TorVidle Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 3880 "sikler" jeg etter, er nok i hus i løpet av sommeren. Skulle jeg valgt i dag med den erfaringen jeg har nå med 3880'n ville jeg nok heller valgt canons A2 printer, den står på eget stativ og kan printe ut på rull enkelt, noe som er en fordel på flere måter, og særlig ved panorama. I tillegg synes jeg 3880'n er en noe vel trøblete sak som er vanskelig å sette opp, delvis uforståelig brukergrensesnitt, uforutsigbare utskifter som veldig ofte blir for mørke selv når de er lysnet betraktelig - det kan minne om et lotteri når man ikke printer ut fra et Adobeprodukt (jeg bruker hverken PS eller Lightroom). Og den pokkers idiotløsning med at matt og ordinært blekk deler samme linje gjør at man må vente lenge dersom man går fra det ene til det andre (matt-blankt og omvendt) og i tillegg bruker skiftet mye blekk hver gang. Originalblekket er og rådyrt og et bytte koster en haug med tusenlapper. Mulig noe svartmaling, men jeg er ikke særlig imponert totalt sett. Joda, den kan levere gode utskrifter, men det er ikke epson alene om. Papiret til epson er stort sett bra, særlig kan jeg anbefale "Archival Matte" som gir et nesten perfekt dødmatt resultat. Premium Luster er jeg derimot ikke særlig glad i. Ilfords "Smooth Pearl" er ok, selv får jeg best resultat ved å bruke epsons profil for Archival Matte - produsentens egen profil får jeg ikke til å funke godt nok av en eller annen grunn. Tor Lenke til kommentar
polljen Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 (endret) Skulle jeg valgt i dag med den erfaringen jeg har nå med 3880'n ville jeg nok heller valgt canons A2 printer, den står på eget stativ og kan printe ut på rull enkelt, noe som er en fordel på flere måter, og særlig ved panorama. I tillegg synes jeg 3880'n er en noe vel trøblete sak som er vanskelig å sette opp, ................................ Mulig noe svartmaling, men jeg er ikke særlig imponert totalt sett. Joda, den kan levere gode utskrifter, men det er ikke epson alene om. Tor Problemer er det vel med de fleste skrivere. Når det gjelder Epson generelt så er jeg godt fornøyd med det de leverer, selv om jeg er enig i din "kritikk" av oppsett. Epson 3880 er nok mitt eneste alternativ ved oppgradering av skriver av flere grunner. Når det gjelder utskrifter så er det noe som kun blir foretatt til bruk av meg selv og mine "nærmeste". Salg av bilder er ikke noe jeg har drevet med og jeg tviler på at det kommer til å skje (i stort omfang) i nær fremtid. Derfor ønsker jeg ikke å legge mer penger enn nødvendig i en slik skriver. Prisforskjellen opp til nærmeste Canonskriver blir for meg med mitt bruk "bortkastede" penger. Størrelse er også viktig for meg. Utfra det jeg finner av informasjon så er ikke 3880 så mye større (fysisk) enn min 1400 og de alternative skrivere fra både Epson og Canon blir i største laget for meg (plasseringsmessig) slik jeg bor pr. idag. Det at 3880 ikke kan bruke rull ser jeg nok på som et minus, men hvis jeg ser på bilder som jeg selv har bestilt så er min ideelle størrelse til privat bruk 40x60. Og hvis jeg ønsker større panorama så forstår jeg det slik at skriveren kan i teorien skrive ut bilder i en lengde på ca 90 cm. Men jeg må da selv lage slike ark, dvs kjøpe rull og klipp rett lengde. Hvis jeg ville satse på å tjene noe penger på fotograferingen så ville jeg ganske sikkert unngått A2 og satset på en større skriver. For meg blir et kjøp av skriver et kompromiss, utskriftsstørrelse v pris og fysisk størrelse og som sagt av det jeg finner på markedet pr. idag så er nok Epson 3880 mitt eneste valg. -------- PS!! Når det gjelder papir så blir mye en personlig subjektiv vurdering. Du nevner Archival Matte fra Epson og jeg har prøvd dette papiret tilbake i tid (noen år). Og det ble vel matt for meg da, jeg er nok en person som liker en anelse glans i papiret. Men samtidig så har min smak utviklet seg siden da, og jeg bruker mindre glossy papir og prøver å finne papir som kun har antydningen til "å skinne". Jeg planlegger