Gå til innhold

Problemer med ustabil maskin

ilpostino

Anbefalte innlegg

Etter et par fine dager uten spontan reboot har dette kommet tilbake i dag. Jeg tok av den ene sidedøren på kabinettet og synes det luktet litt varm elektronikk i det, og det er jo ikke et godt tegn. RAM-brikkene var _varme_ så for alt jeg vet kan luftstrømmen i det nye kabinettet vært så dårligere enn i det forrige at maskinen har skrudd seg av når RAM-brikkene har nådd en viss temperatur.

Jeg har lagt kabinettet på siden og lagt begge viftene til Corsair A70'en slik at den blåser kald luft ned på hovedkortet. Blir tingene stabile nå så er jo det en god pekepinn på at temperatur på RAM-brikker har som har ført til spontanboot.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I går satte jeg inn en Kingston HyperX cooling fan som ble kjøpt på Komplett på RAM-brikkene men jeg fikk en spontan reboot i dag. Litt avhengig av belastning ligger temperaturen på prosessoren på mellom 19 og 30 grader. Temperaturen på hovedkortet ligger på mellom 30 og 32 grader.

instillingene for VCore står på auto i BIOS men den ligger på mellom 0.640V og 1V. Jeg har lest litt rundt på Google og det virker som dette ligger i nedekant av hva det burde? instillinger på VCore er jeg ganske blank på så dette vet sikkert mange av dere bedre enn meg.

Jeg har lagt ved noen screenshots fra BIOS. Ser dere noe jeg burde ha sett på innstillingene?

Bilder er lagt i skjult tag for å spare laste-tid på posten.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Jeg bruker skjermkortet på CPU'en, iallefall foreløbig.

Skal endre til XMP-profil og se om det hjelper.

edit: kjøleren til RAM-brikkene ble kjøpt inn da jeg syntes brikkene kjentes varme ut og jeg trodde varme brikker var årsaken til den spontane rebooten.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Går Vcore kun til 1V samtidig som CPU går til 3.70GHz? Det er vel heller tvilsomt, men hvis det er tilfelle er det ikke rart at du har problemer. Det er nok den EPU powersaving-saken som forårsaker så lav Vcore. Normalt vil du se Vcore oppimot ca. 1.35V på 3.70GHz.

Du kan også sette Memory frequency manuelt til 1600MHz. I tillegg kan du sette spenningen på brikkene manuelt til 1.65V. Jeg har et Asus P8P67-Deluxe som av en eller annen merkelig grunn ikke taklet minne på 1333MHz og frøs og kræsjet med jevne mellomrom. Skader ikke å prøve.

Endret av Loefthal
Lenke til kommentar

Jeg satte minnet til XMP profil, satte VCore manuelt til 1.250v og CPU PLL til 1.800v for tre dager siden (onsdag) og har ikke hatt en eneste spontan reboot siden.

Temperaturen til prosessoren ligger ganske jevnt på 30-32 grader men det skyldes vel den økte spenningen regner jeg med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...