ilpostino Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 (endret) Jeg har Corsair A70 som er montert på en i5 2500k prosessor og Asus P8Z68-v hovedkort. Jeg har to med på Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB i maskinen. Prosessoren er på 3,3 GHZ men når jeg overklokker den til cirka 4,4 GHZ fryser maskinen. Temperaturen på prosessoren ligger da på cuirka 60+ grader. Det er høyt men jeg så for meg det skulle mer overklokking til før den frøs. Begge viftene er påmontert A70-kjøleren og kjører for fullt. Finnes det noen luftkjølere som er bedre? edit: oppdaterte topic. Endret 10. februar 2013 av ilpostino Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Noctua NH-D14 om du har god plass Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 (endret) Kanskje SilverStone Heligon HE01 med 2 ekstra 140mm vifter, totalt 3x140mm. Burde lage en liten storm gjennom ribbene. Edit: Feil info. Rettet. Endret 2. februar 2013 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Du har fremdeles ca. 10C å gå på før du når anbefalt makstemp på ca. 72C. Det er mao. ikke manglende kjøling som forårsaker problemet. For lav spenning eller rett og slett en dårlig chip er nok mer sannsynlig. 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2013 Jeg har brukt programmene til Asus for å overklokke. Hva er egentlig anbefalt spenning år en overklokker? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Lavest mulig for å unngå temperaturbelastning, men høyt nok til at det er stabilt. Max 1,52v på CPU på i5 2500k? Men hold deg under 1,4. Og sett PLL til 1,9v tror jeg. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Gjør det manuelt i BIOS så har du selv kontroll på spenningen. Slike software eller autoløsninger har en tendens til å sette alt for høy spenning. En god i5 2500K skal klare seg fint med 1.25V @ 4.5GHz. Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Ikke bruk automatisk overklokking på Asus hovedkort. Du risikerer at spenningen settes alt for høyt. Du kan gjerne bruke TurboV Evo til overklokking, bare ikke bruk auto tuning. Du må uansett inn i BIOS hvis du vil at PC-en skal starte med CPU overklokket, men det kan være greit å bruke programmet for å finne rett spenning i forhold til frekvens. Sett CPU Voltage til 1,3 V f.eks. Hold deg under 1,4 V så bør du være rimelig trygg. CPU ratio til f.eks. 40 på 1,3 V. Ikke start på for høy multiplier. Det er bedre å starte for lavt og øke med 1 for hver stresstest. Sannsynligvis vil du klare minst 4,2-4,5 GHz på 1,3 V avhengig av hvor heldig du har vært med CPU. Jeg har nesten samme hovedkort som deg, P8Z68-V PRO. Du trenger ikke endre annet enn CPU Voltage og CPU ratio, med mindre du skal over 4,5 GHz. 1 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Har forøvrig lest at multiplier som oddetall er mer stabilt enn partall. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2013 Nå vil ikke Windows starte (selv med tilbakestilte verdier i BIOS) men mistenker det er noe rusk fra Asus-programmene som jeg ikke disablet før jeg begyntebi BIOS. ;( Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Antar at Windows fungerte normalt før du gikk inn i BIOS. Korrupte filer kan skyldes ustabil overklokk. Får du feilmelding? Hvor langt kommer du i oppstart av Windows? TurboV Evo kan gjøre endringer i BIOS, men prøv å tilbakestill. Bare gå inn i BIOS og velg load optimized defaults, eller load oc profile, om du har lagret noe der. Det hjelper ikke på evt. korrupte filer, men du får eliminert en mulig feilkilde. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2013 Siden det kom feilmeldiger flyttet jeg alt av hw over i nytt kabinett og reinstallerte Win7. Det kom til der hvor Win7 ikonet "flyr sammen" under oppstarten og teksten "Starter windows" kommer opp. Jeg mistenker at ssd'en kan ha tatt skade. Får masse filmeldinger på den nyinstalerte Win7 om at den ikke finner boot-filene på disken. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 (endret) Hvis maskinen ikke booter med default BIOS-settings og re-installert Windows, må man vel anta at det er noe hardware som har feilet ja. Du kan kjøre memtest 86. Da lager du en bootbar CD så du er ikke i windows. Alternativt installer Win på en HDD eller noe, for å se om det er SSD. Veldig rart hvis software O.C ødelegger maskinen din Endret 3. februar 2013 av Kyrre S. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2013 Jeg får sjekke litt mer. Jeg har tilbakestilt alt av instillinger i BIOS men jeg kunne tenke meg å resette den eller flashe på nytt og bytte port til SSD'en på hovedkortet for å være sikker på at det ikke er noe der som gjør at det er blitt slik. Takk for tips om memtest 86. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2013 memtest 86 avslørte ingen feil men jeg synes det er rart jeg får sporadiske reboot og BSOD etter som jeg reinstallerte maskinen. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Sist jeg hadde random BSOD var det PSU. Problemet med tilfeldigheter er jo at det kan være nesten hva som helst: Software eller hardware. Hvis du ikke hadde dette før, og har fått det nå etter at du har software-klokket (?) kan det da være noe som har tatt skade? Du er sikker på at alt står som default igjen? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2013 Ja, alt står på default. Etter å ha koblet om dvd-spilleren og SSD'en over på andre SATA-porter, og dermed en annen kontroller på HK så virker maskinen ganske stabil. (tidligere var de koblet til en Intel-kontroller men nå er de koblet over på andre SATA-porter). Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Hmm ... Intel sin SATA kontroller er vel på North Bridge til hovedkortet, og denne andre SATA kontrolleren du snakker om er vel Marvell sin? Marvell kontrolleren er separert fra chipset'et, og direkte på PCI bus ... Er chipset'et ditt skadet pga OC? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 (endret) BTW: Hvis det er sånn at du nå bruker Marvel sin SATA kontroller, er dette ikke å foretrekke. Siden denne ikke er direkte til chipset, er hastigheten på denne kontrolleren betydelig lavere enn Intel sin. Hvis du bruker SSD anbefaler jeg ikke Marvell onboard. Endret 7. februar 2013 av Kyrre S. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2013 (endret) Siden hovedkortet først var på vei til å ta kvelden oppdaterte jeg like så godt BIOS. DVD'en og SSD'en var begge koblet til de mørke blå SATA-portene til høyre på bildet. Jeg regner med dette er Intel-portene iallefall. edit: etter å ha lest igjennom manualen viste det seg at jeg opprinnelig hadde koblet SSD'en og dvd-spilleren til Marvel-kontrolleren mens de nå er koblet til Intel-kontrolleren. Jeg har gått igjennom absolutt alle instillingene i BIOS og de skal stå på default. Etter at jeg koblet på vifte nummer to på Corsair A70'en har temperaturen ligget ganske stabilt på 26 grader på prosessoren. Endret 10. februar 2013 av ilpostino Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå