Xmir Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 (endret) Heisann. Kjæresten min har nettopp kjøpt og flyttet inn i et nytt rekkehus. Har nå fått ei regning på omlag 1000kr fra elektrikeren for å legge til et strømpunkt for fiberboks inni strømskapet. Problemet er at vi aldri har bedt eller blitt spurt om dette i forbindelse med bestilling av fiber fra telenor, ei heller da relacom var på stedet for å aktivere linja og installere fiberboksen. Tok kontakt med elektrikeren i dag og fikk til svar at Relacom hadde bestilt dette (de som da aktiverer linja etc) fordi de ville ha boksen inni skapet. Det hadde trolig vært mulig å sette boksen ved tven og da hadde det ikke vært behov for ett nytt strømpunkt (det var det forøvrig heller ikke i strømskapet, selv om det klart er den mest elegante løsningen). Så er spørsmålet: Skal denne regninga betales av oss eller bør relacom dekke det selv? Jfr. markedsføringsloven § 11. Endret 1. februar 2013 av Xmir Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Antar det er lignene som ved installasjon av boligalarmer, og der pleier det stå en linje i kontrakten om at det kan komme utgifter til montering av kontakt om det er nødvendig. Tipper du har en lignende setning. Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 2. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2013 Det eneste som jeg kan se at vi har mottatt er henvisning til telenors vilkår for fiber (http://www.telenor.no/privat/bredband/fiber/vilkarfiber.jsp). Vi har ikke hørt noe fra relacom. Sakens kjerne er at de valgte selv, uten å forhøre seg med oss, hvor denne fiberboksen skulle stå. Jeg var hjemme og kunne fint ha avgjort det dersom han hadde spurt. Slik jeg har forstått det fra elektriker så kunne boksen likeså godt ha stått på stua og da hadde det ikke vært nødvendig med det ekstra strømpunktet. Det hadde heller ikke vært noe ekstraarbeid for relacom. Lenke til kommentar
lain Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Klag på det til Telenor, om ikke annet kan du fort ende opp med 2-3 måneder gratis internet som plaster på såret. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Det eneste som jeg kan se at vi har mottatt er henvisning til telenors vilkår for fiber (http://www.telenor.n...vilkarfiber.jsp). Vi har ikke hørt noe fra relacom. Sakens kjerne er at de valgte selv, uten å forhøre seg med oss, hvor denne fiberboksen skulle stå. Jeg var hjemme og kunne fint ha avgjort det dersom han hadde spurt. Slik jeg har forstått det fra elektriker så kunne boksen likeså godt ha stått på stua og da hadde det ikke vært nødvendig med det ekstra strømpunktet. Det hadde heller ikke vært noe ekstraarbeid for relacom. I punkt 6 står det jo: Kunden må selv besørge og bekoste fremføring og levering av kraft (220V) der dette er nødvendig. Vet ikke om selskapene spekulerer i dette, men det kan være andre årsaker til at man gjorde det slik. De kan ha fått klager fra kunder som ikke liker at de setter opp "stygge bokser" i stua, trekking av fiberkabler kan være enklere, kontakt i stua var kanskje ikke jordet, enklere å trekke kabler til andre steder i huset senere, bruk av eksisterende rør i veggen osv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Er det noe vits å å gnåle om usle tusen kroner? Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 (endret) Er det noe vits å å gnåle om usle tusen kroner? Er det noe vits i å gnåle om usle millioner da? Endret 6. februar 2013 av Lackadaisical Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Er det noe vits å å gnåle om usle tusen kroner? Om valget er mellom bleier, mat og "unødvendig" kontakt så er vel ikke kontakten førstevalg. For mange er en tusenlapp mye, og ikke noe man kaster bort på unødvendige utgifter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Er det noe vits i å gnåle om usle millioner da? Spesielt om du ikke er millionær, men dersom du nettopp har kjøpt og flyttet inn i et nytt rekkehus, da er 1000 kr ingenting for å gjøre fiberoptisk nettverk klart for bruk. 1000kr det er det jeg bruker for å fylle opp bilen min med bensin hver gang jeg fyller. Så hva er egentlig 1000kr i det moderne kongeriket Norge i 2013? Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Spesielt om du ikke er millionær, men dersom du nettopp har kjøpt og flyttet inn i et nytt rekkehus, da er 1000 kr ingenting for å gjøre fiberoptisk nettverk klart for bruk. 1000kr det er det jeg bruker for å fylle opp bilen min med bensin hver gang jeg fyller. Så hva er egentlig 1000kr i det moderne kongeriket Norge i 2013? 1. Når han lager denne tråden så antydes det at 1000 kr spiller en rolle for han. 2. Rett skal være rett. Hvis 1000 kr spilte ingen rolle for meg og dette hendte meg, ville jeg fortsatt ha blitt sur over dette siden det ikke var selskapets avgjørelse å ta. 3. 