Gå til innhold

[Løst] Er prisforskjellen verdt det?

Anbefalte innlegg

Ca. 0% :p Mens den til 11K er ganske mye bedre enn multicomen, nå må du bare bestemme deg for om du vil invistere 3K i kvalitet, har selv hatt 3 Asus PCer, den ene er nå ca. 10År og funker fortsatt fint (det sier "litt") ;)

Takker! da blir det nok den til 11k, har jeg mulighet for å sette inn en esktra ssd i den? Om ikke får jeg bare selge den jeg har nå :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ca. 0% :p Mens den til 11K er ganske mye bedre enn multicomen, nå må du bare bestemme deg for om du vil invistere 3K i kvalitet, har selv hatt 3 Asus PCer, den ene er nå ca. 10År og funker fortsatt fint (det sier "litt") ;)

Hvorfor er Asus G75 "ganske mye bedre" enn Multicom W370? Hva baserer du den påstanden på? Ytelsen (prosessor, grafikkort osv. er helt lik. Er det byggekvalitet du mener? I så fall må du vel underbygge den påstanden litt, hvis ikke er det bare synsing, og noe du sier bare fordi du selv liker Asus'en best.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Å ja, det var den til 12.000 du sammenlignet med. Jo, GTX 670M er litt sterkere skjermkort enn GTX 660M. Men så er altså prisforskjellen nå steget til 4 tusen +. Man får en Multicom med GTX 675MX - et enda bedre kort - billigere enn den Asus'en.

Og er Asus'en bedre bygge-/materialkvalitet enn Multicom'en? Hva bygger du den påstanden på?

PS. Bare så det er sagt - jeg er ikke særlig interresert i å krangle om hvilken som er best osv. Jeg er bare opptatt av at du faktisk gir korrekte og underbygde opplysninger til trådstarter, og ikke bare egen synsing.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Å ja, det var den til 12.000 du sammenlignet med. Jo, GTX 670M er litt sterkere skjermkort enn GTX 660M. Men så er altså prisforskjellen nå steget til 4 tusen +. Man får en Multicom med GTX 675MX - et enda bedre kort - billigere enn den Asus'en.

Og er Asus'en bedre bygge-/materialkvalitet enn Multicom'en? Hva bygger du den påstanden på?

PS. Bare så det er sagt - jeg er ikke særlig interresert i å krangle om hvilken som er best osv. Jeg er bare opptatt av at du faktisk gir korrekte og underbygde opplysninger til trådstarter, og ikke bare egen synsing.

Hvis du ser på det jeg skrev tidligere så er det jo en god del antagelser, men de fleste Asus PCer har god byggekvalitet, hvilket jeg ser flere "klage" på når det gjelder Multicomene, og den kiloen må jo ha havnet et sted? :p
Lenke til kommentar

De fleste Clevo'er har også god byggekvalitet. Jeg leser ganske mange tester av disse laptopene, og Asus sine, på en rekke forskjellige nettsetder rundt om, og jeg har ikke det inntrykket at så mange poengterer at Asus er hverken bedre eller verre på det området. Faktisk blir det ofte nevnt at begge disse produsentene leverer en byggekvalitet som ligger et hakk over de som presser prisen så mye som mulig - som f.eks. Acer. Men at Asus skal være noe bedre enn Clevo på det området, er ikke noe inntrykk jeg sitter igjen med. Ofte blir det nevnt at man foretrekker det ene utseendet framfor det andre, men det er en helt annen sak. I andre deler av verden kan det også være at Asus har en bedre pris enn en tilsvarende Clevo, slik at Asus får "best buy"-stempelet der. Men slik er det ikke vel i Norge, akkurat for øyeblikket.

Jeg vet ikke hva den ekstra kiloen består av .. tyngre batteri? Mer kobber i kjølesystemet? Jeg tror du skal være litt forsiktig med å anta at høyere vekt = høyere kvalitet ... jeg tror mange vil si det stikk motsatte; at en laptop som er lettere, men yter det samme, er en fordel :)

Edit: Jeg tror vi avslutter denne "krangelen" etterhvert. Trådstarter har fått en del opplysninger, så får det bli opp til han/henne.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

De fleste Clevo'er har også god byggekvalitet. Jeg leser ganske mange tester av disse laptopene, og Asus sine, på en rekke forskjellige nettsetder rundt om, og jeg har ikke det inntrykket at så mange poengterer at Asus er hverken bedre eller verre på det området. Faktisk blir det ofte nevnt at begge disse produsentene leverer en byggekvalitet som ligger et hakk over de som presser prisen så mye som mulig - som f.eks. Acer. Men at Asus skal være noe bedre enn Clevo på det området, er ikke noe inntrykk jeg sitter igjen med. Ofte blir det nevnt at man foretrekker det ene utseendet framfor det andre, men det er en helt annen sak. I andre deler av verden kan det også være at Asus har en bedre pris enn en tilsvarende Clevo, slik at Asus får "best buy"-stempelet der. Men slik er det ikke vel i Norge, akkurat for øyeblikket.

Jeg vet ikke hva den ekstra kiloen består av .. tyngre batteri? Mer kobber i kjølesystemet? Jeg tror du skal være litt forsiktig med å anta at høyere vekt = høyere kvalitet ... jeg tror mange vil si det stikk motsatte; at en laptop er lettere, men yter det samme, er en fordel :)

En fordel kan det vel være, men jeg foretrekker metall foran plast på en del steder i en PC ;)
Lenke til kommentar

hmm visst det skjermkortet på den til 11-12k bare er "litt" bedre er det definitivt ikke verdt og punge ut så mye ekstra. Så om jeg har forstått det rett, cpu forskjellen på multicom sin og asus sin er ikke nevneverdig når det kommer til spill (minimalt fps forskjell). Hvordan er det da med multicom sin GeForce GTX 2GB 660M

mot asus sin GeForce GTX670 3GB, hvor mye forskjell vil dette gi? Om det bare er et par fps + litt ekstra metall så vil ikke jeg synes det er verdt 4k ekstra.

:w00t:

Lenke til kommentar

Størrelsen på minnebrikken på skjermkortet har ingen betydning i det hele tatt - bortsett fra hvis du skal kjøre spill over flere skjermer med en totalt sett veldig høy oppløsning. I slike tilfeller kan det være kjekt å ha større minne på skjermkortet.

NotebookCheck.net - Nvidia GTX 660M

NotebookCheck.net - Nvidia GTX 670M

Her kan du selv sammenligne gjennomsnittlig fps i en rekke forskjellig spill mellom de to kortene. Det er ingen stor forskjell, og det har ingenting med minnestørrelsen å gjøre. Verdt 4000 kroner er det bestemt ikke.

Forskjellen er større hvis du sammenligner med GTX 675MX, som i den Multicom'en jeg lenket til tidligere. Men om det er verdt merprisen er jeg heller ikke sikker på ... det får bli opp til deg, og hvor kravstor du er til spillingen din. Personlig - hvis jeg var ute etter høyere ytelse enn det GTX 660M kan gi, så ville jeg hoppet over alle disse kortene som ligger i mellom, og gått rett på GTX 680M, der ytelsen er mye høyere. En dobbling, faktisk. Men da snakker vi om laptoper som vil koste fra 15-16 tusen og opp.

PS. Vær også klar over at Nvidia-kortene GTX 670M og 675M tilhører Nvidia's forrige generasjon av skjermkort, kalt Fermi. Den nyeste generasjonen heter Kepler, og her hører kortene GT 640M, GT 650M, GTX 660M, GTX 675MX og GTX 680M til.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Størrelsen på minnebrikken på skjermkortet har ingen betydning i det hele tatt - bortsett fra hvis du skal kjøre spill over flere skjermer med en totalt sett veldig høy oppløsning. I slike tilfeller kan det være kjekt å ha større minne på skjermkortet.

Far Cry 3 spiser Vram, det samme gjør mods ;)
Lenke til kommentar

Det er ikke alltid godt å gi et godt svar.

Nei jeg syns ikke asusen er verdt så mye over Xishan så fremt det er snakk om versjonene med GTX660M skjermkortet.

Både clevo (xishan) og asus har god byggekvalitet, men det er noen forskjeller. Asus har et større og bedre kjølesystem, men dette gjør også at maskinen er fysisk større og tyngre. Asus har generelt sett litt bedre høyttalersystem om det er vitkig. CPU turbo boost slås også av på clevo/xishan når nvidia skjermkortet er i bruk, dette gir litt redusert ytelse i enkelte CPU tunge spill, men gir lavere varmeutvikling. Dette syns jeg likevel ikke er nok til å forsvare en pris på over 3000,- mer.

Jeg hadde valgt Xishan ut fra dette.

Bare for å forvirre enda mer; cdon.com kjører tilbud på Dell inspiron 17R SE, denne har et et GT650M skjermkort som i grunnen er samme som GTX660M men med litt lavere klokkeshastighet (745MHz vs 835MHz). Men ellers har den samme skjerm (god FullHD skjerm), quadcore CPU, ok skullcandy lydsystem osv, og gir mye for pengene til den prisen den har nå: http://cdon.no/elektronikk/17inch_dell_inspiron_17r_se_7720_core_i7-3610qm_8gb_1500gb_w7hp_17.3_geforce_gt_650m-21242782

Så jeg vil si den også er verdt å vurdere, har en selv og har skrevet en vurdering av den her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1453461

Lenke til kommentar

Takk for alle svar, det ble den første multicomen http://www.multicom.no/Xishan-W370E-17e3-Full-HDe-Intel-Core-i5-3210Me-8GBe-750GBe-GeForce-GTX-660M-2GB-GDDR5e-Bluetoothe-HDMIe-USB3e0e-nVIDIA-Optimuse-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c100560/p10619642 jeg nevnte. Synes det er en bra pris med tanke på hva man får.

Uansett, om noen skulle ha noen andre forslag kom med det. Har angrefrist og alt så om det skulle være en som er bedre med en forsvarlig pris så sleng det ut! ;)

Lenke til kommentar

ASUS er kvalitet og den er rimelig mye sterkere enn den til 6500,-, spesielt med tanke på prosessorkraft. Det står også ekstremt lite om selve maskinen teknisk på multicom (kanskje med vilje?) så man vet blant annet ikke om det er ledige ram-spor, slik det er på ASUS-maskinen. Men den ASUS-maskinen har et veldig bra tastatur.

I tillegg må jeg si at Multicom-pcen var jævlig stygg, men det er nå min mening. Og om det er verdt å betale 3000 mer for det må du bestemme selv

Lenke til kommentar

Hvis man gjør det lett og tar 3dmark11 GPU score som utgangspunkt fra notebookcheck.net på gjennomsnittlig 2327 for GTX660M så tilsvarer dette ca Nvidia GT 640. Mot AMD sine stasjonærkort er det noe svakere enn HD7750 som vel er det svakeste kortet til AMD i 7000 serien.

Det er fremdeles stor forskjell mellom laptop grafikk og stasjonærgrafikk.

Lenke til kommentar

Multicom sin er allerede på vei men jeg har også sett litt rundt hehe :p

Da fant jeg denne http://www.komplett....aspx?sku=762369 hva har dere og si på den? Ikke så over the top som Asus sin (pris og utseende) men ser fortsatt litt grom ut. ;)

Vet ikke hvordan rykte dem har på seg, dem har også denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=761698 men da 15,6 + radeon og ikke Nvidia

Endret av jant90
Lenke til kommentar

Forskjellen i ytelse ligger i prosessoren, i5 3210M mot i7-3630M. Om du vil merke noe til akkurat det, er veldig avhengig av hva du bruker laptopen til. Til spilling vil du neppe merke noe som helst, selv om det kanskje kan måles en fps eller to forskjell. Noen spill er mer optimert for flere prosessorkjerner enn andre, men selv der er det sjelden at prosessorvalget betyr veldig mye for resultatet - det er og blir grafikkortet som setter begrensingene i de fleste tilfeller. Hvis du skal sammenligne, så må du gjøre det mot den Multicom W370'en med samme prosessor i. Prisforskjellen blir ganske stor, uansett.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Forskjellen i ytelse ligger i prosessoren, i5 3210M mot i7-3630M. Om du vil merke noe til akkurat det, er veldig avhengig av hva du bruker laptopen til. Til spilling vil du neppe merke noe som helst, selv om det kanskje kan måles en fps eller to forskjell. Noen spill er mer optimert for flere prosessorkjerner enn andre, men selv der er det sjelden at prosessorvalget betyr veldig mye for resultatet - det er og blir grafikkortet som setter begrensingene i de fleste tilfeller. Hvis du skal sammenligne, så må du gjøre det mot den Multicom W370'en med samme prosessor i. Prisforskjellen blir ganske stor, uansett.

Tenkte mer på den 15.6 msi, den har radeon 7970m. Det er visst en "topp" model, men dette er radeon. no clue :p CPU er visst heftig bottleneck så..

Blir nok fornøyd med multicomen uansett! Nå er jeg ferdig med maset, takk for alle svar! ;)

Endret av jant90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...