Gå til innhold

Ville et anarki ha fungert i Norge?

Ville anarkisme fungert i Norge?  

144 stemmer

1. 1. Ville anarkisme fungert i Norge?

• JA
      26
    • NEI
      104
    • Vet ikke
      14
  2. 2. Ønsker du anarkisme i Norge?

• JA
      23
    • NEI
      110
    • Vet ikke
      11

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye vanskeligere å gjøre om man ikke har en lokal maktstruktur på plass for å "styre", noe USA vel fant i Irak nylig?

Snip

Er vel ganske lenge siden det ikke fantes hirakisk maktstruktur i Irak, kansje?

Det er kansje lettere å styre et organisert land når du har tatt over, men du skal jo først ta over dette landet.

Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro at folk ikke ønsker sikkerhet i et fritt samfunn?

Alle ønsker sikkerhet men i et anarki må alle forsvare seg selv alene fra utenlandsk angripere. Det er klart noe folk i et anarki ønsker men som vi ser i Afganistan blir det meget lett for et disiplinert hær å okkupere landet som har ingen organisert mektig militær

Lenke til kommentar

Alle ønsker sikkerhet men i et anarki må alle forsvare seg selv alene fra utenlandsk angripere. Det er klart noe folk i et anarki ønsker men som vi ser i Afganistan  blir det meget lett for et disiplinert hær å okkupere landet som har ingen organisert mektig militær

Du anser at USA or Sovjet har hatt det lett i Afghanistan, for ikke å nevne Britene noe tidligere?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noe som per dags dato kan gjøres helt uten krig. Trenger kun penger nok til å vinne en popularitetskonkurranse.

Tenkte ikke på demokrati, men en ytre fiende (det skjønte det sikkert). Hvordan kan du tenke deg at en ytre fiende tar over Tyskland, Storbritannia, Russland, Kanada eller USA?

Lenke til kommentar

Du anser at USA or Sovjet har hatt det lett i Afghanistan, for ikke å nevne Britene noe tidligere?

Lett å okkupere Afganistan,drepe hvem som helst og stjele sine resurssene Vanskelig å bygge et demokratiske land. Lettere å bygge et diktatur med brutale massemord og terror som Saddam gjorde

Bare en grunn Iran ikke blir angrepet som Afganistan.....

Lenke til kommentar

Tenkte ikke på demokrati, men en ytre fiende (det skjønte det sikkert). Hvordan kan du tenke deg at en ytre fiende tar over Tyskland, Storbritannia, Russland, Kanada eller USA?

Ved hjelp av "frivillige" valg gjennom statsapparatet. Åpenløs krig vil nok være altfor dyrt.

Lenke til kommentar

Alle ønsker sikkerhet men i et anarki må alle forsvare seg selv alene fra utenlandsk angripere. Det er klart noe folk i et anarki ønsker men som vi ser i Afganistan blir det meget lett for et disiplinert hær å okkupere landet som har ingen organisert mektig militær

Anarkier fungerer ikke i en enkelt stat. Men det er ikke fordi anarki suger. Så lenge folk har en idé om at vi MÅ ha noen til å styre over oss, vil vi også ha det. Og da vil igjen de som styrer over oss, ha en anledning til å begå overgrep.

Anarkister vil avskaffe denne muligheten for maktpersonene. De vil gjøre det langt vanskeligere for folk å bruke makt over andre. Du vil ikke få tyranner med mindre folk aksepterer disse tyrannene - og i denne diskusjonen ser det ut til at det er statsstøtterne som gjør nettopp dét.

Lenke til kommentar

... Er uorganiserte lakenmennesker verre å hamle opp med enn det tredje riket. Your point being?

My point is that there is little security without a powerful military to respond to outside threats. If any NATO force were asked to go kill a thousand random Afghans, it would be very easy for even a tiny nation like Norway to send a few fighter jets and gun down a thousand Afghans with few norwegian casualties. If Norway were to attempt to murder a thousand Israelis you might kill a few initially just by surprising them but retribution would be swift and your own people would be at war with potentially great loss of norwegian life.

There is little security without any organized military.

Lenke til kommentar

Anarkier fungerer ikke i en enkelt stat. Men det er ikke fordi anarki suger. Så lenge folk har en idé om at vi MÅ ha noen til å styre over oss, vil vi også ha det. Og da vil igjen de som styrer over oss, ha en anledning til å begå overgrep.

Anarkister vil avskaffe denne muligheten for maktpersonene. De vil gjøre det langt vanskeligere for folk å bruke makt over andre. Du vil ikke få tyranner med mindre folk aksepterer disse tyrannene - og i denne diskusjonen ser det ut til at det er statsstøtterne som gjør nettopp dét.

Hvis valget er bare aa bli drept eller akseptere makthaverne vill de fleste akseptere makthaverne. Blir anarkiet i Norge ville deres olje bli tatt av andre mektige stater med voldstrusler.

Lenke til kommentar

Tanken om at alle kommer til å drepe hverandre uten lover må være myntet på deres egen tankegang, obviously. Jeg personlig trenger ingen til å fortelle meg at jeg ikke skal drepe et annet menneske, og jeg hadde ikke vært et problem for andre under et anarki. Så problemet her er helt klart disse menneskene som dere mener kommer til å lage masse problemer, men jeg tror disse folka(om det i det heletatt er noen) er dere.

Så dere som ikke gidder å lese dere opp på hva anarki er før dere diskuterer det, dere som mener at mennesker dreper hverandre over en lav sko og som tror at vi må ha folk til å bestemme over oss. Spar verden for mye trøbbel fra overbefolkning og en eller annen syk trang til å skade andre, ikke få barn.

Endret av Shrooms
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tanken om at alle kommer til å drepe hverandre uten lover må være myntet på deres egen tankegang, obviously. Jeg personlig trenger ingen til å fortelle meg at jeg ikke skal drepe et annet menneske, og jeg hadde ikke vært et problem for andre under et anarki. Så problemet her er helt klart disse menneskene som dere mener kommer til å lage masse problemer, men jeg tror disse folka(om det i det heletatt er noen) er dere.

Så dere som ikke gidder å lese dere opp på hva anarki er før dere diskuterer det, dere som mener at mennesker dreper hverandre over en lav sko og som tror at vi må ha folk til å bestemme over oss. Spar verden for mye trøbbel fra overbefolkning og en eller annen syk trang til å skade andre, ikke få barn.

Ingen har sagt at" alle kommer til å drepe hverandre" , men flere mener at kriminalitet vike øke uten muligheten til å sitte i fengsel blant annet. De svakeste ville ha bare deres egne svake krefter å forsvare seg og mafiaen som eier stridsvogn bare tar som de vill

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...