Gå til innhold

Prosessor/system- temperatur?

madammim

Anbefalte innlegg

Jeg har hjulpet til å bygge en ny PC. Det er et MSI KT6 Delta HK, AMD XP2000 (kjøpte billigste, skal oppgradere til XP 3200 når prisen er "riktig"), 1x512 MB PC 3200.

prosessoren blir gjenkjent som en XP- ett eller annet, med 100 Mhz FSB. Underlig?

Uansett, det som jeg synes er rart, er at temperaturen på prosessoren/systemet er ca.32/22 grader C ved start av maskinen. Etter noen minutter stiger den til ca. 52/42 grader C. Dette uten å belaste prosessoren. Vi starter WinXP, og lar maskinen stå. Temperaturen blir ikke lavere ved å ta av sidedekselet, eller ved å montere inn ei vifte i kabinettet som blåser ut.

Prøver å kjøre "CPU stability test" i "varmemodus. Etter noen minutter stiger temperaturen sakte til ca. 57/44 grader C, men ikke høyere.

Jeg lurer på om det kan være feil med temp avlesning. Det virker litt rart at temperaturen skal stige så mye, spesielt på systemet, når maskinen ikke blir brukt. Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sjekk temprautren i bios der får du i hvertfall den riktigste tempraturen tror jeg

og når du skriver at cpu blir kjent igjen som 100 et eller annet, mener du da FSB for den skal vel være 133 i hvertfall tror jeg på den cpu'en der. Dette kan du også stille i bios

og husk at xp2000 ikke har klokke frekvens på 2000MHZ da men 1600 eller noe tror jeg ;)

når det gjelder tempraturen, har du satt kjøleren riktig på? har du brukt kjølepasta? sitter vifta riktig på kjøleribben?

Lenke til kommentar

Det er ei "Glacial Iglo" vifte som skal kunne brukes opp til XP2800.

Den er rett montert, men det er bare benyttet orginal kjølepasta. Hadde ikke "Arctic silver" tilgjengelig. Det virker jo som kjøleren gjør jobben sin, da tempen stiger lite fra ikke belastet til fullt belastet. Det som jeg synes er rart er at tempen er så høy når systemet ikke belastes. Da spesielt system- tempen. Har erfaring fra min egen maskin at den ligger 2-4 grader over romtemperaturen, ikke 20 grader som her.

Jeg har stillt inn FSB til 133, så det er ok. Syntes bare det var rart at dette ikke kom frem automatisk. Det er jo ikke noen XP- prosessorer som har 100Mhz FSB.

Lenke til kommentar

Nei, ubelastet ligger CPU bruken og veksler mellom 0-15%.

Men, den som leser han finner...

Jeg fant ut at MSI har en tempsensor på Northbridge. Er det mulig at det er denne som kommer opp som systemtemp i monitorprogrammet som fulgte med? Dette programmet har ikke med monitorering av denne sensoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...