å teste meg gjennom noen papirtyper den nærmeste fremtiden. ------------ EDIT! Med min ikke altfor gode erfaring med matt papir noen år tilbake, så testet jeg i dag et matt (Innova) papir jeg hadde liggende fra en prøvepakke. Ble overraskende godt fornøyd, så kanskje jeg skal gi denne papirtypen en ny sjanse. Endret 9. mai 2013 av polljen Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2013 Jeg har nå mottatt diverse papir som jeg har testet med både gode og dårlige resultat. Alle utskrifter er gjort med Lightroom 4. Skriver Epson 1400 (A3-printer). Alle Papir størrelse A4. To bilder på arket det ene i farger det andre i svart/hvitt. Epson Premium Semigloss, som har vært mitt foretrukne papir hittil. I LR er profilen "managed by printer" brukt. I skriver-setup er normale innstillinger valgt. (rett papir, beste Foto) Epson profil styrer resten. Resultat som forventet, stemmer godt overens med det som vises på skjerm. Ved utskrift av de neste papirene var følgende innstillinger gjort i LR. Profiler er endret til det aktuelle papiret som brukes. Profilene er hentet fra produsentenes nettsider og det er dobbelsjekket at rette profiler er lastet ned. I skriver-setup er Epson Premium Semigloss valgt, med unntak av Glossy-papiret der Premium Glossy er valgt. Under Fargebehandling så er ICM valgt. Det er haket av for Ingen Fargejustering. Alle andre haker er fjernet. Dette burde fjerne skriverens "påvirkning" på utskriftene. Ilford Galerie Smooth Gloss (Glossy papir blir ikke brukt til vanlig, men kjøpte dette p.g.a. god pris. Greit å liggende) Blir for glossy, men jeg er meget godt fornøyd med fargene og det stemmer godt overens med skjermbilde. Ilford Galerie Smooth Pearl. Et godt papir. Akseptabel "Gloss" i papiret . Fine farger. Stemmer svært godt overens med skjermbilde. Min favoritt i dagens test Canson Baryta Photographique (EDIT! se neders i posten) Det var egentlig Ilford Galerie Prestige GOLD FB SILK jeg skulle bestille, men det ligger som bestillingsvare hos Interfoto, og siden jeg har fått et inntrykk av at disse to papirene er svært like så gikk jeg for Canson sitt papir. Her gikk det ganske enkelt til "helvete". Finishen på papiret liker jeg. At det er litt stivere liker jeg også. Fargene derimot er katastrofe. Fargebildet virker blasst, men det vil det kanskje være i et litt mattere papir. Svart/hvitt-bildet har et blå/grønt "skjær" over seg, ikke de fine gråfargene som de andre papirene har. Som fargebilde brukte jeg dette bildet (fra Aprilfesten), og der de andre papirene viser en fin lilla-aktig bakgrunn så er den betydelig mer blå her. I tillegg så er det et blåaktig fargestikk i tuppen på mange av støvbærerne som ikke finnes på orginalbildet eller på de andre utskriftene. Hva problemet er forstår jeg ikke, men jeg må ha som utgangspunkt at det er jeg som gjør noe feil siden "feilen" er så stor. Icc-profilen hos Canson blir linket fra en PDF-fil, der jeg finner rett profil i kryssningspunktet mellom Papirtype og Skrivermodell. Filen jeg laster ned heter cifa_1400_baryta319.icc, så det tyder på at profilen er rett. Hvis noen har en ide om hvor feilen er fra min side, eller en kommentar om papirets egenskaper så tas det gjerne i mot. Kanskje jeg bare har "misforstått" hva papiret brukes til og har feil forventninger. Det er ikke hyggelig å få et så dårlig resultat av et papir som er såpass dyrere enn de andre jeg har brukt. EDIT! Papiret er visst "Optimised for pigmented inks", og min skriver bruker "dye". Er det her jeg har gjort feilen, med å bestille et papir som ikke fungerer med "dye"? Dere som også bruker dette papiret er blekket deres pigment eller dye? EDIT! Gjorde et nytt forsøk med Canson-papiret. Valgte her å ta sjansen på å bruke profilen til Ilford Smooth Pearl. Ellers samme innstillinger. Resultat: Meget meget bedre . Jeg liker det jeg ser, men forstår fremdeles ikke hvorfor "orginal-profil" ikke stemmer. Skal reinstallere profil senere og prøve på nytt. Har selvbrukt Canson Baryta papiret og profilen som hører til og det fungerer utmerket her hos meg. Enten så er det noe galt med fargeprofilen, eller så er det noe feil du gjør. For å gjøre det enkelt, så kan du bruke Gold Fiber Silk hvis dette fungerer bedre. Papirene er helt identiske. Du har slått av fargestyringen i skriveren? Lenke til kommentar
