*F* Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Hei. For ikke mange dager siden var jeg på den lokale Coop butikken for å kjøpe Brød og Melk. På vei ut møtte jeg en mann i i ingangspartiet som lurte på om jeg ville kjøpe gatemagasinet "Folk er Folk". Jeg sa at jeg har ingen penger, så pekte han ut inngangsdøren på bilen min og mente at jeg selvsagt må ha penger om jeg har bil. Ok, da tengte meg, mente egentlig penger i form av kronestrykker, så jeg sa "ok, da, kan du veksle?", ja, sa han, jeg tok opp en 200 lapp og han gir meg blandet, til min store overaskelse kostet det 50kr! og ikke 10 elelr 20 som jeg hadde regnet med. Vel, har jeg kommet så langt i handelen kan jeg ikke akkurat avbryte, jeg gikk igjenn tre femtilapper. Da jeg kom hjem tengte jeg at vel, jeg har brukt mye penger på dette blandet, jeg bør vel likegodt få noe godt ut av det, så jeg åpner det opp. Det første jeg legger merke til er at det bare er 20 sider, det er to kroner og femti øre per side, ikke nok med det, blandet viser seg å være en ren klage-avis for rom folket, med oppfordring til å gi penger, samt små historier som egentlig ikke er verd pappiret det er trykket på. Definnetivt ikke verd pengene, litt senere leser jeg en artikkel hvor ei av rom-damene ønsker leserne god jul, wtf er det her tenker jeg, vi er jo i slutten av Januar! jeg ser lenger ned, "Folk er Folk Nr.5 - 2012". Det er rett og slett en gammel utdatert utgave jeg har fått! Spørsmålet mitt er, hvilke rettigheter har jeg? Jeg regner vel med jeg har angrerett da bladet er solgt utenfor fast utsalgssted. Hvor henvender jeg meg for å andre på kjøp av folk er folk? Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Det er ikke ulovlig å selge blader som ikke er dagsferske, ikke engang til femti kroner. 3 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Tel: 45 20 16 17 E-mail: [email protected] Post: Fundingrudveien 42, N-1450 Nesoddtangen Org.nr: 00998178673 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Angreretten gjelder ikke i din situasjon da bladet kostet under 300 kroner. Kilde: angrerettloven § 2 punkt b. 3 Lenke til kommentar
TheLittlePoet Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Denne type blader er vel mest ment som støtte, ikke hovedsaklig for innholdet sin skyld? ;-) 3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Salg utenfor fast utsalgssted forutsetter at selger har et fast utsalgssted, jfr. definisjonen i angrerettsloven pgf 6 (1) (d). 1 Lenke til kommentar
JAYZ Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Frekke faen, burde vært sendt ut av landet. Karrer til seg det som karres kan. Folk er folk? Med rettigheter kommer plikter. 2 Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 (endret) Salg utenfor fast utsalgssted forutsetter at selger har et fast utsalgssted, jfr. definisjonen i angrerettsloven pgf 6 (1) (d). Har du en kilde på denne tolkningen av § 6 d? Jeg kan ikke umidelbart se at verken selve lovteksten eller forarbeidet til lovteksten støtter en slik tolkning, snarere tvert i mot er intensjonen til loven å beskytte forbrukeren mot f.eks gatasalg uavhengig om selger kun selger på gaten eller også fra et fast utslagssted i tillegg. Lovteksten: § 6. Definisjoner I loven menes med: [...] d) salg utenfor fast utsalgssted: salg der forbrukeren inngår avtale eller inngir kjøpetilbud (ordre) i nærvær av selgeren eller tjenesteyteren på annet sted enn dennes faste utsalgssted Forarbeidet: Salg utenfor fast utsalgssted omfatter mange ulike salgsformer som for eksempel dørsalg, gatesalg, messesalg, "homeparties" og salgsutflukter. Problemer i forbindelse med dørsalg var som nevnt hovedgrunnen til at angrefristloven ble vedtatt. Med dørsalg menes salg der avtalen inngås på bakgrunn av at selgeren uanmodet oppsøker forbrukerne i deres hjem. Dette oppfattes generelt som en særlig pågående salgsform, som også kan oppleves som en forstyrrelse av privatlivets fred. Dørsalg vil oftest innebære et særlig overrumplingsmoment, ved at forbrukeren er uforberedt på å motta salgshenvendelser på denne måten. I mange tilfeller utsettes forbrukeren for et betydelig press for at avtale skal komme i stand. For forbrukerne kan det oppleves som vanskelig eller ubehagelig å avvise et tilbud, når en befinner seg ansikt til ansikt med selgeren. Erfaringsmessig vil en del forbrukere inngå avtale for å få avsluttet det de opplever som en ubehagelig situasjon. En annen form for salg utenfor fast utsalgssted er at selgere eller tjenesteytere oppsøker forbrukere på arbeidsplassen. Etter det departementet kjenner til, har ikke denne salgsformen hatt særlig utbredelse her i landet. Såkalt "gatesalg" er også en form for salg utenfor fast utsalgssted. Dette er salgsvirksomhet som finner sted på gater, torg, brygger og andre alminnelig beferdete steder. En del av dette salget har en karakter som gjør parallellen til vanlig butikksalg nærliggende, f.eks. boder for salg av frukt og grønnsaker på torget der varene er utstilt, og forbrukeren selv går bort til selger og bestiller det han eller hun vil ha. Det drives imidlertid også salgsvirksomhet av langt mer pågående karakter, der selgerne er svært aktive og stopper forbipasserende, ofte på en slik måte at det er vanskelig for forbrukerne å umiddelbart oppfatte at det dreier seg om en salgshenvendelse. Leksikon og andre bokverk og mobiltelefoner er eksempler på varer som ofte selges på denne måten. Ved messesalg oppsøker forbrukeren selv messen, og salgsformen ligger i utgangspunktet dermed nært opp til vanlig butikksalg. I disse tilfellene vil forbrukeren også normalt kunne se og undersøke varene som tilbys. Erfaringsmessig er imidlertid salgspåvirkningen ofte større ved slike arrangementer enn i vanlige utsalgssteder, og med innslag av tilbud de besøkende er uforberedt på. Messer avholdes over et kortere tidsrom, forbrukeren får ofte presentert et tilbud som bare gjelder for messen, og for selgere er det viktig å få i stand en avtale umiddelbart. Også ved såkalte "homeparties" oppsøker forbrukeren salgssituasjonen. Systemet rundt denne salgsformen, med salg i en annens hjem, "vertinnegaver", provisjon av salget og bevertning til de frammøtte, medfører imidlertid at det sosiale presset til å kjøpe kan oppleves som svært sterkt. Det arrangeres også en del salgsutflukter, der demonstrasjon av produkter, besøk i ulike utsalg o.l. er en vesentlig del av programmet. Typisk er dagsturer med buss der forbrukeren betaler et mindre beløp for å delta. Denne typen arrangementer skiller seg fra andre typer turer der det selges transport, overnatting og inngangsbillett til en messe e.l., ved at presentasjonen av produktene skjer eksklusivt for en gruppe. Dette foregår for eksempel på en veikro, eller ved at det gis adgang til et salgslokale utenom vanlige åpningstider. Det har vært mange klager på denne typen utflukter, både på manglende informasjon, og på at forbrukere har følt seg presset til å kjøpe produkter de egentlig ikke ønsker. Endret 2. februar 2013 av what_no2000 Lenke til kommentar
arsenalfan Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Folk er folk er en helt latterlig organisasjon. Produserer et blad på 20 sider om ingenting for å holde romfolket i Norge. Helt håpløst... 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Har du en kilde på denne tolkningen av § 6 d? Ikke på stående fot, jeg mener jeg har det fra en FTU-avgjørelse men har ikke ref. for hånden. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Har du en kilde på denne tolkningen av § 6 d? Jeg kan ikke umidelbart se at verken selve lovteksten eller forarbeidet til lovteksten støtter en slik tolkning, snarere tvert i mot er intensjonen til loven å beskytte forbrukeren mot f.eks gatasalg uavhengig om selger kun selger på gaten eller også fra et fast utslagssted i tillegg. § 2. Unntak fra lovens virkeområde Loven gjelder ikke for: (...) b) salg utenfor fast utsalgssted når den samlede kontraktssummen inkludert frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren skal betale er under kr 300 http://lovdata.no/all/tl-20001221-105-001.html#2 Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 (endret) [angrerettloven § 2. b] Nå leste du verken mitt eller Krikkerts innlegg godt nok. Jeg spurte ikke etter en kilde på 300 kroners grensen, den er jo gitt direkte i angrerettloven. Jeg etterlyste en kilde på Krikkerts påstand om at "Salg utenfor fast utsalgssted forutsetter at selger har et fast utsalgssted, jfr. definisjonen i angrerettsloven pgf 6 (1) (d)". En slik tolkning av loven betyr at et dørsalg av en støvsuger fra et selskapet som både driver dørsalg og butikksalg vil være omfattet av angrerettloven, mens tilsvarende dørsalg fra et selskap som kun driver dørsalg ikke vil være det. Endret 3. februar 2013 av what_no2000 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Nå leste du verken mitt eller Krikkerts innlegg godt nok. Jeg spurte ikke etter en kilde på 300 kroners grensen, den er jo gitt direkte i angrerettloven. Jeg etterlyste en kilde på Krikkerts påstand om at "Salg utenfor fast utsalgssted forutsetter at selger har et fast utsalgssted, jfr. definisjonen i angrerettsloven pgf 6 (1) (d)". En slik tolkning av loven betyr at et dørsalg av en støvsuger fra et selskapet som både driver dørsalg og butikksalg vil være omfattet av angrerettloven, mens tilsvarende dørsalg fra et selskap som kun driver dørsalg ikke vil være det. Ja, da misforsto jeg nok ganske kraftig Skylder på at det var over midnatt Jeg vet heller ikke om noen kilder til det du spør om, men vil tro at så lenge man går fra sted til sted, så har man ikke noe fast, registrert utsalgssted, og dermed er alle salg utenfor fast utsalgssted. Nettbutikker har jo heller ikke noe "fast utsalgssted", med mindre de tilbyr butikktjeneste i tillegg, men angrerettsloven gjelder allikevel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå