Gå til innhold

Nvidia GeForce GTX 680 eller 690?

Hazelhart

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge en spill-PC som er ment for alle type videospill og jeg har råd til et grafikkort som GTX 690, men er dette et mer "futureproof" kort eller gir det bare mer krutt enn GTX 680 akkurat nå? Må jeg bytte ut 690 på samme tid som 680?

Jeg er klar over at 690 er laget for større oppløsning, men jeg spiller på både monitor og TV.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den beste måten og ha en fremtidsikker maskin på, er og ha penger til overs for og oppgradere senere.

Det er nok bedre og bare kjøpe et 680 og oppgradere om 2-3 år. Dersom det ikke er kraftig nok for deg kan du alltids bare kjøpe enda ett og kjøre de i SLI.

BTW, med mindre TVen din er 4K eller noe annet high-tech er det sannsynlig at den har samme oppløsning som dataskjermen. Burde ikke være noen forskjell.

Lenke til kommentar

Den beste måten og ha en fremtidsikker maskin på, er og ha penger til overs for og oppgradere senere.

Det er nok bedre og bare kjøpe et 680 og oppgradere om 2-3 år. Dersom det ikke er kraftig nok for deg kan du alltids bare kjøpe enda ett og kjøre de i SLI.

BTW, med mindre TVen din er 4K eller noe annet high-tech er det sannsynlig at den har samme oppløsning som dataskjermen. Burde ikke være noen forskjell.

Hmh, hvis vi sier begge er Full HD, så vil det ikke være noen forskjell. Hvis du vil ha mer igjen for pengene, kjøp ett AMD 7970 GHz (Evt to, eller 7990 som er nesten det samme som 690, altså 2x7970) kort, og spar pengene til å oppgradere om et par år :)

Endret av iFire
Lenke til kommentar

Det mest fremtidsrettet du kan gjøre er å ha penger til å kjøpe nye komponenter når de kommer og du trenger noe bedre. Å kjøpe 690 er ikke fornuftig, men noe for den som vil ha det aller beste.

Hvis du lurer på hvordan markedet vil endre seg fremover, så kommer AMD med nye kort om et par måneder (HD 8000 serien), og like etter vil Nvidia komme med GTX 7-serie kort. Disse vil som alltid prestere litt bedre enn de gamle. AMD er ryktet til å yte 15-30% bedre enn dagens kort, og lite informasjon er lekket om Nvidiakortene. Høyst sannsynlig blir det en forbedring av kepler.

Så om et halvt års tid er det nye kort øverst på hylla i butikkene. Og om halvannet år enda bedre. Så et 690 er på ingen måte fornuftig, men den vil nok holde i lang tid fremover.

Lenke til kommentar

Det mest fremtidsrettet du kan gjøre er å ha penger til å kjøpe nye komponenter når de kommer og du trenger noe bedre. Å kjøpe 690 er ikke fornuftig, men noe for den som vil ha det aller beste.

Hvis du lurer på hvordan markedet vil endre seg fremover, så kommer AMD med nye kort om et par måneder (HD 8000 serien), og like etter vil Nvidia komme med GTX 7-serie kort. Disse vil som alltid prestere litt bedre enn de gamle. AMD er ryktet til å yte 15-30% bedre enn dagens kort, og lite informasjon er lekket om Nvidiakortene. Høyst sannsynlig blir det en forbedring av kepler.

Så om et halvt års tid er det nye kort øverst på hylla i butikkene. Og om halvannet år enda bedre. Så et 690 er på ingen måte fornuftig, men den vil nok holde i lang tid fremover.

690 er ikke et entusiastkort, bedre å kjøre SLI/3-way SLI med 680'er/670/(Crossfire)7970 :)

Lenke til kommentar

690 er ikke et entusiastkort, bedre å kjøre SLI/3-way SLI med 680'er/670/(Crossfire)7970 :)

Det er fortsatt et entusiastkort!! Selvom et 3-way 680 ville vært bedre, så betyr ikke det at 690 ikke er et entuasiastkort?! Jeg vil tørre å påstå at begge kortene er rettet mot entusiaster. Ingen av de er rettet mot Ola Nordmann. Også kommer "bedre" an på hvilke parametere du ser på. Et 690 vil nok ha mindre microstuttering f.eks, mens 3-way vil ha høyere FPS. Hvis du da ikke trenger mer enn kraften til en 690 kan det være en bedre løsning.

Jeg ville rådet trådstarter til å kjøpe AMD 7970 GHz eller GTX 670/680. Hvilken kommer an på hvilke spill/programmer han skal bruke den til.

Endret av EvenAug
Lenke til kommentar

Det er fortsatt et entusiastkort!! Selvom et 3-way 680 ville vært bedre, så betyr ikke det at 690 ikke er et entuasiastkort?! Jeg vil tørre å påstå at begge kortene er rettet mot entusiaster. Ingen av de er rettet mot Ola Nordmann. Også kommer "bedre" an på hvilke parametere du ser på. Et 690 vil nok ha mindre microstuttering f.eks, mens 3-way vil ha høyere FPS. Hvis du da ikke trenger mer enn kraften til en 690 kan det være en bedre løsning.

Jeg ville rådet trådstarter til å kjøpe AMD 7970 GHz eller GTX 670/680. Hvilken kommer an på hvilke spill/programmer han skal bruke den til.

AMD 7970 GHz krever to like kort og da er jeg oppe i samme pris som GTX 690 og det er derfor jeg opprettet tråden, om det store prisspranget fra GTX 680 til GTX 690 er verdt det i lengden. Jeg nevnte i første innlegg at PC'en er kun bygget for videospill.

Lenke til kommentar

Hmh, hvis vi sier begge er Full HD, så vil det ikke være noen forskjell. Hvis du vil ha mer igjen for pengene, kjøp ett AMD 7970 GHz (Evt to, eller 7990 som er nesten det samme som 690, altså 2x7970) kort, og spar pengene til å oppgradere om et par år :)

Hvordan kan jeg bruke ett AMD 7970 GHz når det krever to like kort? Da er det også oppe i samme pris som GTX 690. Hvis jeg skal bruke syv tusen på et skjermkort, så er jeg bestemt på GTX 690, men er det store prishoppet verdt det i lengden? Men slik jeg tenker nå er at jeg først kjøper ett GTX 680 og eventuelt kjøper et til hvis jeg ikke føler at det er kraftig nok. Da blir to GTX 680 som 690...?

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg bruke ett AMD 7970 GHz når det krever to like kort? Da er det også oppe i samme pris som GTX 690. Hvis jeg skal bruke syv tusen på et skjermkort, så er jeg bestemt på GTX 690, men er det store prishoppet verdt det i lengden? Men slik jeg tenker nå er at jeg først kjøper ett GTX 680 og eventuelt kjøper et til hvis jeg ikke føler at det er kraftig nok. Da blir to GTX 680 som 690...?

HD 7970 GHz Edition fungerer fint med et kort.

Verdien på skjermkort taper seg veldig for å være i dataverden, 50% fall på et år er helt normalt. Om du kjøper et 690 nå vil det matches av et kort til 2000-2500 kr om to år, om du kjøper et 670 eller 7970 GHz nå kan du kjøpe et nytt kort som slår GTX 690 om to år for 3000-3500 kr.

GTX 690 er 2x spesialplukkede 680-brikker med lavere effektforbruk på et kort, forskjellen eksisterer kun for strømforsyningen din. Vil heller ikke anbefale deg å kjøpe et 680 når 670 eksisterer, du kaster bokstavelig talt penger ut vinduet.

Lenke til kommentar

AMD 7970 GHz krever to like kort og da er jeg oppe i samme pris som GTX 690 og det er derfor jeg opprettet tråden, om det store prisspranget fra GTX 680 til GTX 690 er verdt det i lengden. [...]

Hva mener du med at det krever 2 like kort? For å kjøre crossfire (flere kort om gangen)? For så vidt meg bekjent går det fint å bruke 2x 7970 fra forskjellig fabrikanter, selvom jeg ville valgt like. Ellers skal det sies at du ikke har bruk for mer enn 1 av dem. Spesielt ikke om du skal spille på 1920x1080 oppløsning (Full HD) eller 1920x1200.

Å kombinere 2 eller flere skjermkort i cfx/sli er mer eller mindre for de som:

• Vil nå høyest mulig benchmark (lite å si i praksis)
  • Spiller over 3 eller flere skjermer (eyefinity/surround)
  • Benytter 120Hz skjermer og ønsker høyest mulig FPS (en vanlig skjerm viser 60Hz).
  • Spiller de tyngste spillene på høyere oppløsning enn normalt (f.eks 2560x1440) og stiller høye krav til FPS.

Hvis du "kun" skal bruke den til videospill på en skjerm, så velg enten 7970GHz eller GTX 670/680. Velger du noe bedre enn dette, kaster du bort mye penger på marginale forskjeller. La oss si du kjøper 7970GHz til 3.000kr og dermed sparer ca 4.000 iforhold til om du skulle brukt 7.000kr på 690. Da kan du nyte de nyeste spillene med topp grafikk på 7970 nå, og når det senere kommer spill den ikke takler, så kjøper du heller den beste single GPUen som finnes da (som forhåpentligvis er bedre enn 690).

[...] Jeg nevnte i første innlegg at PC'en er kun bygget for videospill.

Ja, men hvilke spill du spiller er relevant for om du skal velge AMD eller Nvidia kort. Det ene kortet slår det andre og motsatt - utifra hvilket spill du spiller.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hæ?

Men du.. Du trenger bare ett kort til de fleste spill, hvis du "bare" spiller på 1920x1080 oppløsning.

Spar pengene, også kjøper du ett nytt kort om 2-4 år :)

Lenke til kommentar

Hva mener du med at det krever 2 like kort? For å kjøre crossfire (flere kort om gangen)? For så vidt meg bekjent går det fint å bruke 2x 7970 fra forskjellig fabrikanter, selvom jeg ville valgt like. Ellers skal det sies at du ikke har bruk for mer enn 1 av dem. Spesielt ikke om du skal spille på 1920x1080 oppløsning (Full HD) eller 1920x1200.

Å kombinere 2 eller flere skjermkort i cfx/sli er mer eller mindre for de som:

• Vil nå høyest mulig benchmark (lite å si i praksis)
  • Spiller over 3 eller flere skjermer (eyefinity/surround)
  • Benytter 120Hz skjermer og ønsker høyest mulig FPS (en vanlig skjerm viser 60Hz).
  • Spiller de tyngste spillene på høyere oppløsning enn normalt (f.eks 2560x1440) og stiller høye krav til FPS.

Hvis du "kun" skal bruke den til videospill på en skjerm, så velg enten 7970GHz eller GTX 670/680. Velger du noe bedre enn dette, kaster du bort mye penger på marginale forskjeller. La oss si du kjøper 7970GHz til 3.000kr og dermed sparer ca 4.000 iforhold til om du skulle brukt 7.000kr på 690. Da kan du nyte de nyeste spillene med topp grafikk på 7970 nå, og når det senere kommer spill den ikke takler, så kjøper du heller den beste single GPUen som finnes da (som forhåpentligvis er bedre enn 690).

Ja, men hvilke spill du spiller er relevant for om du skal velge AMD eller Nvidia kort. Det ene kortet slår det andre og motsatt - utifra hvilket spill du spiller.

Jeg skrev i første innlegg at jeg spiller alle type videospill, så skal ikke være nødvendig å spesifisere det.

Lenke til kommentar

Ville strengt tatt gått for 2 stk. 680 i SLi

Hvis pris er et ikke-tema, man må ha Nvidia for enhver pris, og vannkjøling er under vurdering, helt enig.

Hvis man må ha Nvidia og vurderer pris mot ytelse eller ikke skal vannkjøle kortene kan man like greit spare seg for 1500-2000 kr og gå for 670 SLI som yter identisk.

En annen ting å tenke på er at man får Far Cry 3, Hitman Absolution og Sleeping Dogs (Never Settle) når man kjøper et 79XX-kort, mens man får bare Assassin's Creed 3 med utvalgte Nvidia-kort. Slik jeg ser det må man være en rimelig uvitende fanatiker for å kjøpe Nvidia over AMD nå for tida.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er du bare ute etter å kunne kjøre dagens spill på høy grafikk, kjøp et GTX 670 kort eller et HD 7970 kort. De har begge sine styrker og svakheter. Den største(og den er vel egentlig ikke så stor heller) er vel strømforbruk, men ellers er det noe småpirk som f.eks. minnebåndbredde. Det er sikkert mye mer, men jeg kommer ikke på det i farten.

Jeg ville sagt at GTX 690 er et bomkjøp om du ikke har noen spesifike ønsker. Kan ikke se noen annen grunn en for eksempel et trippel-monitor spilleoppsett ment for høy grafikk.

Du har sikkert allerede fått med deg hvorfor et GTX 680 er bortkastet penger...

Uansett du kommer til å få god ytelse uansett hvilket øverstehyllekort fra nVidia/AMD du velger.

Endret av MartN H
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...