polljen Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 (endret) Har selvbrukt Canson Baryta papiret og profilen som hører til og det fungerer utmerket her hos meg. Enten så er det noe galt med fargeprofilen, eller så er det noe feil du gjør. For å gjøre det enkelt, så kan du bruke Gold Fiber Silk hvis dette fungerer bedre. Papirene er helt identiske. Du har slått av fargestyringen i skriveren? Fargestyring på printer er slått av på alle ikke-epsonprofiler. Det virker som at det er noe som gjør at den aktuelle profilen ikke fungere på min skriver. Jeg hadde samme fremgamgsmåte på alle non-epsonpapir, med unntak av profil. Ilforpapirene gav godt resultat med sine profiler, Canson gjorde det ikke. Jeg gjorde senere et forsøk der jeg brukte Ilfordprofil i samband med utskrift på Canson og resultatet ble meget vellykket. Ja feilen kan være hos meg, men det var kun dette papiret som lagde problemer med "korrekt" profil, de andre gav godt resultat. Ved gjennomgang av "papirarkiv" så kom jeg i dag over prøvepapir fra Hahnemüle og Innova. Har testet to tre forskjellige papirer. Hahnemüle med orignalprofiler og med godt resultat. Innova har dårlig med profiler til min skriver, men testet et matt papir med Epson sin tilsvarende profil, dette også med godt resultat. Konklusjon: Canson Baryta er flott papir, men på min (nåværende) skriver så må jeg bruke en "uoriginal" profil for å få et meget bra resultat. Kommer nok til å gå videre til Ilford Gold Fiber Silk hvis Canson-papiret er oppbrukt før jeg skifter skriver. Men det er ingen tvil om at Canson-papiret og da utfra din erfaring med likheten med Ilford GFS så blir nok det også et godt papir. Endret 9. mai 2013 av polljen Lenke til kommentar
tow Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Noen som kan anbefale stoff til å skrive ut på, som blir mykt nok til å bruke til puter og andre ting som ikke nødvendigvis blir hengende flatt på veggen? Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Problemer er det vel med de fleste skrivere. Prisforskjellen opp til nærmeste Canonskriver blir for meg med mitt bruk "bortkastede" penger. Jeg har hatt mange fotoskrivere i min tid, dog flest canon, men og 2 epson og hp. Uten tvil føler jeg at canons printere er mer samarbeidsvillige og leverer utskrifter som matcher uten det mørkemannsproblemet 3880'n har. Kvaliteten på utskriftene fra canon står heller ikke tilbake fra noe fra epson. 3880'n ser på papiret mindre ut en den er, den er stor den og, tung og med alle luker osv åpne tar den sannelig god plass. Prisene i dag vet jeg ikke, men da jeg kjøpte min 3880 lå prisen på canons utgave omtrent på samme nivå, dog kom stativet i tillegg tror jeg. Men noe må jo printeren stå på. Matte papir gjør seg godt i kjøperamme hvor blankt glass pleier å være standarden, jeg synes det blir for mye speileffekt når både papiret og glasset skinner i sammen. Men landskap i farger gjør seg best på blankt papir - ellers er det mye som blir bra på matt, nesten alle sort/hvitt mm samt portretter. Men det er selvfølgelig en smakssak. Tor Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 (endret) Jeg kjører på Epson R2000; sRGB fargeflyt heile veien og bruker ICC profiler til det papiret jeg kjøper. Vil også si at papiret har kanskje mer enn 50% å si, 25% er ICC profiler og 15% er kamera og 10% printeren. Men da snakker vi printer, skjerm, kamera og alt på ett hvis nivå (dvs proff). Papiret er bare så sykt undervurdert... Jeg har også til gode å oppleve at fargestyring gjennom printer gir bedre resultat enn fargestyring gjennom Photoshop og originale fargeprofiler. Endret 10. mai 2013 av GCardinal Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Problemer er det vel med de fleste skrivere. Når jeg kjøpte skriver så gjorde jeg litt research på forum og tester. Mitt distinkte inntrykk er at Epson A3+ og større egner seg best for de som skriver ut mye og ofte, mens Canon fungerer for de som skriver ut lite og skjelden. Jeg gikk for Canon og skriveren står ubrukt i lange perioder uten at jeg har vært plaget av "clogging". -k Lenke til kommentar
