Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. prøver å lage ett lite "program" som lager sorte picturebox som skal komme på en tilfeldig posisjon og bevege seg skrått opp eller ned helt tilfeldig. Det jeg ikke skjønner helt er hvorfor x og y verdien (posisjonen til hver picturebox) får samme verdi, og hvorfor den ikke vil gå skråt men hender den står stille, går rett opp, eller rett til siden. Ikke skrått til siden som er planen.

Hadde vært fint hvis noen kunne hjelpe meg med det og fortelle meg hvordan jeg kan gjøre koden mer "profesjonelt" skrevet.

-GtHoo

randomball (2).zip

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående hvorfor de får samme verdi, så kan du se på denne:

http://stackoverflow...number-returned

Du må bruke samme "Random" på alle, og flytte den utenfor funksjonen din, da vil du få tilfeldige tall.

Da vil de gå tilfeldig opp, ned, eller skrått.

Et tips til koden er å kalle ting litt mer forståelige ting enn "qq" eller "ee".

Vanskelig å vite hva som menes med

if (qq < totalt)

dersom man ikke vet hva qq er eller hva det er "totalt" av.

La ved en litt refaktorert versjon du kan se på, er ikke veldig god på best practices e.l. men prøvde å gjøre den litt lettere å lese om ikke annet.

randomball.zip

Lenke til kommentar

Takk for at du tok deg tid å så på koden.

Får prøve å lage hele på nytt med tipsene du ga.

Skal prøve å komme på litt bedre navn på variablene som du sa.

Har sett litt på koden du la til, og skal se mer på den i kveld :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bare for litt ekstra forklaring: Du oppretter et nytt Random-objekt for hver verdi du vil ha, og da får alle objektene samme seed. Random er ikke egentlig tilfeldig, men en bestemt rekke av tall som genereres ut fra en baseverdi eller en "seed". En bestemt seed vil alltid generere den samme rekken tall, og når du da kaller Next får du bare det neste tallet i rekken. Når du ikke angir noen seed for å opprette Random-objektet, vil det benytte systemtiden som seed. Så om du oppretter 4 Random-objekter i samme kodeblokk, vil alle 4 benytte samme seed, og vil da generere den samme rekken. Så selv om du oppretter forskjellige Random-objekter for X og Y osv., vil de få den samme rekken, og hente ut det samme tallet i den rekken.

Endret av Wedvich
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...