Gå til innhold

Utskrift av egne bilder-tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg slenger meg med på denne interessante tråden. Aldri har det vel blitt tatt flere bilder hver dag enn det gjøres nå, men færre og færre tar bildene sine ut på papir ser det ut til. Det er jo selvsagt helt greit det, men jeg synes det er flott å se gode bilder på papir. Fint papir. Bilder på en harddisk har for meg begrenset verdi.

 

Mitt ståsted må sies å være på spedbarnsstadiet når det gjelder utskrifter, men jeg lærer noe nytt hver gang jeg printer. Mitt favorittpapir så langt er Hahnemuhle Photo Rag. Jeg digger den matte overflaten, og den fine og glatte strukturen i dette papiret.

 

Når det gjelder passepartout, så har jeg nesten helt kutte ut dette. Jeg printer heller bildet på papiret med den hvitkanten jeg synes passer.

 

Jeg er nysgjerrig på Canson. Noen som vet om en butikk på sentrale østlandet som har et godt utvalg? Jeg bor i Hurum.

Ja, å få bildene ut på papir ser langt bedre ut enn å betrakte dem på skjermen :)

 

Jeg kjøpte Canson Photo Rag for litt siden og dette ble litt for matt for min smak. Papiret fremstår som "melkekartong" med litt struktur. Absolutt null gjennskinn.

 

SÅ hvis noen ønser å kjøpe 23stk. Canson Photo Rag 310gsm i orginal kartong så gi beskjed :)

 

Paspartout er kjekt på større utskrifter som feks. 40x40 der A3+ ikke dekker hele bildeflaten. Da kan pasparturen dekke over der bildet tar slutt. Ellers så gjør jo paspartouren at ikke glasset kommer helt innpå selve bildet, men lager litt luft i mellom.

 

Men ellers så liker jeg godt selv og bruke selve arket som passpartout også :)

Lenke til kommentar

Canson Rag Photographique passer meg helt ypperlig, på rundt 50-60% av materialet mitt, hvor jeg ikke ønsker noen glossy finish. Noe som er relativt ofte. Synes kanskje sammenligningen din med melkekartong i mine øyne var litt på jordet, da jeg personlig synes bildene får en egen dimensjon med papiret. Det kan brukes på alt fra portretter i farge til s/h landskap.

Nuvel, nok om min misjonering for dette papiret. Her er det smak og behag som gjelder såklart.

Vurderer å kjøpe inn noe Ilford for å teste, men henger uansett ett stykke etter på utskriftene mine nå for tiden.

Lenke til kommentar

Canson Rag Photographique passer meg helt ypperlig, på rundt 50-60% av materialet mitt, hvor jeg ikke ønsker noen glossy finish. Noe som er relativt ofte. Synes kanskje sammenligningen din med melkekartong i mine øyne var litt på jordet, da jeg personlig synes bildene får en egen dimensjon med papiret. Det kan brukes på alt fra portretter i farge til s/h landskap.

Nuvel, nok om min misjonering for dette papiret. Her er det smak og behag som gjelder såklart.

Vurderer å kjøpe inn noe Ilford for å teste, men henger uansett ett stykke etter på utskriftene mine nå for tiden.

Bare sån for å rette opp i en muligens missforståelse:

 

Når jeg skrev "melkekartong" så mente jeg ikke dette negativt på noe måte. Jeg mentebare at papiret minte meg om slik papp av det jeg kunne finne å sammenligne med som beskriver det best.

 

Det er som du sier smak og behag og noen ganger liker jeg bilder printet på dette papiret, men i mine øyne blir det litt sært. Jeg er heller ikke noe glad i super glossy papir. Jeg liker nok noe som er midt i mellom og gjerne noe som heller mer mot matt enn glossy.

 

Matt papir kan så absolutt være veldig flott, men som du sier, dette er smak og behag :)

Lenke til kommentar

Helt klart, men det er nesten så jeg lurer på om du har prøvd papiret med 'feil' bilder, om du skjønner hva jeg mener. F.eks. dette bildet skinner virkelig på Canson Rag, og selv om det har en matt finish så skinner det av fargene.

 

Edit: Høres kanskje litt negativt ut med feil bilder, men jeg håper du skjønner hva jeg mener her ;)

Endret av egilh
Lenke til kommentar

Det hele koker nok ned til smak og behag og hvilket uttrykk man vil gi bildene. Så dette er like umulig å diskutere som hvilken bil man liker best :)

 

Jeg har forståelse for at folk liker matt papir av den typen, men selv så er jeg ikke helt "der" desverre :)

Lenke til kommentar

Canson Rag Photographique passer meg helt ypperlig, på rundt 50-60% av materialet mitt, hvor jeg ikke ønsker noen glossy finish. Noe som er relativt ofte. Synes kanskje sammenligningen din med melkekartong i mine øyne var litt på jordet, da jeg personlig synes bildene får en egen dimensjon med papiret. Det kan brukes på alt fra portretter i farge til s/h landskap.

Nuvel, nok om min misjonering for dette papiret. Her er det smak og behag som gjelder såklart.

Vurderer å kjøpe inn noe Ilford for å teste, men henger uansett ett stykke etter på utskriftene mine nå for tiden.

Jeg kjøpte en sånn "discovery pack" for å få prøvd litt forskjellig til en rimelig penge.

 

http://fotovideo.no/Produkter/Skrivere--and--rekvisita/Papir/Canson/Canson-Infinity-Photo-Discovery-Pack-A4---11-ark-123530-p0000133593.aspx

 

Pakken inneholder 1 ark av hver:

Platine Fiber Rag 310g

Baryta Photographique 310g

Photo HighGloss Premium RC 315g

PhotoGloss Premium RC 270g

PhotoSatin Premium RC 270g

Rag Photographique 310g

Rag Photographique 210g

Rag Photographique DUO 220g

Edition Etching Rag 310g

B F K Rives 310g

PhotoArt HD Canvas 400g

 

"PhotoArt HD Canvas 400g" er interessant, men neppe helt min greie.

 

"PhotoSatin Premium RC 270g" passer meg bra.

 

-k

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en sånn "discovery pack" for å få prøvd litt forskjellig til en rimelig penge.

 

http://fotovideo.no/...0000133593.aspx

 

Pakken inneholder 1 ark av hver:

Platine Fiber Rag 310g

Baryta Photographique 310g

Photo HighGloss Premium RC 315g

PhotoGloss Premium RC 270g

PhotoSatin Premium RC 270g

Rag Photographique 310g

Rag Photographique 210g

Rag Photographique DUO 220g

Edition Etching Rag 310g

B F K Rives 310g

PhotoArt HD Canvas 400g

 

"PhotoArt HD Canvas 400g" er interessant, men neppe helt min greie.

 

"PhotoSatin Premium RC 270g" passer meg bra.

 

-k

Jeg tror ærlig talt at de fleste kjente papirprodusenter leverer mye likt med tanke på kvalitet og overflate på papirene. Et av fotopapirene man får kjøpt fra Canon er laget av Hahnemuhle. (Står på esken)

 

Canson Baryta Photographique 310gsm er identisk med Ilford Gold Fiber Silk 310gsm. Man klarer ikke å skille disse to arkene fra hverandre.

 

Så i mine øyne så er det viktigst å velge den produsenten med de mest korrekte papirprofilene og den mest oversiktlige nettsiden. At papiret er lett og få tak i er også vesentlig synes jeg.

 

Men EN ting synes jeg ALLE som skriver ut på A3+ bør ha, og det er en papirkutter som klarer og kutte papiret rett.

 

Denne fra Clas'ern er helt super og koster bare 399,- (A3). Nei, du trenger ikke A3+ kutter. Man bare kutter kortsidene først, og da går langsidene som en lek. :)

http://www.clasohlson.com/no/Papirskj%C3%A6rer/Pr382095000

Lenke til kommentar

Det er en meget interessant debatt dere har hatt om papirtyper. Jeg har selv hatt A3+ i mange år, først en HP og nå de siste årene en Epson, men når det gjelder papir så har jeg holdt meg til "originalpapir" i forskjellige varianter. Jeg har vært litt "feig" og ikke turt meg ut på å teste diverse papirtyper, men etter å ha fulgt dere her på tråden så er jeg nå på vei til å utvide horisonten litt. Forhåpentligvis så har jeg også oppgradert til A2+ i løpet av året.

 

Når det gjelder rammer så har jeg til privatbruk holdt meg til "økonomitypen", og for det meste så fungerer det.

Når jeg etterhvert blir litt mer kjent med "bedre" papirtyper og ikke minst hvis jeg får i hus en A2+ skriver, så ser jeg for meg at det kan bli bilder i litt mer "uvanlige" format (f.eks. panorama), og da vurderer jeg å "snekre" sammen egne rammer. Med og/eller uten glass.

 

Så jeg håper at det er noen av dere som allerede har erfaring med rammeselvbygg og kan tipse meg om steder der jeg eventuelt kan kjøpe "halvfabrikata". P.g.a. av min beliggenhet geografisk så bør det være salgsteder som har nettbutikk. Tips om gode steder for glass/plexi taes også gjerne i mot.

 

Jeg har også lest litt om Kapafix og liknende produkter, og kunne tenkt meg å teste dette, men de stedene jeg finner på nettet selger kun pakkevis. Jeg skulle gjerne fått testet litt på enkeltplater før jeg eventuelt bruker et større beløp på noe som kanskje ikke fungerer for meg. Tips om steder som selger i mindre kvanta ønskes også.

 

Andre tips og linker som dere måtte mene kan være nyttig for meg vil jeg også gjerne ha.

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar

...

 

Takk for mye god lesning ... har selv en canon ipf5000 og en eldre dell 30 tommer, bruker spyder3 studio til fargeprofiler av både papir og skjerm, lar denne også måle tilgjengelig lys og jeg må si at det å se på skjermen før og etter kalibrering er som natt og dag, i utgangspunktet så er denne skjermen altfor "varm" i fargene, men veldig behagelig, så det er en tilvending å jobbe med en korrekt skjerm ... den blir jo nesten blå i forhold ... hehe

 

Jeg har lest dine vurderinger av papir med stor interesse, jeg er også på jakt etter ett "matt" papir med "litt" glans ... har en del bilder av bymiljøer med gamle tredører som har denne spesielle refleksen fra lett overskyet dagslys ... på baryttpapir fra kjemikalietiden så kom denne glansen helt fabelaktig godt frem, men med printer så har jeg ikke ennå funnet det riktige papiret ...

og med tanke på at ett komplett patronoppsett for printeren fort nærmer seg 7500 kroner, så er det greit å lese seg frem litt ...

 

Jeg ser du også har funnet ut at Canon har "gjemt bort" hvor man slår av fargestyring i driveren ... dette burde jo vært en STOR knapp midt på første side .... (man kan jo ønske).

 

Jeg for min del vurderer å se på RIP for utskrift, men programvaren er fremdeles ekstremt dyr ... vet at det finnes ett alternativ for Linux som er gratis og open Source, men da må jeg sette meg inn i ett nytt OS i tillegg ...

Jeg også skriver stort sett ut fra LR, men har brukt Caonons 16-bit plugin fra PS noen ganger og ser en ørliten forskjell på enkelte utskrifter i forhold til tidligere versjoner av LR spesielt da på S/H, men i senere tid så har det stort sett bare blitt LR.

 

 

Jeg har også begynt å bruke gamle rammer jeg finner rundt omkring til en del av mine sort/hvitt bilder, spesielt de jeg sepiatoner og som har litt grov struktur ... Disse kommer ofte fra film og skannet med coolscan 5000 via Vuescan ... det fine med LR er jo at LR også leser "RAW" filene både fra Nikon Scan og VueScan ... Jeg har rundt 70000 filer i arkivet mitt nå og LR takler det ganske så bra ... men jeg tror jeg fremdeles har rundt 30000 negativer som skal skannes for å få "hele" arkivet digitalt ... (joda, burde jo bare skanne de jeg vil ha, men er så enkelt å likegreit skanne hele remsa, eller der jeg ikke har klippet, hele rullen med en gang ... lagring er jo billig og 140MB pr fil er vel ingenting i dag... hehe)

Skulle bare hatt mer tid, vil jo gjerne fotografere, skrive ut, skanne, skrive ut, og så kommer det jo gjerne litt redigering også da ...

 

Men du har inspirert meg med denne tråden, håper det vil være flere innlegg her etter hvert ...

 

Takk.

Endret av StoltHD
Lenke til kommentar

Jeg sitter her og prøver å sette meg inn i bruken av ICC-profiler med en Epson 1400 og LR/PS, og frustrasjonen holder på ta overhånd.

Det er godt mulig at jeg har gjort alt rett, men dokumentasjonen/rettledningen på nettet klarer ikke helt å "fungere" sammen med mitt hode :nei:

 

Problemet mitt er egentlig å forstå Epson sin dialogboks/egenskaper.

Installering av ICC-profiler går greit og de legger seg der de skal og i PS så stiller jeg Color Handling til Photoshop Manages Colors (har forsåvidt ingenting med ICC å gjøre). Printer Profile stilles til papirtypens ICC-profil.

I LR4 velger jeg papirprofilen under Color Management/Profile. Valget Perceptual eller Relative står på Perceptual, men jeg vet egentlig ikke hva de betyr? Finner ikke noen sted å velge at LR skal styre farger slik som i PS, finnes det?

 

Så til mitt store hodebry som er likt uansett software. I PageSetup/sideoppsett/Egenskaper så har jeg alltid valgt hvilket Epson-papir jeg skal bruke. Her står det selvsagt kun Epsonvarianter. Så jeg velger den som er nærmest samt beste foto, men trenger jeg egentlig å velge noe her? For når jeg går inn i avansert så har jeg fått inntrykk av at jeg "slår av" Epson sine justeringer når jeg velger ICM og setter hake på "Av (ingen fargejusteringer)", samt fjerner eventuelle haker på dialogboksens venstreside.

 

Jeg håper at en erfaren Epson.bruker kan fortelle meg om jeg er totalt på bærtur eller om jeg er i rette området. Andre råd vedrørende bruk av "uorginalt" (dvs non-epson) papir tas også imot.

Lenke til kommentar

Legger ut denne linken i denne tråden for 3.gang ellerno' jeg. :)

 

Printing fra Lightroom med PC

 

På samme sida får man tips om printing fra PS, og med Mac om man har det.

Takk for den Ratleto.

 

Gjennom ettermiddag/kveld så har jeg endelig klart å få forståelse for hva jeg gjør i LR/PS. Det er Epson-boksen som ikke ville inn i hodet mitt, men jeg tror jeg har en viss forståelse nå selv om jeg misliker at det ikke skal kunne være mulig å legge Non-Epsondefinisjoner inn i Epson-boksens mediatype :)

Lenke til kommentar

Velkommen i klubben - epson har noe å lære der av andre. Men se om du finner noe på nettet tilpasset din printer (jeg har 3880).

 

Tor

Tror jeg har løst det meste med utskrifter. 3880 "sikler" jeg etter, er nok i hus i løpet av sommeren.

Lenke til kommentar

Jeg har nå mottatt diverse papir som jeg har testet med både gode og dårlige resultat.

 

Alle utskrifter er gjort med Lightroom 4. Skriver Epson 1400 (A3-printer). Alle Papir størrelse A4.

To bilder på arket det ene i farger det andre i svart/hvitt.

 

Epson Premium Semigloss, som har vært mitt foretrukne papir hittil. I LR er profilen "managed by printer" brukt. I skriver-setup er normale innstillinger valgt. (rett papir, beste Foto) Epson profil styrer resten. Resultat som forventet, stemmer godt overens med det som vises på skjerm.

 

Ved utskrift av de neste papirene var følgende innstillinger gjort i LR. Profiler er endret til det aktuelle papiret som brukes. Profilene er hentet fra produsentenes nettsider og det er dobbelsjekket at rette profiler er lastet ned. I skriver-setup er Epson Premium Semigloss valgt, med unntak av Glossy-papiret der Premium Glossy er valgt. Under Fargebehandling så er ICM valgt. Det er haket av for Ingen Fargejustering. Alle andre haker er fjernet. Dette burde fjerne skriverens "påvirkning" på utskriftene.

 

Ilford Galerie Smooth Gloss (Glossy papir blir ikke brukt til vanlig, men kjøpte dette p.g.a. god pris. Greit å liggende)

Blir for glossy, men jeg er meget godt fornøyd med fargene og det stemmer godt overens med skjermbilde.

 

Ilford Galerie Smooth Pearl.

Et godt papir. Akseptabel "Gloss" i papiret . Fine farger. Stemmer svært godt overens med skjermbilde. Min favoritt i dagens test

 

Canson Baryta Photographique (EDIT! se neders i posten)

Det var egentlig Ilford Galerie Prestige GOLD FB SILK jeg skulle bestille, men det ligger som bestillingsvare hos Interfoto, og siden jeg har fått et inntrykk av at disse to papirene er svært like så gikk jeg for Canson sitt papir.

 

Her gikk det ganske enkelt til "helvete". Finishen på papiret liker jeg. At det er litt stivere liker jeg også. Fargene derimot er katastrofe.

Fargebildet virker blasst, men det vil det kanskje være i et litt mattere papir. Svart/hvitt-bildet har et blå/grønt "skjær" over seg, ikke de fine gråfargene som de andre papirene har.

Som fargebilde brukte jeg dette bildet (fra Aprilfesten), og der de andre papirene viser en fin lilla-aktig bakgrunn så er den betydelig mer blå her. I tillegg så er det et blåaktig fargestikk i tuppen på mange av støvbærerne som ikke finnes på orginalbildet eller på de andre utskriftene.

 

Hva problemet er forstår jeg ikke, men jeg må ha som utgangspunkt at det er jeg som gjør noe feil siden "feilen" er så stor.

Icc-profilen hos Canson blir linket fra en PDF-fil, der jeg finner rett profil i kryssningspunktet mellom Papirtype og Skrivermodell. Filen jeg laster ned heter cifa_1400_baryta319.icc, så det tyder på at profilen er rett.

 

Hvis noen har en ide om hvor feilen er fra min side, eller en kommentar om papirets egenskaper så tas det gjerne i mot. Kanskje jeg bare har "misforstått" hva papiret brukes til og har feil forventninger. Det er ikke hyggelig å få et så dårlig resultat av et papir som er såpass dyrere enn de andre jeg har brukt.

 

EDIT! Papiret er visst "Optimised for pigmented inks", og min skriver bruker "dye". Er det her jeg har gjort feilen, med å bestille et papir som ikke fungerer med "dye"? Dere som også bruker dette papiret er blekket deres pigment eller dye?

 

EDIT! Gjorde et nytt forsøk med Canson-papiret. Valgte her å ta sjansen på å bruke profilen til Ilford Smooth Pearl. Ellers samme innstillinger. Resultat: Meget meget bedre :) . Jeg liker det jeg ser, men forstår fremdeles ikke hvorfor "orginal-profil" ikke stemmer. Skal reinstallere profil senere og prøve på nytt.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...