg har tenkt ut på ca 180*120cm

Noen tips og betraktninger fra en amatør.

Jeg er meget godt fornøyd med semi-matt Illford papir. Type papir kommer mest an på hvor bildet skal henge. Matt papir er absolutt best på steder der er dagslys og vinduer i nærheten.

Gloss gir mere pønsh i fargene og bedre 3D følelse, her får du den absolutte største wow effekten på kveldene med "spot" belysning, men det er ubrukelig med dagslys i nærheten, da blir det bare reflekser, jeg har gått vekk fra gloss i det hele.

Jeg printer til hovedsaklig bare A0 og litt i 70*100 og noen få små bilder i 50*70.

Av økonomiske hensyn så limes bildene på KapaFix dette er enkelt og billig.

Innramming blir uhyggelig kostbart i A0 med en ramme av fornuftig kvalitet, legger man reflxfritt glass også i rammen snakker vi 5k pr stykk.

Har prøvd og laminere bilder med både matt og blank laminat. Blank laminat gjør at fargene spretter ut av bildet, meget imponerende, men refleksene er for upraktisk til daglig bruk.

Jeg vil helst ha bilder som kan sees hele døgnet og da utgår alt som minner om gloss og blankt papir vekk.

Bildet her viser testing av print på A0, og det er fargene som er det vanskelige her.

Prøver også litt forskjellige størrelser av samme bilde slik at man får det "ideelle" formatet i forhold til stedet de skal henge, mange ble tatt ned fra A0=118cmm til 110-113cm, det utgjør faktisk en god del på dette nivået.

Det koster tid & $ og få et godt resultat.

Først må jeg si tusen takk for et meget forklarende og flott innlegg! :)

Her ser jeg jo gjenskinnet på arket ditt og det sier meg MYE om hvordan strukturen og glansen i papiret er, så det er til veldig god hjelp. :)

Hvilket type papir er det du har tatt bilde av her?

Jeg ser at dette nok er hakket blankere enn det jeg er ute etter. Jeg er nok på utkikk etter noe som er midt mellom dette og helt matt. Det kan se ut som om papiret du har tatt bilde av her har omtrent den samme glansen som Ilford Gold Fiber Silk?

Lenke til kommentar

Husker ikke type papir i farten, kan poste når jeg er hjemme fra tur om en uke.

Øvrig;

Om du har muligheten, så anbefaler jeg og se på de som kan dette her med printing og teknisk perfeksjon fra a-å. Jeg har mange ganger gått i galleriene til verdens beste fotografer i USA-(CA,AZ,NV,ID), ihvertfall om man rekner internasjonale priser og $ pr solgte bilde, noen eksempler:

http://timothywolcott.com/

http://www.rodneyloughjr.com/

www.lik.com/

fatali.com/

www.mangelsen.com/

Det som er det morsome er at halvparten av dem bruker fortsatt film, som scannes og printes på lightjet, eller slik som Laugh og Fatali de exponerer rett på Cibacrome fortsatt, enn så lenge de har lager av Cibacrome.

Peter Lik er en alt mulig bruker, jeg mistenker at han skyter film i HDR, dvs multiple ekspponeringer scannet i PS og printet på lightjet, det ser vanvittig bra ut.

Loughs 4m bilder er skarpe når jeg setter nesa på. Skarpheten og fargemetningen han kan fremvise er enorm, jeg anser at Laughs 8*10" film er myyye mere oppløst og skarpere enn digitalt utstyr av Hassel/Phase one.

Mangelsen er motivmessig den beste dyr/naturfotografen, men han er digital idag (Nikon)

Ink jet er fortsatt noe bak Cibacrome og "Lightjet" men Epsons ink jet mfl. har tatt kraftig innpå de seneste årene slik at forskjellen er ikke så alt for stor. Jeg er fornøyd med det jeg lager på ink-jet, hint- kostnadsnivå ! Det handler også vel så mye om og ha kontroll på printingen selv. Jeg har prøvd 3 forskjellige firmaer i nærområdet, det frister ikke til gjentakelse, fargestyringen er helt ræva samme hva profiler de hevder de har.