polljen Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Jeg har hatt mange fotoskrivere i min tid, dog flest canon, men og 2 epson og hp. Uten tvil føler jeg at canons printere er mer samarbeidsvillige og leverer utskrifter som matcher uten det mørkemannsproblemet 3880'n har. Kvaliteten på utskriftene fra canon står heller ikke tilbake fra noe fra epson. 3880'n ser på papiret mindre ut en den er, den er stor den og, tung og med alle luker osv åpne tar den sannelig god plass. Prisene i dag vet jeg ikke, men da jeg kjøpte min 3880 lå prisen på canons utgave omtrent på samme nivå, dog kom stativet i tillegg tror jeg. Men noe må jo printeren stå på. Matte papir gjør seg godt i kjøperamme hvor blankt glass pleier å være standarden, jeg synes det blir for mye speileffekt når både papiret og glasset skinner i sammen. Men landskap i farger gjør seg best på blankt papir - ellers er det mye som blir bra på matt, nesten alle sort/hvitt mm samt portretter. Men det er selvfølgelig en smakssak. Tor "Mørkemannsproblemet" hadde jeg inntil jeg invisterte i IPS-skjerm og kalibrator. Utskrifter som jeg nå gjør på min Epson 1400 (A3+) skaper ingen problemer i så henseende. Størrelse. Jeg er klar over at 3880 er større enn min nåværende, men slik mitt boområder er "kalibrert" nå så passer den bedre inn enn en enda større skriver på stativ. Når det gjelder pris så bikker 3880 akkurat under 10.000. Når det gjelder den Canonskriveren som er alternativet (IPF5100) så ligger den til knapt 15000 hos dustinhome. Denne tror jeg er uten fotostand så det tilkommer sannsynligvis minst 1500 kr til ved dette alternativet. Papir er en smakssak og noe jeg forsker på. Glossy har jeg, men det blir mest brukt til "forbruksutskrifter". Det jeg bruker mest ellers er papirer med en svak glans (satin) og det er her jeg "forsker" mest på å finne det rette papiret for meg. Matt papir ble jeg skeptisk til for noen år tilbake, men jeg har testet slike og er ikke like skeptisk lenger. Glass er for meg den verste delen når det gjelder reflekser, og jeg har tenkt å prøve diverse alternativer der jeg slipper glass. Det er viktig å presisere at når jeg vurderer pris på printer, papirtyper eller bruk/ikke bruk av glass så skriver jeg de fleste bilder ut til meg selv og min nærmeste omgangskrets. Det å gå opp fra A3 til A2 skyldes i all hovedsak utskrifter til eget bruk. Rent økonomisk så burde jeg nok kun satset på bruk av fotolab, men jeg blir mest tilfreds når jeg kan drive med det selv. Og med en prisforskjell på minimum 6000 kr på de to alternativene så klarer jeg ikke å se at Canonskriveren er verdt det til min bruk. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Når jeg kjøpte skriver så gjorde jeg litt research på forum og tester. Mitt distinkte inntrykk er at Epson A3+ og større egner seg best for de som skriver ut mye og ofte, mens Canon fungerer for de som skriver ut lite og skjelden. Jeg gikk for Canon og skriveren står ubrukt i lange perioder uten at jeg har vært plaget av "clogging". -k Det er svært variert hvor mye min Epson 1400 blir brukt, den kan i perioder står urørt over et periode på kanskje et par måneder, for så å bli "hardkjørt" i andre perioder. Men selv med langer "hvileperioder" så har jeg aldri hatt noen problemer med patroner/dyser de vel tre årene jeg har hatt den. Jeg bruker den kun til fotoutskrifter, vanlige utskrifter går på en "billigskriver" Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Vær oppmerksom på sommersalg hos FotoVideo neste uke, mye bra tilbud på printere og papir: Se side 17 http://issuu.com/fotovideonorway/docs/sommerfestkatalog_final Lenke til kommentar
Marantz Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 (endret) Jeg var skikkelig heldig idag. Hadde bestilt 6 stk 30x30 glass refleksfritt fra en glassmester, til å bruke i noen billige rammer kjøpt på europris. Han hadde museumsglass til overs, og jeg fikk dette til samme pris. Sinnsykt stor forskjell fra standardglass. Følger mange tips herfra: http://photo.tutsplu...raming-a-photo/ Endret 25. juni 2013 av Marantz Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Veldig interessant artikkel hos The Luminous Landscape om hvordan man får best mulig tonalitet, høylys og skygger i print - hvordan man kalibrerer og justerer til forskjellige papirtyper og annet. http://www.luminous-landscape.com/tutorials/beyond_calibration_2.shtml Anbefalt lesning for de som vil ha mest mulig av utskriftene sine! Lenke til kommentar
tkorsvold Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 (endret) Veldig interessant tråd dette. Har selv investert i en Epson 4900, det var for to år siden. Flyttet rett etterpå (kjøpte hus), og oppussing, flytting, jobb og unger har tatt bortimot all tid etterpå. Skriveren står fortsatt med starterblekket og har knapt printet noe som helst... Men nå skal det bli andre boller, kjøpte akkurat et komplett nytt blekksett (11 patroner a 200ml, det skulle faktisk bli heidundrende 2,2 liter med blekk). Nå skal det printes! Har et spørsmål: jeg ønsker å bruke ikea sine 70x100 rammer, men passepartoutene som følger med er 49cm i bredden. Jeg kan maks printe 43cm i bredden, så trenger litt større passepartouter. Noen som vet hvordan jeg kan løse dette? Må jeg lage egne passepartouter? Endret 15. juli 2013 av tkorsvold Lenke til kommentar
StoltHD Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 (endret) Veldig interessant tråd dette. Har selv investert i en Epson 4900, det var for to år siden. Flyttet rett etterpå (kjøpte hus), og oppussing, flytting, jobb og unger har tatt bortimot all tid etterpå. Skriveren står fortsatt med starterblekket og har knapt printet noe som helst... Men nå skal det bli andre boller, kjøpte akkurat et komplett nytt blekksett (11 patroner a 200ml, det skulle faktisk bli heidundrende 2,2 liter med blekk). Nå skal det printes! Har et spørsmål: jeg ønsker å bruke ikea sine 70x100 rammer, men passepartoutene som følger med er 49cm i bredden. Jeg kan maks printe 43cm i bredden, så trenger litt større passepartouter. Noen som vet hvordan jeg kan løse dette? Må jeg lage egne passepartouter? Du kan få en rammemaker til å skjære passpartout med riktig lysåpning til deg, dette koster litt men ikke allverdens ... også får du jo skjært ut i eksakt format ... om du f.eks. skriver ut kvadratisk eller "litt" panorama ... Endret 22. juli 2013 av StoltHD Lenke til kommentar
sjokolademousse Skrevet 7. september 2013 Del Skrevet 7. september 2013 Tja, må si meg fornøyd med "online fremkallingstjeneste" for storformat på veggen. For et par hundrelapper får jeg mine egne bilder "trykket" på skikkelig fotopapir av en maskin til 1,5mill. Det var når jeg var på nippet til å handle egen skriver, og egentlig klar til å bruke alt for mye penger at valget ble å prøve fotolabens tjeneste. Angrer ikke et sekund - penger(mye penger) spart, men uansett lykke til med investeringene i maskinvare og ikke minst "fargestoff"... Hvilke fremkallingstjenester er å anbefale? Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 (endret) Grei artikkel: 11 photo printing mistakes every photographer makes (and how to fix them) Endret 2. januar 2014 av kjelldell Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 (endret) Jeg var skikkelig heldig idag. Hadde bestilt 6 stk 30x30 glass refleksfritt fra en glassmester, til å bruke i noen billige rammer kjøpt på europris. Han hadde museumsglass til overs, og jeg fikk dette til samme pris. Er dette en leverandør du vil dele med oss, eller vil du helst ha ham for deg selv? :-) Jeg har fått quote på 550,- per stykk for 50x70cm TruVue UltraVue glass fra Det Gyldne Snitt. Museumsglass er nok enda dyrere (UltraVue har mindre UV-beskyttelse). -k Endret 2. januar 2014 av knutinh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå