Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Eksamen V13] REA3022 Matematikk R1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som kommer til å løse hele eksamen og gi oss en fasit etterhvert? Fint om vedkommende ville postet det her på forumet ;)

 

Følg med på matematikk.net

Der legger de ut så fort de gidder (Som pleier å være ganske fort!). Eksamen ligger allerede ute :)

Endret av o-l-a-v
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det kommer jeg til å bli trukket en plass mellom 13 og 15-16 poeng. Jeg har kun 2 poeng feil på del 1, den forbaskede kontinuerlig/derivert tegningen. Men på del 2 samler jeg sammen en del feil til sammen.

 

Kan det holde til 5'eren, hvor pleier grensen og gå, trekker de som oftest opp i 5 hvis en har 45 poeng?

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det kommer jeg til å bli trukket en plass mellom 13 og 15-16 poeng. Jeg har kun 2 poeng feil på del 1, den forbaskede kontinuerlig/derivert tegningen. Men på del 2 samler jeg sammen en del feil til sammen.

 

Kan det holde til 5'eren, hvor pleier grensen og gå, trekker de som oftest opp i 5 hvis en har 45 poeng?

 

tror 6er er 56/60 poeng.. og 5er 45/60.. kan hende du får 5 om du har en bra innføring.

Lenke til kommentar

Noen som vet om jeg kommer til å bestå? Svarte på 6 av 8 oppgaver på første del, og 3 av 6 oppgaver på del 2. Har regnet meg frem til ca 24 poeng i beste fall, 12-15 poeng et sted i verste fall. Da har jeg beregnet bare oppgavene hvor jeg har riktig eller nesten helt rett. Men jeg svarte ikke noe kjempeutfyllende....

Endret av Jegsliter
Lenke til kommentar

Er oppgaveheftet noe sted å finne på nett?

 

Og når sensur faller i siste halvdel av Juni; hvor finner jeg karakteren min?

 

Fant begge deler. Da stiller jeg nytt spørsmål. Er det 12 poeng som må til for en 2? Matte er et fag jeg måtte ta opp for å kunne velge programmering på skolen jeg går på nå. Så startet å lese litt i siste liten.

 

Og hvordan er det med poeng for riktig fremgangsmåte, men feil utregning? Eksempelvis på del 1, oppgave 3. Der utførte jeg polynomdivisjon. Endte opp med å dele funksjonen på (x-1), og fikk følgende:

 

xRLDPFf.png

 

Ut i fra fasiten å dømme, var dette korrekt. Jeg gjorde derimot tydeligvis en utregningsfeil når jeg skulle faktorisere annengradsuttrykket med abc-formelen. Endte derfor opp med:

 

UuPrxtA.png

 

Når jeg da skulle løse ulikheten fikk jeg at P(x)

 

XJsCRHd.png når dVfqamD.png

Som forsåvidt er riktig for uttrykket jeg endte opp med. Får kan jeg regne med å få delpoeng for å løse ulikheten av en funksjon som er annerledes enn den man skulle ende opp med? Viser jo at jeg kan løse en ulikhet - men gjorde det med feil funksjonsuttrykk, grunnet feil når jeg faktoriserte annengradsuttrykket.

 

..og teller alle deloppgaver likt?

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar

Fikk på siste oppgave at x=100. Valgte først å løse opp parantesen rundt brøken slik at både teller og nevner får samme eksponent; lg x (var det vel?). Deretter deler jeg på n^2 på begge sider. Da har jeg at:

 

x^2 / n^2 = x^lg x / n^lg x

 

Det vil si at lg x = 2, og x = 100 :)

 

Noen andre som kom fram til det samme?

Lenke til kommentar

x = 100 er en av løsningene. Den andre er x = n. Vi har nemlig at chart?cht=tx&chl=\left(\frac{x}{n}\right)^{\lg x} = \left(\frac{x}{n}\right)^2. Da må, som du sier, eksponentene være like (siden grunntallene er like), noe som gir x = 100. Men, vi kan også ha at grunntallene er 1, for da vil jo potensene bli like uansett hva eksponentene er. Vi ser at det er tilfelle når x = n, siden vi da får chart?cht=tx&chl=\frac{n}{n} på hver side.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...