1000 kr er mye for uteliggeren på gata, liter for de fåtalls milliardærene. Du virker som en arrogant idiot som ikke klarer å se livet fra andres synspunkter. 2 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Det er ikke summen, men hva som er riktig og galt. Forøvrig OT og opprett eget emne for å diskuter videre OT hvis du vil 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Det jeg vil frem til er at ISP installerer sikkert dette gratis, mot at TS abonnerer på tjenesten, de burde vært takknemlig for å få dette installert gratis, og så skal de begynne å gnåle om tusen kroner på toppen av det hele. Griskhet spør du meg. Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 6. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2013 1000kr eller ikke, det er prinsippet det står på. Man møter svært ofte på sånne situasjoner og over tid kan dette utgjøre ganske så mye dersom man bare lar det gå. Det er forøvrig dama som har flytta inn nå; hun er ferdigutdanna, jeg er ikke. Jeg ville ha fiber fordi prisforskjellen var svært lik alternativet, mens hastigheten var mye høyere. Det er dessuten jeg som betaler for akkurat dette, så derfor er jeg interessert i å finne ut hva som er rett og galt Vi har fra starten av trodd at modemet skulle bli plassert ved tven (basert på hva som ble gjort i de andre enhetene). Det ville derfor ikke vært nødvendig med ekstra strømuttak. Hva grunnen er til at de valgte å gjøre det annerledes i akkurat vår enhet er jeg veldig usikker på. Jeg har nå i hvertfall sendt inn en "klage" til telenors reklamasjonsavdeling etter anbefaling fra en bekjent i telenor. Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 6. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2013 (endret) Det jeg vil frem til er at ISP installerer sikkert dette gratis, mot at TS abonnerer på tjenesten, de burde vært takknemlig for å få dette installert gratis, og så skal de begynne å gnåle om tusen kroner på toppen av det hele. Griskhet spør du meg. Takknemlig? Man betaler 5000 i etablering for fiber. Jeg er ganske sikker på at slike "gratistjenester" er innbakt i den prisen. Endret 6. februar 2013 av Xmir Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Vell, det er dyrt å installere fiberoptiske kabler, tenk på legging av kabel fra trafokiosk til eiendom, og ikke minst installering av dyre kabler og modem og programmering av utstyret, det koster nok LANGT mer enn 5000kr. Dette ser jeg på som grisk utakknemlig gnitenhet. Det er mange hustander i Norge som ikke får fiberoptisk Internet fordi de må betale for alt, og det er veldig dyrt. Gjerne folk som bor i ytterkantene av byene og på landet må betale selv, mens store borettslag i byene får slikt gratis mot abonnement. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Det minner meg om boligalarmbransjen, hvor innleide montører tar 8-10000,- for å montere en alarm som selskapet tjener i bestefall 4200,- pr år på etter at de har delt ut utstyret gratis eller med tap. Det tar ofte 3-4 år før man tjener penger på en kunde. Saken er vel ofte at selskapene bruker innleide eksterne elektrikere til slike jobber, som tar betalt. Skal ikke spekulere om de tilbyr en gratistjeneste i visshet om at de kan ta en tusenlapp allikevel siden de "må" sette opp en kontakt, men de er kyniske nok til å gjøre det. For å vri på det, er jo spørsmålet om du kunne fått en elektriker til å satt opp kontakten billigere enn tusen kroner slik at det var klart når montøren kom, eller om det var teknisk umulig å sette den slik at man slapp ny kontakt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Dere tenker sikkert at det er så dyrt med 1000kr for en kontakt, men husk på at elektrikeren tar betalt fra han mottar ordren, så skal han eventuelt på befaring, deretter på grossisten for å ta ut deler. Så kommer han til kunden for å montere. Dersom det er noe rest så drar han tilbake til grossisten for å returnere dette, etter det drar han til kontoret for å levere inn ordren, slik at den kan faktureres + kjøring. Alt dette blir ca. 1000kr. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 De fleste elektrikere har vel grunnleggende ting som kabler og kontakter i arbeidsbilen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Det stemmer, men det er fortsatt mulig at de kan mangle eller er tom for noe i bilen, og da må de til grossisten/lager for å fylle på Har selv vært i tvillingbransjen (rørleggeryrket) og vet utmerket godt hvordan dette fungerer. Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Er det noe vits å å gnåle om usle tusen kroner? Jeg hverken trenger de eller fortjener de, men om det er mange av dere som har tusenlapper til overs så send de gjerne til meg kan fint blåse de på noe som er mer gøy enn et strømpunkt 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå