Taterunge Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Jeg har satt sammen en ny PC, men jeg har brukt en gammel diskettstasjon. Denne får jeg rett å slett ikke til å fungere, når jeg plugger den i slik man skal med den kryssa floppykabelen i diskketstasjonen får jeg rett å slett ikke opp diskettstasjonen. Snur jeg vender jeg kabelen opp ned står LED-en bare å lyser i diskettstasjonen. Er dette et tegn på at stasjonen er ødelagt? Eller kan det være Floppy-kontrolleren som svikter? Burde jeg prøve en annen kabel? Takk for alle svar! Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Skjønte ikke det første problemet helt, men sjekk BIOS innstillinger. Det andre er normalt, det lyser alltid grønt når floppy-kabelen står feil vei. Lenke til kommentar
Taterunge Skrevet 14. september 2003 Forfatter Del Skrevet 14. september 2003 Ja jeg forstår at den lyser grønnt konstant når kabelen er feil i. Men Da er det jo egentlig bare å snu kabelen. Men i dette tilfelle så blir den bare helt dø, og gir ingen respons. Akkurat dette problemet har jeg vært borti en del ganger før, skjønner fortsatt ikke helt hva jeg gjør galt. Fordi jeg har prøvd alle mulig kombinasjoner med kabelen. Men hvilke BIOs-innstillinger skal jeg se etter da? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Du kan ha problemer med det som styrer om diskettstasjonen skal oppfattes som A eller B. Du skriver at du har en kryssa floppykabel, og det betyr at det er floppykabelen som styrer om det er en A (krysset) eller B stasjon. Siden du har en gammel diskettstasjon, kan den være konfigurert annerledes enn kabelkontroll, dvs. rett kabel. På diskettstasjonene kan det være en jumper som er merket DS0 eller DS1. Denne styrer også om stasjonen skal oppfattes som A eller B. Hvis disse to systemene "motarbeider" hverandre, så vil stasjonen være en B stasjon. Jeg har vært borti et slikt tilfelle, og for enkelhetsskyld, så brukte jeg BIOS-funksjonen som bytter om A og B stasjonene. Du kan prøve dette. Hvis dette fungerer, så trenger du en rett floppykabel eller bytte om på DS0 og DS1. Hvis kabelen har to uttak, kan du også prøve å sette den på den ukryssede kontakten. Men på den andre siden, så fungerer BIOS-byttingen uten problemer hvis du ikke synes dette er ubekvemt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå