Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

16 GB RAM fungerer ikke

Anbefalte innlegg

Bygde meg min første PC for noen uker siden og kjøpte 16 GB RAM til den. 2 av Crucial DDR3 BallistiX Sport. Hovedkortet jeg har er MSI Z77A GD55.

Da jeg skulle sette inn RAMen i PCen, i slot 2 og 4 som beskrevet i manualen, gikk maskinen inn i en boot loop. Når jeg setter inn kun en brikke fungerer det fint. Noen tips til hva som kan gjøres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hvis det ikke funker så kan du sjekke om de er kompatible med hovedkortet ditt her.

Står der at det er kompatibelt.

Kan det være at du rett og slett ikke har klart å sitte de skikkelig nedi? Har gjort den feilen selv!

Er ganske sikker på at de sitter ordentlig, men kan prøve igjen neste gang jeg skrur av maskinen.

Prøv å sette dem i to andre slots ;)

Endte opp med å prøve det opprinnelig før jeg var klar over at de skal sitte i slot 2 og 4.

Hvorfor er det sånn egentlig? At de skal sitte i for eksempel slot 2 og 4?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Er ganske sikker på at de sitter ordentlig, men kan prøve igjen neste gang jeg skrur av maskinen.

God ide, det er veldig enkelt å gjøre slike små feil.

Lenke til kommentar

Beklager sent svar, har vært veldig opptatt den siste uken.

Høres ut som RAMen er defekt. Funker begge brikkene hver for seg?

Begge brikkene fungerer hver for seg.

Har du 32 bit windows? Da må du bytte til 64bit for å få utnytta rammen.

Har 64 bit Windows 7 Ultimate.

Jeg kan ikke se at de Crucial minne brikkene er kompatible med det hovedkort når jeg sjekker memory supported på MSI sin side. Hva Crucial sier er en sak, hva MSI (som lager hovedkortet) sier er noe annet. Jeg vil anbefale TS å oppgradere BIOS til siste versjon som er 1.7 da mange av BIOS oppdateringene er nettopp for minne.

Oppdaterte BIOS nå, men det fungerer fortsatt ikke.

Lenke til kommentar

Endte opp med å prøve det opprinnelig før jeg var klar over at de skal sitte i slot 2 og 4.

Hvorfor er det sånn egentlig? At de skal sitte i for eksempel slot 2 og 4?

Fordi minnekontrolleren har 2 kanaler. Du skal også kunne kjøre brikkene kun på kanal 1, men da vil du teoretisk sett få halvparten av ytelsen til minne. Det er også verdt et forsøk, for å se om det er noe galt med minnekontrolleren.

For at maskinen skal starte, så må det som regel stå en brikke i slot 1A.

Prøv med 1A og 1B og se om du får startet med 16GB da. Hvis du får til dette ville jeg kjørt en memtest96+

http://www.memtest.org/

Hvis denne passerer 100% og du fortsatt ikke får kjørt dem i 1A og 2A, så ville jeg kontaktet produsent av hovedkort, og hørt hva dem har å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...