Gå til innhold

Utskrift av egne bilder-tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nåhar jeg skrevet ut disse tre bildene på veggen samt 5stk. A3+ (kant til kant) og fargepatronene er like fulle :) Johoo!

 

Nå har ikke jeg stort annet enn min ett år gamle MG8150 og sammenligne med, men du verden den blir slått ned i støvlene!

 

Nå skal jeg bare sette meg litt inn i fargestyring etc. så jeg faktisk skjønner hva jeg holder på med :)

Lenke til kommentar

Ser jo meget bra ut det der, BjerkneZ. Hvor kjøper du rammer? Lager du passpartout selv eller er det ferdiglagd?

Disse rammene har jeg kjøpt på Clas Ohlson. Det er bare en av remmene som har passpartout og det er den største kvadritiske på bildet over. De andre bildene har jeg skjært til selv med skalpell etc.

 

Hadde jeg bodd nermere Ikea, så hadde jeg kjøpt rammer der, men de på Clas'ern synes jeg faktisk er ganske bra. Dem virker solide vertfall. :)

 

HELE den ene veggen på kontoret skal "tapetseres" med bilder i ymse størrelser og formater :)

Lenke til kommentar

Hehe, bildene blir utrolig bra vertfall :)

 

Men jeg sliter litt med å sette meg inn i fargeprofiler/ICC profiler etc. Jeg har bestemt meg for å KUN bruke Lightroom og det går litt i surr når man må først stille inn skriverdriveren, for så og justere Lightroom modulen "Print" etterpå. Føler at det blir litt smør på flesk...

 

Men hvis noen her har noe og bidra med rundt dette, så hadde jeg satt pris på det :)

Lenke til kommentar

Du bare legger noen plankebiter i mateboksen på skriveren og trykker på knappen "Lerret" så kommer det ut ferdig :)

 

Neida, man får kjøpt slikt lerret papir som består av kun bomull(?) og man får også kjøpt rammer etc. men det kan fort bli dyrt ja. Jeg har for meg at slike stoffpapir trekker MYE blekk også...?

 

Men, det er jo noe med det og gjøre ting selv som er litt morsomt da :)

 

Dog er jeg usikker på om man kan bruke slikt papir på alle skrivere. Jeg vet at min kan, men jeg er nok ikke veldig fan av lerret :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel , poenget er lufttørking. Det skjer saker bak glasset hvis du rammer inn bilder før de har tørket skikkelig. Dårlige saker ...

 

Hvordan er kvaliteten på glasset i disse billigrammene? Er de egnet til langtidsopphenging?

Skjønner. Det er mest for å teste at jeg har gjort dette nå. Det krever en del testing før jeg blir 100% fornøyd. :)

 

Kvaliteten på glasset vet jeg ikke noe om. Eller for å si det på en annen måte, jeg har ingen sammenligningsgrunnlag så det blir vanskelig å si om dem er bra eller ikke i forhold til andre rammer.

 

Men dem er fine og se på, dem henger sammen og dem virker solide. Dem er billige og er lett tigjengelig på Clas'ern :)

Lenke til kommentar

Hehe, bildene blir utrolig bra vertfall :)

 

Men jeg sliter litt med å sette meg inn i fargeprofiler/ICC profiler etc. Jeg har bestemt meg for å KUN bruke Lightroom og det går litt i surr når man må først stille inn skriverdriveren, for så og justere Lightroom modulen "Print" etterpå. Føler at det blir litt smør på flesk...

 

Men hvis noen her har noe og bidra med rundt dette, så hadde jeg satt pris på det :)

Høres ut som du gjør det litt klønete. Jeg setter opp hvordan utskriften skal se ut i LR, men velger papirstørrelse og stort sett det meste annet i driveren. Det du velger i 'Page Setup' tar LR med seg.

Kanskje ikke den beste forklaringen, men håper du skjønner hva jeg mener ;) Når man først har laget ett oppsett lagrer du det som en preset. Enkelt og greit!

Lenke til kommentar

Høres ut som du gjør det litt klønete. Jeg setter opp hvordan utskriften skal se ut i LR, men velger papirstørrelse og stort sett det meste annet i driveren. Det du velger i 'Page Setup' tar LR med seg.

Kanskje ikke den beste forklaringen, men håper du skjønner hva jeg mener ;) Når man først har laget ett oppsett lagrer du det som en preset. Enkelt og greit!

her er arbeidsflyten min så langt når det gjelder selv konfigureringen:

 

1. Jeg åpner Lightroom, finner bildet og går inn i "Print"-modulen.

2. Jeg klikker på "Page setup..." og setter utskriftsstørrelsen på mediet for så og gå inn i printer settingen.

3. I printer profilene så finner jeg ikke ICC til papiret jeg bruker, men papirprodusenten skriver at jeg skal velge "Photo Glossy Pluss" ved bruk av deres papir.

4. Jeg klikker "OK"

5. I Print modulen i Lightroom finner jeg dog ICC profilen til Ilford og det papiret jeg bruker og velger dette. (som er navnet på papirprodusenten)

 

Jeg synes det blir litt smør på flesk, og jeg vet ikke helt forskjellen på ICC profil og fargerom etc. og hva disse har med hverandre å gjøre. Føler jeg gjør mange av innstillingene to ganger.

 

Jeg skulle ønske Lightroom hadde full kontroll over skriverdriveren, slik at jeg hadde sluppet å gå inn to steder, men det er vel kanskje bare no man må lære seg?

 

Er det forresten sRGB som gjelder ved utskrift?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...