Blir nok hjemmelaget i overskuelig fremtid for min del.

Lenke til kommentar

Takker for svar taylorm :)

Sendte en PM via Facebook til min "venn" Patrik Bjørk Larsson som er en av verdens ledende naturfotografer og har også gitt ut cd'er fra Moderskeppet angående naturfoto og Lightroom etc.

Jeg spurte han om hvilke papir HAN bruker og da svarte han at han stort sett bruker "canson baryta photgrafic 310gsm". når han skriver ut bilder for videresalg.

Så lenge han bruker dette, så kan det vel ikke være feil å prøve det kanskje?

Lurer på hvordan overflaten er på dette kontra Ilford Gold Fiber Silk og Smooth Pearl....

Uansett så er han en utrolig hyggelig kar jeg kunne "chattet" med i timesvis, men jeg skjønner jo at han sikkert får mange henvendelser så jeg skal spare han for mine luksusproblemer, hehe.

Lenke til kommentar

Dette høres jo ut som en knall printer! :)

Desverre vet jeg svært lite om printere, så der kan jeg ikke hjelpe deg desverre.

Nå har jeg forresten laget en "collection" i Lightroom for alle bildene jeg skal ha i en fotobook som skal lages i Lightroom (Blurb) og det ble svimlende 367stk. bilder. Her må jeg nok ta bort en del bilder tror jeg.

Poenget er å få de bildene jeg liker best inn i en fotobok som kan vises til andre (familie og venner) og jeg har ikke tenkt til å dytte mange bilder inn på hver side. Faktisk så skal jeg IKKE ha mer enn ett bilde pr. side og noen bilder skal også gå over to sider. På den måten får jeg vist bildene skikkelig. :)

Menjeg må nok fjerne vertfall halvparten av førsteutkastet jeg har hentet inn i kolleksjonen tror jeg. Uff... ikke lett detta.. :)

Lenke til kommentar

Begynn med og sorter bildene i temaer, så går du igjennom hvert tema og velger ut de beste, har du fortsatt for mange bilder spesifiserer du temaene mer inngående "sort hund, hvit hund, asp, eik, bjørk, etc." Så slipper du og ha for mange bilder som er tilsvarende.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ikke dumt Nautica :)

Problemet er at jeg har flest blinkskudd av såkalt fotografering fra "miljø" og "Natur/landskap". Portrettbilder har jeg ikke veldig mye av (selv om jeg sikkert har en 5-6stk. gode) og makro like så. De dyrene jeg har bilder av stort sett er bikkja mi og jeg skal være forsiktig med å bruke for mange bilder av han. Blir litt san "se på min søte baby"-takter som jeg ikek liker. Kan ikke komme på noe kjedeligere enn å se side på side med bilder av andres babyer. :)

Hvis jeg feks. bruker 4stk. portrettbilder og 4stk. makrobilder, så kan jeg ikke bruke 150stk. bilder fra miljø og natur etc.... eller?

Men det med kategorisering var ikke dumt. Kanskje en liten innholdsfortegnesle i boka også?

Har tenkt til å legge litt jobb i dette, men føler jeg er helt på planleggingsstadiet ennå. En fotobok er ikke akkurat noe man setter sammen på en kveld for å si det sån :)

Alle bildene må jo redigeres på nytt etter at jeg fikk meg ny kalibrert skjerm også :)

Lenke til kommentar

Joda, jeg ser den og jeg er helt enig med deg.

Må bare finne en løsning på akkurat dette tror jeg. Jeg synes vertfall ikek jeg bør ha mer enn ett bilde på hver side. Det skal være et klassisk utseende og ikke noe effekter og roterte bilder med kantlinjer etc. Skal være bildet som er i fokus.

Så er jeg usikker på om jeg skal legge ved en kort tekst til hvert bilde for å bryte litt. kanskje EXIF data? (Selv om jeg ikke ser vitsen, så sant ikke boken skal vises til entusiaster ...)

Ahh.. må få ryddet litt oppi hodet tror jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...