Gå til innhold

Utskrift av egne bilder-tråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg stoler ikke helt på disse skjærebrettene med linjal og kniv desverre. Har et slikt dyrt skjærebrett på jobben og jeg synes det er såpass slarkete at jeg ikke kan stole på det 100%

Da vil jeg heller gjøre det manuelt. Da får man også litt mer "feeling" med hva man holder på med, og dessuten så føles det mer "håndlagd" :)

Lenke til kommentar

Jeg stoler ikke helt på disse skjærebrettene med linjal og kniv desverre. Har et slikt dyrt skjærebrett på jobben og jeg synes det er såpass slarkete at jeg ikke kan stole på det 100%

OK, de jeg har vært borti har vært fine å tighte.

Da vil jeg heller gjøre det manuelt. Da får man også litt mer "feeling" med hva man holder på med, og dessuten så føles det mer "håndlagd" :)

Jeg ser den - men sørg for å kjøpe nok plaster. :)

Lenke til kommentar

Du har allerede kjøpt kniv, men "vi" bruke Olfa universalkniv SVR-1 når vi kjærte, det er den kniven som gir best resultat "alltid skarp". Brukte også vanlig linoleum "til gulv" som skjæreunderlag.

Jobbet en periode med reklameproduksjon og det ble mye skjæring :)

Edit: 9mm blad kan ikke sammenlignes med vanlige 18mm som alle bruker, de er mye tynnere og skarpere.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Vi bruker en del slike kniver påjobben til å skjære plakater etc. og jeg liker mye bedre å jobbe med skalpell. Føler jeg har mer kontroll med en skalpell. men det er vel sikkert smak og behag det også :)

Linoleum til skjæreunderlag høres ikke dumt ut...

Det skjærebrettet jeg har kjøpt skal vist være "selvhelende" ved at skjærespor "gror" igjen hvis man masserer lett over. Han viste meg i butikken og det så faktisk ut til at det fungerte. Joda, det blir nok slitt dette også som alt annet og siden ikke det består av noe organisk materiale så vil det jo være nødvendig med utskifting på sikt.

Kostet uansett ikke mer enn 150,- for brettet og jeg synes det var en grei sum. Jeg skal jo ikke akkurat drivemed dette proffesjonelt :)

Lenke til kommentar

Da har jeg nettopp fått fotoarkene i hus samt skjærebrett og skalpell :)

"Smooth Pearl" har jeg og (i A2). Selve papiret er ok, dog foretrekker jeg en slettere overflate og helst matt i store størrelser (og ihvertfall når det skal rammes inn med blankt glass). Men jeg har litt problemer med å få god nok utnyttelse av potensialet pga epsonprinteren min ikke ser ut til å være helt enig med ICC-profilen fra Ilford. Men best resultater på "smooth pearl" får jeg ved å velge et av epsons egne matte papir som medium. Men jeg antar at du ikke får samme problemer med din canonprinter.

Angående skjæreunderlag og kniv er det 2 ting som er svært viktige, den ene er at underlaget ikke bremser kniven eller skaper ujevn takt, det andre er at knivbladet må være sylskarpt hele tiden. Men jeg regner med at det vet du nok selv. Ved bruk av stållinjal må denne alltid legges på den delen som skal skjæres bort.

Hvis du skal kjøpe helt matte papir er det viktig å vite at de fleste av disse ikke tåler en dritt av berøring på printflaten før det blir spor og merker i bildet. Jeg har tabbet meg ut noen ganger der :hrm: Glossytyper papir med "ruglete" overflate tåler mer berøring.

(for folk med epsonprintere kan jeg anbefale epsons "Archival Matte Paper" som gir meget bra utskrifter og er ikke av det som ligger i den øverste prishylla - de som ligger der er nesten like dyre som gull)

Tor

Lenke til kommentar

Ved bruk av stållinjal må denne alltid legges på den delen som skal skjæres bort.

Er ikke helt enig, ved og legge linjalen på den delen av papiret som skal brukes unngår man og ødelegge bildet, det ikke så farlig at man skjærer feil siden feilen skjer på utsiden av bildet.

En ren stållinjal kan kanskje skade bildet, det finnes linjaler med filt på baksiden for å unngå skader.

Lenke til kommentar

Ja Smooth Pearl passer best som "generelt fotopapir" for arkivering i perm samt vise frem etc. Et utrolig flott allround papir.

Gold Fiber Silk er bittelitt mattere og har ingen tekstur og funker perfekt i bilderammer med glass etc.

Jeg merker at jeg blir mer ogmer lei disse tykke super glossy arkene til Canon etter å ha sett arkene fra Ilford og andre. Aner ikke hvorfor jeg har brukt disse glossy arkene fra Canon, sikekrt fordi jeg alltid har forbundet foto med det jeg har fått i posten fra steder som Japan Photo etc. Altså slike glossy ark.

Skal bli morsomt å begynne med dette selv, så det gleder jeg meg virkelig til! :)

Skriveren skal hentes i morgen, og da mangler jeg bare skjermen som kommer om et par ukers tid :)

Lenke til kommentar

En ren stållinjal kan kanskje skade bildet, det finnes linjaler med filt på baksiden for å unngå skader.

Vel, når det gjelder matte papir er det nesten nok at en mygg lander på bildet så ser du fotsporene.

(men du har et poeng i det du sier og særlig dersom det er veldig lite som skal skjære bort - da vil man kunne oppleve at bildet ikke holdes stabilt av linjalen. Dette kan dog avhjelpes noe ved å bruke tynn transparent dobbeltsidig tape noen få plasser helt i ytterkantene - den tapen er så tynn at man ikke vil få problemer i ettertid. Den selges ofte side ved side med vanlig ensidig transparent tape, har samme dimensjonene og leveres på samme dispensertype)

Tor

Lenke til kommentar

Jeg merker at jeg blir mer ogmer lei disse tykke super glossy arkene til Canon etter å ha sett arkene fra Ilford og andre. Aner ikke hvorfor jeg har brukt disse glossy arkene fra Canon, sikekrt fordi jeg alltid har forbundet foto med det jeg har fått i posten fra steder som Japan Photo etc. Altså slike glossy ark.

Det er mange motiv som gjør seg bra på glossy overflate, kanskje særlig landskap i farger og skarpt dagslys. Når det gjelder glossy så foretrekker jeg de papirtypene som har en helt slett overflate. Problemet er bare det at med ferdigrammer og blankt skinnende glass så blir det overdose og bildet blir et speil. Med kapaplater og mattet/nøytral slett laminering kan det funke bra antar jeg.

Det å få bildene på veggen på en måte man selv ønsker at de skal oppleves er sannelig ikke enkelt. Man kan selvsagt gå til et rammeverksted og be de lage etter egne spesifikasjoner (og håpe at det blir som man ønsker), men da blir det dyrt og for meg er noe av vitsen med å printe selv at jeg også får de på veggen uten å måtte la andre gjøre den jobben (jeg har forsåvidt og et såpass velutstyrt snekkerverksted at jeg kan lage rammer og selv, men da må jeg kjøpe glass, og det er ganske dyrt dersom man skal ha beste kvalitet).

Tor

Lenke til kommentar

Noen av dere som har skrevet innlegg her vet det vel, men jeg har altså en storformatskriver. En Epson Stylus Pro 7800 med photo black oppsett. A1+/61cm/24 tommer. Ett sett med blekk koster 5800,- inkl MVA (8 patroner a 220ml). I tillegg har jeg diverse papir, og en Dahle 448 (130cm) til å beskjære bildene med. Har også en Spyder 3 Pro for å kalibrere skjermen, en Dell U2412M.

Vil påstå at jeg med dette oppsettet får ganske så bra resultater, og at bildene som kommer ut av skriveren er meget like det jeg ser på skjermen, selv med 180cm2 lysstyrke på skjermen.

Det er ingen problemer og få en proff fotograf eller lignende til å skrive ut bildene for en i ønsket format på ønsket papir med det som måtte til av tilskjæringer etc. men dette vil koste en del mer og dermed mer lønsomt å gjøre selv.

Bare delvis sant. :) Jeg skriver ut til rimelige priser. Eksempel er 100x61cm på Epson Luster, 185,-. Ulempen er evt frakt.

Bra tips til oppsett av LR og PS for utskrifter.

Lenke til kommentar

Nja... grunnen til at du skriver ut til slike priser er vel kanskje for at du ikke lever av det?

Hvis man tar med kun kostnadene man har med papir og blekk kan man jo gjøre det billig, men printeren du har høres ikke rimelig ut ogdenne skal vel også betales ned?

Hvor lang tid bruker du på en så stor utskrift hvisman tar med forberedelser, ventetid, kontroll, pakking etc? La oss si du bruker en time til sammen. Da har du en ganske lusen timelønn etter at utstyr/blekk/papir etc. er betalt. Vertfall med tanke på at du kanskje ikke kan skrive ut flere jobber samtidig?

Lenke til kommentar

Det er mange motiv som gjør seg bra på glossy overflate, kanskje særlig landskap i farger og skarpt dagslys. Når det gjelder glossy så foretrekker jeg de papirtypene som har en helt slett overflate. Problemet er bare det at med ferdigrammer og blankt skinnende glass så blir det overdose og bildet blir et speil. Med kapaplater og mattet/nøytral slett laminering kan det funke bra antar jeg.

Det å få bildene på veggen på en måte man selv ønsker at de skal oppleves er sannelig ikke enkelt. Man kan selvsagt gå til et rammeverksted og be de lage etter egne spesifikasjoner (og håpe at det blir som man ønsker), men da blir det dyrt og for meg er noe av vitsen med å printe selv at jeg også får de på veggen uten å måtte la andre gjøre den jobben (jeg har forsåvidt og et såpass velutstyrt snekkerverksted at jeg kan lage rammer og selv, men da må jeg kjøpe glass, og det er ganske dyrt dersom man skal ha beste kvalitet).

Tor

Som du skriver så synes jeg glossy fungerer best som 10x15 foto av feriebildene. Til litt mer luksuriøse bilder så synes jeg det blir litt for glorete med slike super glossy ark. Som du også nevner så blir overflaten bak glassramme vledig utsatt for gjenskinn.

De bildene jeg har sett bak glassramme fungerer langt bedre på litt mattere eller halvblanke ark.

Lenke til kommentar

Er vel ikke opphørssalg, men de er ørlite billigere på patroner, så nå er 9 stk (komplett sett) bestilt.

-og der fikk jeg melding fra posten om at de blir levert på døra (på jobb) i dag.

Raskere enn det blir det vel ikke?

Lenke til kommentar

Sitter og tenker litt på proffesjonell signering av bildene, slik at det ser flott ut. Selv om jeg ikke kommer til å selge så mange bilder, så vil jeg uansett lære meg til å gjøre dette på en utsøkt måte.

Jeg har funnet ut at jeg bør gjøre det enkelt med tanke på signering på fremsiden. Der tror jeg at jeg bør bruke en vanlig blyant under bildet på det hvite feltet.

Men jeg vil også gi bildet en unik signatur på baksiden og da tenkte jeg at jeg skulle designe meg ett eget stempel slik at jeg selv velger hva som skal stemples bak på bildet.

Dette er jo bare for å sette mitt personlige preg og jeg har ingen logo som kan brukes i rette forstand. Også her bør jeg kanskje gjøre det enkelt men unikt.

Spørsmålet er at jeg er litt usikker på hva jeg kan inplementere i dette stempelet som gjør det litt unikt og proffesjonelt?

Kanskje stedet bildet er tatt, samt dato og evt. tittelen på bildet etterfulgt av min signatur?

Nå skjønner jeg jo at man ikek kan lage et stempel hvor stedet "Sogndal" er ingravert, for det er jo ikke bare der jeg tar bilder, men stempelet kan feks. inneholde "Tittel:_______" "Sted:________" "Dato:________" etc. slik at jeg kan skrive inn selv?

Er uansett åpen for forslag for hvordan jeg kan gjøre dette litt ekslusivt uten at det blir alt for dumt :)

Lenke til kommentar

Nja... grunnen til at du skriver ut til slike priser er vel kanskje for at du ikke lever av det?

Hvis man tar med kun kostnadene man har med papir og blekk kan man jo gjøre det billig, men printeren du har høres ikke rimelig ut ogdenne skal vel også betales ned?

Hvor lang tid bruker du på en så stor utskrift hvisman tar med forberedelser, ventetid, kontroll, pakking etc? La oss si du bruker en time til sammen. Da har du en ganske lusen timelønn etter at utstyr/blekk/papir etc. er betalt. Vertfall med tanke på at du kanskje ikke kan skrive ut flere jobber samtidig?

Nei, jeg lever ikke av det, nei. Men med i kostnadene har jeg med blekk, papir, slitasje på maskinen, strøm, stlitasje på kutter som må skiftes innimellom, vedlikeholdstank, svinn på både papir og blekk, og et lite påslag på prisen ut.

På tidsbruk tar jeg ikke noe noe særlig nei. Men jeg kan kjøre ut mange jobber på en gang hvis det skal ut på samme type papir. Rullene for 250g-papir er på 30 meter. Og jeg kan gjøre andre ting mens skriveren går.

En av grunnene til at jeg har lagt prisene så lavt, er at jeg vil at skriveren skal brukes. I perioder uten utskriftsoppdrag, så bør jeg kjøre skriveren litt en gang i uka. Da er det like greit å selge en utskrift billig, enn å skrive ut noe jeg ikke trenger. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...