Kongeskipet Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 (endret) Nå lurer dere nok på hvorfor jeg skulle ønske å deaktivere lading. Og tenker kanskje at jeg fortsatt tror Litiumbatterier ikke tåler klattlading. Men her skal jeg komme med tre grunner som også gjelder dagens batterier. 1. Litiumbatterier skades av varme. Dersom man skal koble telefonen til skjerm for å spille eller se på film så vil telefonen bli varm av bare det. Og da er det lite gunstig at batteriet skal varmes enda mer av ladinga. 2. Litiumbatterier skades av å være for mye eller for lite ladet over tid. På samme måten som laptopbatterier slites når de bare er tilkoblet laderen hele tida. Dersom man docker telefonen til en skjerm og bruker den i lengre tid vil batteriet slites av det. Det kan diskuteres om det til og med er dumt å lade telefonen helt opp pga. nettopp dette. Så dersom man har mobilen koblet til PC eller TV så kan det bli behov for deaktivere ladinga. 3. Litiumbatterier slites av for mange ladesykluser uansett hvordan du regner det. Dersom telefonen kunne bruke USB-strøm som primærstrømkilde uten å lade, kan vi bruke telefonen uten at den tappes for strøm. Dermed vil vi få ned antall ladesykluser uten at batteriet er fulladet over tid. Så spørsmålet er: Er det mulig å deaktivere lading, eller å styre når den skal lade basert på om den er koblet i nettadapter/USB/MHL? Varierer dette etter merke/modell, eller er det likt for alle Android? Og hvis det er mulig, vill dette kreve ROOT? På min eldgamle Sony Ericsson K610i gikk det å deaktivere USB-lading. Selv vurderer jeg å kjøpe en slik vanntett Sony-telefon som i tillegg til microUSB har slike ladepunkter på siden. Gir det noen muligheter for å deaktivere lading gjennom en eller begge ladetilkoblingene? Endret 3. februar 2013 av Kongeskipet Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Du kan "blombere" usb kabelen din slik at den ikke leverer strøm. Om du fortsatt vil kunne synce databer jeg usikker på, men det er jo en rask test å bare legge noe papir elns over + pinnen på usb kontakten. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 3. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2013 Forsøkte med noe papir over +, men da merket ikke telefonen at den var tilkoblet USB. Det mest optimale måtte jo være om den forsatt trekker strøm fra USB/MHL, bare at den ikke lader. Altså på samme måte som jeg kan på laptopen min, hvis jeg trykker fn+f2 står det "koblet til, lader ikke". Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 De fleste telefoner fungerer uten batteriet i, bare legg det i en skuff (lad det opp først). Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Min gamle telefon fungerer fint tilkoblet uten batteri, men tar jeg inn/ut batteriet mens telefonen er påslått så låser den seg. Det kan fungere på din dog. Med mindre du har nexus 4 elns uten avtagbart batteri. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 3. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2013 Jeg vurderer å kjøpe telefon uten utskiftbart batteri (Xperia Z). Det er grunnen til jeg er så opptatt av å ta vare på batteriet, er jo ikke bare å bestille et nytt og bytte selv. Lenke til kommentar
MrMastodon Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Dorimanx kernel til sgs2 har denne funksjonen, men krever root for å bytte kernel. Lenke til kommentar
jsw Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 (endret) Jeg har en Samsung laptop. Der har Samsung lagt inn programvare hvor du kan slå på en funksjon som stopper ladingen når batteriet er 80% ladet. I praksis virker det slik at når PCn står tilkoblet 220V hele tiden, blir batteriet aldri mer enn 80% fullt. Elegant - dette sparer batteriet En tilsvarende funksjon på mobil (og alt annet for den saks skyld) hadde vært supert. F.eks. ved å koble en stillbar Black Box imellom, som greier å kjenne på batterispenningen. Kanskje noen som leser dette greier å programmere en slik app????????? Endret 4. februar 2013 av jsw Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå