Gå til innhold

Irans nye stolthet F-313 Stealth Fighter

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Nytt-jagerfly-avduket-i-Iran-7109668.html

"Det nye flyet, som har fått navnet Qaher F-313, er blant de mest avanserte jagerflyene i verden, hevder Irans president Mahmoud Ahmadinejad.

Jagerflyet er designet og bygd i Iran og testfløyet i flere tusen timer av flygere som sier seg svært fornøyd med dets egenskaper, forteller han.

Flyet ble vist fram på iransk fjernsyn i forbindelse med feiringen av 34-årsdagen for den iranske revolusjonen.

Qaher betyr «Erobreren», men trass i det aggressive navnet er flyet ment som et avskrekkingsmiddel, ifølge Ahmadinejad.

- Det sender et fredsbudskap, sier han."

Jeg ler så jeg griner. Flyet er jo åpenbart falsk. Det er laget i dårlig støpt metall, tilsynelatende lakkert med billakk og har en canopy som er reflektiv, bulkete, knapt gjennomsynlig og mangler HUD. Proporsjonene i flyet er helt feil, og det er neppe flyverdig stabilt. Supercruise er det hvertfall ikke, det tror jeg ikke vingene ville tillatt - ei heller de små inntaksslusene for luft. Avionikken i cockpiten ser ut til å være 30 år gammel teknologi. Bildet av piloten som sitter oppi er komisk. Han må jo krype ned i setet for å få plass når canopy kommer ned. De har til og med en ledning løpende ifra veggen for å få strøm til flyet. At dette flyet skulle bære våpnene internt er tull, der er det ikke plass pga. drivstoff og hjulsett.

Jeg dør av latter! Som alt annet Iran driver med er dette spill for galleriet ;)

Hvis de akter å produsere dette flyet, eventuelt i en større utgave, så ønsker jeg irans piloter lykke til. Disse komme til å falle ut av luften av seg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er et bedre bilde. Aftenpostens bilde viser ikke så mye.

Ja så det.. :p Lurer på hva Iran skal tjene på det i lengden. De kan jo ikke begynne å sende de flyene opp, heller utsette "produksjonen" i det uendelige. Og tror på ingen måte at USA blir avskrekket fra Iran. Det er jo det, det må være. Og skremme USA og vise muskler slike at det ikke blir krig - noe som er den almenne oppfatningen i Iran at USA og vesten vil invadere Iran når som helst. Og da kan det også være for å vise den frem til befolkningen, men selv de må skjønne at det er humbug når de aldri kommer til å bli produsert.

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar

Det er også en video på Youtube som angivelig viser den flyvende. Videoen ser ut som om den er filmet på 60-tallet og viser sansyneligvis en modell.

Jeg tror Iran føler seg truet og forsøker å kjøpe tid. Jeg tror dette er et fly de har aktet å utvikle, men at det ikke har gått så bra... for å si det mildt.

Nå sa akkurat Biden at USA at er villig til å forhandle med Iran. Jeg tror kanskje de har sett et mulighetens vindu her for å la Iran beholde litt ansikt, som er uhyre viktig for gærningene i Teheran.

EDIT: Skriveleifer

Endret av omnomnomnivore
Lenke til kommentar

http://www.aftenpost...an-7109668.html

"Det nye flyet, som har fått navnet Qaher F-313, er blant de mest avanserte jagerflyene i verden, hevder Irans president Mahmoud Ahmadinejad.

Jagerflyet er designet og bygd i Iran og testfløyet i flere tusen timer av flygere som sier seg svært fornøyd med dets egenskaper, forteller han.

Flyet ble vist fram på iransk fjernsyn i forbindelse med feiringen av 34-årsdagen for den iranske revolusjonen.

Qaher betyr «Erobreren», men trass i det aggressive navnet er flyet ment som et avskrekkingsmiddel, ifølge Ahmadinejad.

- Det sender et fredsbudskap, sier han."

Jeg ler så jeg griner. Flyet er jo åpenbart falsk. Det er laget i dårlig støpt metall, tilsynelatende lakkert med billakk og har en canopy som er reflektiv, bulkete, knapt gjennomsynlig og mangler HUD. Proporsjonene i flyet er helt feil, og det er neppe flyverdig stabilt. Supercruise er det hvertfall ikke, det tror jeg ikke vingene ville tillatt - ei heller de små inntaksslusene for luft. Avionikken i cockpiten ser ut til å være 30 år gammel teknologi. Bildet av piloten som sitter oppi er komisk. Han må jo krype ned i setet for å få plass når canopy kommer ned. De har til og med en ledning løpende ifra veggen for å få strøm til flyet. At dette flyet skulle bære våpnene internt er tull, der er det ikke plass pga. drivstoff og hjulsett.

Jeg dør av latter! Som alt annet Iran driver med er dette spill for galleriet ;)

Hvis de akter å produsere dette flyet, eventuelt i en større utgave, så ønsker jeg irans piloter lykke til. Disse komme til å falle ut av luften av seg selv.

Tja. F-35 har heller ikke noe HUD. Og det at canopy glasset så mildt sagt ræva ut på det ene bildet kan jo være at det er en mockup av flyet som vises frem. Det er jo slik nye fly pleier å vises frem rundt omkring i verden. F.eks når du ser et F-35 på Bodø Airshow på Bodø flyplass så er det ikke et ordentlig F-35, men en billig kopi i plastikk. Men jeg er enig i at luftinntakene ser misstenkelig små ut for et fly som liksom skal ha prestasjoner på linje med F-22 eller F-35

Det andre du nevner ser jeg ikke hvilken bakgrunn du har for å hevde.

Jeg vil stille meg litt tvilende nøytral til dette. Hvis det er sant at de har greid å utvikle noe slikt så er det veldig overraskende, men jeg vil ikke helt utelukke muligheten for at de kan ha greid å lage en flygende prototype. Men jeg tror det er en minst like stor eller større sansynelighet for at dette bare er propaganda og spill for galleriet uten noe rot i virkeligheten.

Også kan de jo også bare ha kjøpt en turbofanmotor også lagd en flykropp i glassfiber, el også fløyet med denne uten at de har noe som helst av elektronikk, våpensystemer, el. Dette er jo tross alt ikke så veldig avansert og er et fint PR stunt.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Hvis denne merkelige saken skulle komme opp i lufta så tviler jeg på at den utmanøvrerer de gamle amerikanske flyene de har.

At den ser merkelig ut vil vel ikke nødvendigvis si at den flyr dårlig. Russerene har f.eks dette eksperimentelle flyet:

Sukhoi-Su-47-wallpaper.jpg

Og den ser jo definitivt merkelig ut, men flyr veldig bra allikevel.

The Su-47 has extremely high agility at subsonic speeds, enabling the aircraft to alter its angle of attack and its flight path very quickly while retaining maneuverability in supersonic flight.

The swept-forward wing, compared to a swept-back wing of the same area, provides a number of advantages:

higher lift-to-drag ratio

higher capacity in dogfight maneuvers

higher range at subsonic speed

improved stall resistance and anti-spin characteristics

improved stability at high angles of attack

a lower minimum flight speed

a shorter take-off and landing distance

http://en.wikipedia....ki/Sukhoi_Su-47

Men selv om den har veldig bra egenskaper supersonisk i dogfights så fokuserer vel nyere fly mer på supercruise supersoniske egenskaper og BVR egenskaper via avansert elektronikk og stealth. Man driver ikke å dogfigther med jagerflyene på nært hold lengre, man skyter hverandre ned før men i det hele tatt kan se hverandre med det blotte øyet. Og da er ikke manøvreringegenskapene i subsonisk hastighet så viktige lengre, da er det viktigere å kunne fly økonomisk på supercruice slik at man får lang rekkevidde.

Og det var vel kanskje derfor SU-47 aldri kom i produksjon, men bare ble bygd i 4 eksemplarer for fight testing.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så var det vist bare en bløff. Hoho

Kanskje det heller er medias egen fremstilling som er "bløff"?

Først fremstiller de nyheten som "fakta" for deretter (vi visste det ville komme) å komme med "avsløringen" at det bare var "fake"

Selvsagt er ikke iranerne så dumme at de tror de kan lure USA (eller Russland for den saks skyld) med oppdiktede teknologiske nyvinninger.

Det det derimot handlet om, var nok at de viste frem et pågående prosjekt eller konsept om man vil, til hvordan et slikt jagerfly vil arte seg ferdig, spesifikasjoner osv. Og det ville de vise frem på dagen for 34-års feiringen av iranske revolusjonen.

Jeg har sagt det (mange ganger) før : vær alltid skeptisk til vestlig media's rapportering om Iran (uansett hva sakene handler om)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...