Gå til innhold

Billig HTPC


Anbefalte innlegg

Crap, jeg posta denne i HTPC-forumet, men der er det jo bare et par innlegg om dagen. Her er det mer action...!

 

Jeg har lyst å oppgradere min HTPC litt. Den kjører en C2D E6600 i dag, og det er litt i svakeste laget tror jeg...?

 

 

Jeg har noen deler fra før og her er det jeg har tilgjengelig.

 

Kabinett: http://www.silversto...pid=283&area=en

 

PSU: Seasonic S12II-380Bronze

 

Et mATX socket 775 HK med en E6600 CPU.

 

En i5 750 socket 1156 CPU.

 

Som kjøler har jeg en Scythe Big Shuriken v2. RAM og lagringsplass har jeg nok av.

 

Så, det jeg trenger er enten en GPU/CPU+hovedkortløsning, som takler 1080p ELLER et nytt hovedkort med integrert skjermkort jeg kan bruke til min i5 750 CPU. Det må passe inn i min eksisterende HTPC.

 

 

Så billig som mulig! Og gjerne så kjølig som mulig.

 

Tenkte litt på en AMD APU av noe slag og et enkelt hovedkort ITX eller mATX utføreøse - kan det være en god løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha hovedkort og dedikert skjermkort til i5-750 prosessoren (den har ikke integrert skjermkort - men den er bra): jeg går utifra at det paser med et mATX siden du har det (linken til kabinettet ditt virker ikke).. Ellers må du ha et miniITX isteden. Forslag fra multicom:

 

 

ASUS Mainboard S-1156 H55 ASUS Mainboard S-1156 H55

Varenummer: P7H55-M

--

652,- Ta bort

MSI GeForce GT 630 MSI GeForce GT 630

Varenummer: N630GT-MD2GD3

1 stk tilgjengelig

456,- Ta bort

 

 

 

Totalt (inkl. mva): 1 108,-

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

HTPC som skal brukes til video vil vel kanskje dra nytte av en AMD APU? Det er nok den billigste kombinasjonen av CPU+GPU du får tak i. Billigste APUen ligger litt over 300 kr.

 

Verdt å ta en titt, men ville nok gjort litt undersøkelser om det er nok kraft til 1080p i den billigste modellen.

Lurt å lese før du poster?
Plex Media Server og en Minecraft server
Lenke til kommentar

@johanf:

 

Jeg har selv en HTPC bestående av Q8400 (litt bedre ytelse enn Q6600) og et nVidia GTX 460. Det er solid overkill for film etc, og er faktisk helt OK for spilling på TV (ikke de mest krevende spillene). Kjøper du deg et GTX 650 (ca 800 kr) eller et HD 7770 (ca 800 kr) har du power nok. GTX 650 har ellers ikke høyere TDP enn 64 Watt. HD 7770 yter litt bedre, mens GTX 650 er noe kjøligere og bruker litt mindre strøm.

 

Skulle derfor gå fint med den PSU-en du har i dag. Anandtech angir strømforbruket ved full last for hele systemet til ca 250 Watt med disse. PSU-en er etter min erfaring relativt stille.

 

Men dersom du har et Silverstone Milo ML03 så har du en del andre problemer. Dette kabinettet tar bare lavprofil ekspansjonskort. Du finner skjermkort med lavprofil, men utvalget er langt mindre - og ikke akkurat de kraftige. Dette HD 7750 kortet er et alternativ - http://www.prisjakt.no/product.php?p=1355662. Du har også noen nVidia GT 640 kort. Både HD 7750 og GT 640 skal være bra nok til ditt formål.

 

Kjøleren din er jo laget for lavprofil kabinetter, så den går greitt.

 

Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar

Ja, men ikke på HTPC-en. Best med dedikerte maskiner - fordi man da lettere kan spesifisere maskinene til ulikt bruk - samt unngår at de kjører svært tunge prosesser samtidig i samme grad. Anbefalt for Plexserver er minst en Core 2 Duo på 2,4 Ghz, og Q6600 skal klare det fint. Men det er lett å teste på Plex Media Server om man har nok minne eller for svak CPU.

 

Så er det langt lettere å bruke en server om man skal måke inn skikkelig med harddiskplass - og den kan man jo bare gjemme i ett kott eller i et skap.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...