Gå til innhold

[Løst] Dårlig hastighet (5/5) på trådløs nett ift kablet (25/5)


Per69

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har et nett som har fungert ok tidligere.

 

Nå har jeg problemer med lav fart på det trådløse nettet fra min Linksys wrt 160n der jeg har i underkant av 5/5. Dersom jeg kjører kabel fra Linksysen får jeg 25/5 (som vel er det jeg betaler for).

 

Naboen ligger vel 15 meter borte men hans nett kommer inn omtrent like sterkt som mitt.

 

Er det interferens som er problemet? Jeg sjekket og han kjører av en eller annen grunn 3 (!) nett og benytter kanal 3 (2 ganger) og 11. Jeg ser at han tidvis også benytter kanal 7. I praksis dekker han svært mye av båndet. Jeg benyttet auto og kanal 1. Endret det til kanal 5 som ser nokså grei ut, men fikk ikke noe bedre ytelse av dette. Endret så til 13 men fikk skarve 3/5. På kanal 7 fikk jeg 1/0.6 Har også prøvd å optimalisere plassering av min Linksys.

 

Ruteren min står i motsatt ende av huset lengst borte fra naboen pga at nettet kommer inn der...

 

Kortet som står i denne PCen er et ok N kort.

 

Problemet sees også på nettbrettet (I-Pad4) og på laptop(ene).

 

Er interferens problemet? Eller er det min ruter som er for "svak"? Eller er det feil på den? Liker ikke å klage på andre særlig ikke dersom jeg tar feil.

 

Dette er et boligfelt. Det burde da være verre i blokk? Jeg sliter litt med å tro at vi ikke kan ha nett begge to, og lurer derfor på om det er feil på ruteren og at jeg burde oppgradere ruteren? I så fall - til hva? Fristende å prøve 5GHz... Men noe utstyr går fremdeles på G.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for gode svar.

 

Tenkte på DEVOLO DLAN 500 AV MINI NETWORK KIT som homeplug og kanskje ASUS RT AC66U. Men så ser jeg på hastighetene...

 

Finnes det en homeplug som er rask nok til at jeg får utnyttet den nye Asus RT AC66U dersom jeg blir nødt til å plugge den gjennom homeplugen? Ser ut til at de fleste og kanskje beste er 200 og opp til 500Mbit/s. I så fall er vel det ikke noe poeng i å kjøpe en superduper AC router?

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Takk!

 

Jeg har en plan etterhvert. På 2.4GHz nettet er nå kanalene 1,3,6,7,11 busy. Flere brukere har stor bredde på kanalene.

 

Alle vegger er tre/gips. Huset er en stor enebolig.

 

Løsningen innebærer:

1) en trådet router for å kjøre færrest mulig komonenter trådløst,

2) ny plassering for ny trådløs ASUS RT-AC router der den kommer inn i åpen plan stue/kjøkken løsning. Trådløs router står nå i første etasje, men burde kanskje helst komme opp i 2. etasje? Kanskje det er lettest å gjøre med en repeater?

 

3) Homeplug som reciever osv kan kobles i. Devolo 500 skal være raskt nok for HD video og surround lyd?

 

4) Mulighet for utvidelse med 5GHz repeater. Finner kun en ASUS N repeater nå, så ønsker å avvente en ny AC repeater, men mulig jeg burde gå for en ny repeater med en gang? Denne kan lett plasseres inn mot loftet.

 

Dette blir dyrt, men bør bli meget bra?

 

Eller kanskje jeg skal glemme homeplug og repeater og kjøpe to Asus RT-AC66U og brokoble den ene?

http://www.dinside.n...lost-nett-blitt

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Det er oftest best å ha router i den etasjen du skal bruke den. Når det gjelder streaming, så er det litt avhengig av hvilket materiale du skal streame. En blu-ray plate bruker inntil 40Mbit for overføring av 2D-video. Komprimert HD bruker ofte under 10Mbit.

 

Dersom du har mulighet til å legge kabel, så er jo det alltid best. Man får flatkabel som kan legges temmelig diskret. http://www.ebay.com/itm/Valueline-FTP-CAT6-platte-Network-Cable-15m-white-Shielded-flat-patchcable-/281050022679?pt=UK_Sound_Vision_Other&hash=item416fe30317

Lenke til kommentar

Igjen takk for god hjelp.

 

Ja, hadde jeg bygget huset selv hadde det vært kablet nett i alle rom. Ingen tvil der. Men dessverre er kablet til alt uaktuellt... Med mindre jeg kjører kun Devolo 500 overalt. Det er jo helt klart best for nettet å minimere antall PCer og padder som kobler seg opp. Her i huset med mange barn er det snakk om minst 8 enheter som må gå trådløst. Ikke allverden kanskje, men helt klart endel.

 

Jeg trenger nett i begge etasjer, selv om behovet er størst i første etasjen.

 

Jeg tror nok det blir Asus.

 

Det er egentlig to-tre valg forutsatt at jeg kan brokoble to routere trådløst:

 

1) 1*Asus RT-N65U og 1*ASUS EA-N66 Universal Repeater/AP/Client og en Devolo 500 pluss en liten kablet router.

2) 2* Asus RT-N65U.Kjøre alt trådløst, men plugge Reciever og eller stasjonær PC i brokoblet Asus hvis mulig...

3) 2* Asus RT-AC66U. Kjøre alt trådløst, men plugge Reciever og eller stasjonær PC i brokoblet Asus.

 

 

Hva blir best?

Lenke til kommentar

Ser at områdene jeg vil koble er på ulike sikringer. Det vil jo si at Devolo ikke neppe fungerer, og at jeg heller må gå for alt 2 eller 3.

 

Alt 3 er vel dobbelt så dyrt som alt 2 (og dermed ikke spesielt fornuftig. Behovet må være der, og N sertifisering er egentlig godt nok, trur eg...), men er altså usikker på om alt 2 er mulig å gjennomføre. Jeg trenger en mulighet for å kable fra den brokoblede som gjør Asus EA-N66 Repeater uinteressant...

 

Ser ut som om AC66U skal ha bedre rekkevidde.

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Jeg tror du skal greie deg med RT-N65U og ASUS EA-N66.

 

Jeg har selv RT-N66U med EA-N66 som repeater og det fungerer utmerket hos meg.

Det var litt krøll med repeateren, men siste firmware har fikset problemet.

 

Trenger du flere uttak etter Devolo, så bruk en ren switch, ikke en router. Alternativt kan du sette opp en gammel router som switch.

Lenke til kommentar

Hmm, ja det var det jeg så på forhånd at den hadde bridge mode, men tenkte meg ikke at det kunne være bare trådløs bridge.

 

Hva er den ideelle dingsen å handle for mitt formål?

 

Har modem og ruter og det meste av teknisk utstyr i en etasje sammen med RT-N65U. Har kabel herfra til en annen etasje der dekningen fra N65U er tvilsom.

 

K

Lenke til kommentar

Det gikk fint å koble opp den første RT-AC66U routeren. Å koble den andre i media bridge versjon får jeg ikke til nå, dessverre.

Dersom noen vet om en video for dummies eller har noen tips setter jeg pris på det.

 

Jeg trodde jeg skulle få til å koble dem sammen trådløst og benytte den ene på Stereo/tv samt ha den som en slags repeater for signalet slik at jeg ikke trengte å koble meg på ulike nettverk forskjellige steder i huset.

 

Litt skuffet nå.

 

Forstod det som at Blix på DinSide.no fikk det til, men...

http://www.dinside.no/901351/saa-raskt-har-traadlost-nett-blitt

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...