inaktiv000 Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Jeg fyller 18 om noen få dager , og lurte på om det er noe spesielt man bør gjøre de siste dagene Tenkte mest på ting som lønner seg økonomisk, f.eks. hvis det er noe som blir mye dyrere når man er myndig. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 14. september 2003 Forfatter Del Skrevet 14. september 2003 Dama fikk seg nye brilleglass rett før hun ble 18, og fant ut at det hadde kostet mye mer etter.. noen som vet om flere slike ting? =) Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 å bli 18 er like mosomt som å bli 17 .. det er ikke noe morsomt å gjøre dagene før .. bare dagene etter! Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 14. september 2003 Forfatter Del Skrevet 14. september 2003 Joda, selvfølgelig er det masse man kan gjøre etter at man er 18 som man ikke kunne gjøre før, men det må da være endel ting som man kan gjøre før og ikke etter. Tenker f.eks. på innmeldingsavgifter i diverse ting osv. Lenke til kommentar
sim Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Går å får en siste gratistime hos tannlegen :o Lenke til kommentar
miCro Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 å bli 18 er like mosomt som å bli 17 ..det er ikke noe morsomt å gjøre dagene før .. bare dagene etter! Sikker på at du ikke tenker på 18 og 16? Det er jo ikke no nytt og spennede man får lov til når man fyller 17.... Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 ja .. det er ikke noe spesielt å fylle 18 heller .. ok du kan ta lappen du kan kjøpe fjortiss godt .. men ikke no mer enn det .. er ikke no mer spennende enn å bli 17 .. eller 19 Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 14. september 2003 Forfatter Del Skrevet 14. september 2003 Du kan endelig stemme på Valgjerd! Hmm.. "fordelene" jeg kommer på: Kjøpe alkohol Stemme Kjøre bil Mer lønn? Komme inn på utesteder Lov til diverse ting (opprette konto osv?) uten tillatelse av foreldre Endel yrker, medlemsskap Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 la oss gå igjennom lista di Kjøpe alkohol = hvem kan ikke det når de er 17? (selv drikker jeg ikke) Stemme = stemme på hvem .. det er ikke morsomt .. og hvis du blir 18 om noen dager .. så må du vente noen år .. så spennende Kjøre bil = ikke uten lappen nei .. fyyy Mer lønn? = jaha? forklar den Komme inn på utesteder = se nr 1 Lov til diverse ting (opprette konto osv?) uten tillatelse av foreldre = bytt bank du .. Endel yrker, medlemsskap = medlemsskap til hva? Lenke til kommentar
miCro Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 la oss gå igjennom lista di, del 2. Kjøpe alkohol = hvem kan ikke det når de er 17? (selv drikker jeg ikke) = kjøpe alkohol, lovlig :wink: Stemme = stemme på hvem .. det er ikke morsomt .. og hvis du blir 18 om noen dager .. så må du vente noen år .. så spennende = for de politisk interesserte er det faktisk en Big Deal. Kjøre bil = ikke uten lappen nei .. fyyy = mhm Mer lønn? = jaha? forklar den = de fleste firmaer, butikker ol har faste oversikter med hva man har krav på av lønn på de forskjellige alderstrinnene, det er også lovsatt. Komme inn på utesteder = se nr 1 = se nr 1 Lov til diverse ting (opprette konto osv?) uten tillatelse av foreldre = bytt bank du .. = nettbank, VISA, ... Endel yrker, medlemsskap = medlemsskap til hva? = dunno Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 14. september 2003 Forfatter Del Skrevet 14. september 2003 Kjøpe alkohol: seff har man noen andre til å kjøpe for seg, ellers kan man se litt voksen ut eller låne legitimasjon, men nå slipper man å stresse. Jeg prøvde aldri selv, men fikk folk til å kjøpe for meg.. Stemme: hehe, jeg skrev bare hva man kunne gjøre (derfor "fordeler" i gåsetegn ). Vet ikke om jeg skal stemme selv, vet for lite om hva de forskjellige partiene står for Kjøre bil: å være 18 betyr ikke at man kan kjøre bil, men å ikke være 18 betyr at man ikke kan kjøre bil. Derfor er det en fordel å være 18 Mer lønn: enig med han forrige. Er ikke sikker på hva som kommer til å skje der jeg jobber, men mange plasser har det slik at en automatisk får mer lønn når en er 18. Lov til diverse ting (opprette konto osv?) uten tillatelse av foreldre: der jeg har kontoene nå (Sparebank1, skal bytte pga. elendig rente) må en være 18 for å ha nettbank. Endel yrker, medlemsskap: aner ikke, tenkte meg bare at endel ting hadde 18 års grense. -------------------------------------------------- Men - er det noen som kommer på noe jeg bør gjøre før jeg blir 18? := Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 En liten rettelse... Man kan stemme det året man fyller 18 Jeg f.eks skal stemme i dag. Fyller 18 i oktober Lenke til kommentar
Raggi Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Går å får en siste gratistime hos tannlegen :o det har eg gjordt! måtte te da... kommer sikkert ikkje til å ta meg råd til å gå tilbake før om eit par år! fyller 18 på søndag, og eg gleder meg! EDIT: er det ikkje gratis tannlege ut året man fyler 18? det har eg hørt... Lenke til kommentar
KFS86 Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Få tatt den jævla mellomtung MC lappen så jeg kan kjøre min nye Honda CBR600 Ja, jeg blir 18 i vinter.. Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Det er gratis tannlege ut året man fyller 18 (hvis ikke det er enda lengre). Forøvrig har man blitt for gammel til å gjøre en del ting når man er 17. F.eks kan man begå det meste av straffbare forhold før man er 15... Fra å med 15-16 år kan man tiltales for drap f.eks. Lenke til kommentar
PeNtA Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 det har eg gjordt! måtte te da... kommer sikkert ikkje til å ta meg råd til å gå tilbake før om eit par år! fyller 18 på søndag, og eg gleder meg! EDIT: er det ikkje gratis tannlege ut året man fyler 18? det har eg hørt... tannlegen er gratis frem til den dagen du fyller 19. etter det får du no prosenter.. 50% eller no? Lenke til kommentar
Aggex Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 det er vel 75% avslag frå 18 til du fyller 20 år.... Lenke til kommentar
allyse Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 Lov til diverse ting (opprette konto osv?) uten tillatelse av foreldre: der jeg har kontoene nå (Sparebank1, skal bytte pga. elendig rente) må en være 18 for å ha nettbank. Må bare kommentere jeg hadde sparebank1 helt til jeg fant ut hvilke drittbank det var (fikk ikke visa uten å ha fast inntekt). Uansett fikk jeg nettbank da jeg var 16 uten noen form for tillatelse fra foreldrene. Var bare å si foreldrene kom for å skrive under på papirene. Det gjorde dem aldri og nettbanken ble aldri stengt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå