Gå til innhold

Dimme på rekruttskole med "Jeg vil studere."

Saulomo

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg ga uttrykk for at jeg ville inn i forsvaret både på sesjon del 1 og del 2, og da jeg scorte bra på både evnetesten og løpetesten, ble jeg kalt inn. Situasjonen har forandret seg da jeg har funnet ut hva jeg ønsker å studere, og vil helst begynne rett på studiene. Hvordan bør jeg gå frem? Sende dem e-post? Vente til rekruttskolen, for så å gi tidlig uttrykk for at jeg helst vil begynne å studere?

Noen som har noen erfaring ved dette og har lykkes i å bli dimmet? Jeg har ingen intensjon om å oppføre meg som en drittunge eller bli skadet med vilje for å bli dimmet, sier de at jeg må så går jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva ønsker du å studere? Hvis det er et fag Forsvaret har interesse for (jus, medisin, veterinær, etc) kan du få utsatt tjenestegjøring til du er ferdigstudert.

Hvis ikke bør du starte relativt tidlig. Når du først er rykket inn er det få veier ut, og "jeg har ikke lyst mer" får deg ikke så langt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flere måter å gjøre det på, men å si "jeg vil studere" er sjeldent hensiktsmessig. I beste fall særdeles usikkert om du får det som du vil.

En måte mange gjør det på er å ringe forsvaret og be om å bli kalt inn i januar. Så begynner du på studiet, og søker utsettelse til du er ferdig med studiene. Så får du se da, enten finnner du en måte å dimme på (Sjeldent problematisk da), ellers finner du ut at du ønsker å gjennomføre. Avhengig av studieretning er det mye kult å gjøre i forsvaret som nyutdannet.

På den måten holder du det åpent i tilfelle det viser seg at du underveis i studiene trenger en pause, eller finner ut at du bommet da du valgte studieretning.

Lenke til kommentar

Jeg ble originalt kalt inn i januar, men søkte om å få skiftet dette til juli, og den ble innvilget. Hovedspørsmålet mitt er: mase på dem per e-post eller vente til rekruttskolen, for så å si under møtet der at jeg ønsker å studere?

Lenke til kommentar

Trur ikkje du kjem så langt med å mase eller seie frå på rekrutten at du vil studere. Då må du evt søke om utsettelse av førstegangstjenesten til studiet er ferdig. Ein del opplever då at dei ikkje blir kalla inn etterpå, men det er sjølvsagt ikkje noko ein kan garantere. Det må stort sett meir til eit ønske om å studere for å bli dimmitert ved oppmøte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...