ostenxx Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Hei. Jeg fikk igjen min Honda CR-V tidligere i uken etter at den hadde vært på verksted. Det har blitt skiftet indre og ytre drivknute på høyre side foran. I dag var jeg ute på glatta og kjørte på jobb. Da jeg bremset brått virket ikke ABS-en - samtlige hjul låste seg når jeg bunnet bremsepedalen. Det lyser ikke noen varsellampe. Er sikringen ute eller kan det være andre feil? Lenke til kommentar
Indian Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 (endret) Hei. Jeg fikk igjen min Honda CR-V tidligere i uken etter at den hadde vært på verksted. Det har blitt skiftet indre og ytre drivknute på høyre side foran. I dag var jeg ute på glatta og kjørte på jobb. Da jeg bremset brått virket ikke ABS-en - samtlige hjul låste seg når jeg bunnet bremsepedalen. Det lyser ikke noen varsellampe. Er sikringen ute eller kan det være andre feil? Det virker som om de har brukt feil ytre ledd. Det skal være tagger for å kunne leses av ABS sensoren og jeg mistenker at de har brukt ledd for en bil uten ABS. Uansett er det versksted sitt ansvar å rette opp feilen uansett om de har brukt riktig ledd. Hadde vært fint om du opplyser om det er merkeverksted du brukte. Endret 1. februar 2013 av Indian Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 2. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2013 (endret) Det virker som om de har brukt feil ytre ledd. Det skal være tagger for å kunne leses av ABS sensoren og jeg mistenker at de har brukt ledd for en bil uten ABS. Uansett er det versksted sitt ansvar å rette opp feilen uansett om de har brukt riktig ledd. Hadde vært fint om du opplyser om det er merkeverksted du brukte. Nei, jeg brukte et bilxtraverksted da dette er årsmodell 1997. Drivknuten skal være for samme årsmodell og for utgaven med ABS. Den ytre er ny, mens den indre er brukt (kjøpt fra en høgger i Danmark ettersom det har vært tørke både på nye og brukte indre drivknuter til denne bilen). Det jeg ikke forstår er hvorfor varsellampen ikke lyser. Burde den ikke gjøre dette? Endret 2. februar 2013 av kaffegruff Lenke til kommentar
gxi Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Lyser den rett etter at du slår på tenningen? 1 Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 3. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2013 Lyser den rett etter at du slår på tenningen? Nei. Ingen tegn. Tar kontakt med verkstedet igjen i morgen. Får håpe det er en bagatell. Brukt nok penger på "båten" allerede etter EU - kontrollen. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 24. februar 2013 Del Skrevet 24. februar 2013 Jeg tror ikke du skal betale for rette opp denne feilen hvis det har noe med ytre ledd å gjøre. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 ABS-lampa skal lyse en kort tid når du slår på tenninga, om ikke skal det anmerkes på eu-kontrollen. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 ABS er ikke påbudt i EU-kontroll. Hvis ABS-lampa ikke lyser er det ingen fare, Hvis lampa lyser, er det bare å koble ut lampa. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Er ikke ABS som fungerer påbudt i biler som opprinnelig ble godkjent med ABS? I så fall må den fungere på kontrollen. 1 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) Det kan godt hende at det er påbudt at det skal fungere, men realiteten er vel at ingen verksteder går vel inn og sjekker i detalj hva slags systemer en bil har montert fra fabrikk, for så å kryssjekke det med hva slags lamper som lyser. Det er sansynlig at de kan gjøre dette med funksjoner de kan se umiddelbart at bilen har, f.eks airbagger, men å se om en bil har ABS betyr gjerne å faktisk sjekke basert på VIN i produsentens system. Men dette er vel delvis løst med at de fleste "nyere", dvs. nyere enn 10-15 år, har innprogrammert i instrumentpanelet hva slags lamper som skal lyse, så instrumentpanelet lyser opp lampen hvis den ikke får signal som den skal, men det hjelper selvsagt ikke på døde pærer der dette enda eksisterer. Endret 27. februar 2013 av gxi Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Å kjøre rundt uten ABS er uansett galskap. Mulig du kan lure EU-kontrollen (jeg vet ikke) men du lurer uansett deg selv mest. Om verkstedet har gjort en tabbe, så skal de rette opp igjen skaden de har påført bilens bremser. Kunden skal ikke kjøre rundt i en farligere bil. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 ABS er ikke påbudt i EU-kontroll. Hvis ABS-lampa ikke lyser er det ingen fare, Hvis lampa lyser, er det bare å koble ut lampa. Dette er feil.Bil MED ABS skal ha fungerende ABS. Punkt 1.1.12 ABS/ABS-kobling til tilhenger * ABS - varsellampe ute av funksjon 2 * ABS - varsellampe indikerer feil ved systemet 2 2 betyr at det er en 2er-feil som krever etterkontroll. Unntaket er om importør dokumenterer at bremsesystemet fungerer som normalt (bremsebalanse, forsterkning ol) uten ABS fungerende. Dokumentasjon må da framvises ved EU-kontroll. 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Det kan godt hende at det er påbudt at det skal fungere, men realiteten er vel at ingen verksteder går vel inn og sjekker i detalj hva slags systemer en bil har montert fra fabrikk, for så å kryssjekke det med hva slags lamper som lyser. Det er sansynlig at de kan gjøre dette med funksjoner de kan se umiddelbart at bilen har, f.eks airbagger, men å se om en bil har ABS betyr gjerne å faktisk sjekke basert på VIN i produsentens system. Det er ikke krav til at airbag skal fungere mtp. EU-kontroll. ABS identifiseres enkelt ved kontrollen under bilen. Der ser man som regel helt enkelt tannkransene og hjulsensorene med ledninger. 1 Lenke til kommentar
Indian Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Da jeg satt inn bilen hos VW i Romania for service, the første de gjorde var å ta bilder av bilen utvendig. så gikk hun inn og startet opp motoren og tok et bildet av dashbordet.....bare som bevis at alle lamper var av i tilfelle jeg kom tilbake for å klage på feil senere. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Lovgivende organ i denne saken er Vegdirektoratet. Vegdirektoratet har antageligvis liten interesse for hva som foregår i Romania. 1 Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 28. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2013 Å kjøre rundt uten ABS er uansett galskap. Mulig du kan lure EU-kontrollen (jeg vet ikke) men du lurer uansett deg selv mest. Om verkstedet har gjort en tabbe, så skal de rette opp igjen skaden de har påført bilens bremser. Kunden skal ikke kjøre rundt i en farligere bil. Jeg er uenig i deg i at kjøring uten ABS er galskap. Jeg foretrekker kjøring uten. Men uansett skal det i alle fall fungere som normalt etter reperasjonen, noe det ikke gjør. Bilen går inn på service igjen i løpet av kommende uke. Det lukter også litt brent gummi av den etter kjøreturer. FAEN!! Pengene får ben å gå på for tiden. 1 Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 (endret) Enten så har du vært utrolig uheldig at en føler eller noe har gått i stykker rett etter at du fikk tilbake bilen fra verksted, eller så har det skjedd en eller annen feil når bilen var på verksted. Kan være så enkelt at en av følerne ikke har skikkelig kontakt. Min erfaring med ABS er at vertfall på eldre biler så klarer man seg fint uten, men hadde selv en 2005 Bmw 5 serie der ene føleren sluttet å virke en gang på vinteren så jeg hadde hverken ABS eller antiskrens.. Da var den bra jævlig å kjøre da! Langt verre enn eldre bakhjulstrekkere jeg har hatt tidligere, som f.eks Volvo 740... Men uansett, prisen på å skifte en sensor der var rett over tusenlappen for sensoren, og så enda en tusenlapp for diagnose og arbeid... Vil tro det er litt billigere på CR-Ven da å ha en Bmw på merkeverksted blir dyrt uansett hva som skal gjøres... Endret 28. februar 2013 av SuperBlackBird Lenke til kommentar
Indian Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Har du diagnoseplugg i bilen? Lenke til kommentar
Indian Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 (endret) Det jeg mente var at verkstedet skulle sikre seg at det ikke var skader på bilen og feil med kontroll lamper da jeg leverte inn bilen. Endret 28. februar 2013 av Indian Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå