Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vært våken 43 timer og inntatt store mengder koffein

Cooky

Anbefalte innlegg

Jeg sto opp igår klokken 11:00- tiden, la meg klokken 02:00 om natten, inntok 600 mg koffein ved sengetid, sovnet, våknet og sto opp igjen klokken 05:00 samme natt.

Har ikke sovet siden men inntok 200 mg mer klokken 10:00 idag tidlig + at jeg har inntatt litt rundt 12-14 mg Rivotril fordelt på de siste 12 timene (jeg har litt halveis toleranse for 12 mg, dersom den blir fordelt utover dagen).

- Når er koffeinet ute av kroppen, og når kan jeg forvente å bli så trøtt at jeg kan legge meg til å sove igjen?

- Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva du kan gjøre? Slutte å ta så innmari mye koffein.

Koffein har en halveringstid på rundt 4 timer, så forutsatt at du kun tok kl. 02.00 og 10.00 så hadde du kl. 10.00 ca 150 mg igjen i kroppen, pluss 200 mg nye = 350 mg kl. 10. 175 mg kl. 14, og 80-noe mg. kl. 18. Du bør snart klare å sove igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva du kan gjøre? Slutte å ta så innmari mye koffein.

Koffein har en halveringstid på rundt 4 timer, så forutsatt at du kun tok kl. 02.00 og 10.00 så hadde du kl. 10.00 ca 150 mg igjen i kroppen, pluss 200 mg nye = 350 mg kl. 10. 175 mg kl. 14, og 80-noe mg. kl. 18. Du bør snart klare å sove igjen.

Da har jeg i så fall missforstått dette med halveringstider på medikamenter fullstendig.

- Er det ikke slik at dersom halveringstiden på koffein er 4 timer, som jo den er ifølge den norske wikipedia, og jeg inntok 600 mg klokken 02:00 og 200 mg klokken 10:00 at de 600 mg'ene jeg tok 02:00 ville ikke lenger hatt noen som helst effekt lenger og vært ute av blodet klokken 10:00, og at de 200 mg'ene jeg tok klokken 10:00 ville hatt absolutt null effekt og vært ute av blodet klokken 18:00?

Eller er det noe jeg har missforstått, siden du sier at det ville vært rundt 80 mg igjen klokken 18:00?

Samtidig så sier den engelske wikipedia at halveringstiden på koffein er 5 timer og ikke 4, som det står skrevet på den norske.

- Hva er korrekt?

- Hvordan kan jeg finne ut når jeg har absolutt ingen effekt av koffeinet lenger, og at det er ute av blodet?

- Hvilken er rett? Hvilken bør jeg følge? Den engelske eller den norske wikipedia, når det kommer til halveringstider på koffein?

Endret av Cooky
Lenke til kommentar

Kattungen har rett. Halveringstid betyr tiden det tar før halvparten av opprinnelig dose er ute av kroppen. Har du inntatt 600 mg koffein kl 02 vil du 4 timer senere dvs kl 06 fortsatt ha 300 mg koffein i kroppen, 4 timer senere, dvs kl 10 er det da 150 mg koffein igjen i kroppen. Om det er 4 eller 5 timer halveringstid har ikke så mye å si. Norske Felleskatalogen sier ca 4 timer.

Lenke til kommentar

Kattungen har rett. Halveringstid betyr tiden det tar før halvparten av opprinnelig dose er ute av kroppen. Har du inntatt 600 mg koffein kl 02 vil du 4 timer senere dvs kl 06 fortsatt ha 300 mg koffein i kroppen, 4 timer senere, dvs kl 10 er det da 150 mg koffein igjen i kroppen. Om det er 4 eller 5 timer halveringstid har ikke så mye å si. Norske Felleskatalogen sier ca 4 timer.

Så.. hvor mange mg koffein forbrenner/forsvinner i løpet av en time dersom man f.eks har inntatt 200 mg koffeinpiller.

Endret av Cooky
Lenke til kommentar

25mg er et ok estimat (i ditt eksempel), men i praksis er det et dynamisk tall. Kurven vil bli omvendt proporsjonal og gå mot 0 (men aldri nå det). Litt lettere forklart, hvor mer kaffein du inntar, jo mer vil kroppen skille ut (inntil en maksgrense) og med mindre du ikke fylller på med mer, er du tilbake til normalen innen 4-5 halflifes (dvs 16-20timer). (75% vil være ute etter 8-10t)

Er du interesert kan du lese mer på:

http://en.wikipedia....harmacokinetics

Endret av eldavid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

25mg er et ok estimat (i ditt eksempel), men i praksis er det et dynamisk tall. Kurven vil bli omvendt proporsjonal og gå mot 0 (men aldri nå det). Litt lettere forklart, hvor mer kaffein du inntar, jo mer vil kroppen skille ut (inntil en maksgrense) og med mindre du ikke fylller på med mer, er du tilbake til normalen innen 4-5 halflifes (dvs 16-20timer). (75% vil være ute etter 8-10t)

Er du interesert kan du lese mer på:

http://en.wikipedia....harmacokinetics

Såklart er det en kurveform på dette, ikke en direkte synkende graf, men for enkelthets skyld (og sånn at brukeren faktisk skal forstå hva jeg forklarer...) gjorde jeg det på den letteste måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...