Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Eksamen V13] REA3022 Matematikk R1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når t er uendelig fikk jeg at akselerasjonsvektoren er -1/2, men tror det er feil. Jeg ganget med 1/t^2 oppe og nede.

Hva fikk dere?

Fikk [0, uendelig], men usikker på om det er riktig.. jeg byttet bare ut t med uendelig. At x er 0 er uansett riktig, for hvis man ser på grafen går den bare rett opp når t blir større, og akselererer ikke i x-retningen. :)

Endret av mellamo
Lenke til kommentar

Fikk at akselerasjonsvektoren var [0,2] når t gikk mot uendelig. Altså konstant 2 i positiv y-retning

Hvordan fikk du 2? Hvis ikke jeg husker helt feil var a(t) = [1/t^2 , 2t], og hvis t går mot uendelig så går jo 2t mot uendelig også :s

Antall svarte kuler var 3 eller 10, men det fant jeg ut først etter at jeg hadde levert, for jeg rakk akkurat ikke å endre fortegnsfeilen jeg fikk der :((( Men regner med at jeg får en del poeng med tanke på at utregningen var riktig.

Endret av mellamo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akuratt det samme som i oppgave a og b. Bare at man setter antall svarte baller som ukjent. Isteden vet du at sannsynligheten er 0,5 = 50%. Altså får du en 2.gradslikning. Der svaret skal bli 3 eller 10

Skjønner ikke hvordan en finner ut hvor mange svarte en måtte ha for at sannsynligheten skulle bli lik for A og B...!

D
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan en finner ut hvor mange svarte en måtte ha for at sannsynligheten skulle bli lik for A og B...!

Jeg lagde hvertfall en likning for det. Et ganske hårete uttrykk, for å si det mildt.

Plotta dette inn i Microsoft Mathematics. Fremgangsmåte var ikke oppgitt, så dette var da lov. Er ikke sikker på at det ble riktig, hadde ikke tid til å sjekke om det funka.

post-194735-0-53574700-1369837169_thumb.png

Lenke til kommentar

Jeg fikk også 3 eller 10. Kan ikke beskrive hvor fornøyd jeg var da jeg kom frem til to fine tall som 3 og 10.

Akselerasjonsvektoren var vel [-1/t^2 , 2] uavhengig av hva t måtte være forblir ykoordinaten 2

Jeg må ha glemt å derivere 2t fra fartsvektor til akselerasjon! tror dere man kan få 6'er med 2 feil?

Lenke til kommentar

Jeg må ha glemt å derivere 2t fra fartsvektor til akselerasjon! tror dere man kan få 6'er med 2 feil?

Det er jo meget uheldig, tatt i betraktning at den riktige akselerasjonsvektoren sto oppgitt :hm:

Rent poengmessig skal vel 2 feil utgjøre kanskje 4 poeng man ikke får, så det skal vel holde hardt å få sekser da. Vet jo ikke noe om totalen, men kan jo hende helhetsinntrykket redder deg :)

Lenke til kommentar

Jeg lagde hvertfall en likning for det. Et ganske hårete uttrykk, for å si det mildt.

Plotta dette inn i Microsoft Mathematics. Fremgangsmåte var ikke oppgitt, så dette var da lov. Er ikke sikker på at det ble riktig, hadde ikke tid til å sjekke om det funka.

Fikk også et ganske stygt uttrykk som ikke rullet på tunga.

Satte:

P(A) = P(B) og satte inn x (antall svarte kuler) i uttrykkene man fikk fra de første sannsynlighetsoppgavene. Ser at likningen min ble helt lik din.

Endret av petsin2911
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...